• Etusivu
  • Energia

Mitä sähköauton latausaseman jälkiasennuksessa pitää ottaa huomioon

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö ABB Oy
Päivitetty 18.12.2023
20236_82001.jpg

Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.

Selvitä latauspaikka

Ensimmäinen vaihe on selvittää, mihin latausasema halutaan sijoittaa ja millainen latausjärjestelmä on sopivin. Sopivan latausjärjestelmän valinta usein vaatii sähköalan asiantuntijan apua.

ABB:n tuotepäällikkö Henri Kapp muistuttaa, että latausaseman asennuksessa pitää huomioida muun muassa pääsulakkeiden/liittymän riittävyys sähköauton latausta silmällä pitäen. Sähköauton latausaseman voi asentaa minne tahansa, sillä latausaseman kotelointiluokka kestää vaikka suoraa vesisadetta, neuvoo Kapp.

Rakentaja! Voit varautua tulevaan sähköauton lataustarpeeseen ajoissa >>

Info

Info

Tarvitaanko rakennusvalvonnan lupa?

Taloyhtiöissä sähköautojen latauspisteen tai latauspisteiden asentaminen luvallisille autopaikoille esimerkiksi Helsingissä ei vaadi rakennusvalvonnan lupaa. Ennen rakentamista on syytä varmistaa, että tontin autopaikat ovat rakennusluvan mukaisia.

Selvitä sähköasennukset

Jotta latauspisteelle voidaan asentaa latausasema, sille pitää rakentaa sähkösyöttö ja usein myös väylä- ja tiedonsiirtokaapelointi dynaamista kuormanhallintaa ja mahdollista kommunikaatiota varten. Tämä voi tarkoittaa myös nykyisen sähköverkon muutosta tai laajentamista. Sähköalan ammattilainen hoitaa tarvittavat sähköasennukset, mukaan lukien latauslaitteen kytkemisen sähköverkkoon.

– Laadukkaissa sähköautolatausasemissa on mahdollisuus dynaamiseen kuormanhallintaan, mikä tarkoittaa autonlataukseen käytettävän tehon säätelyä muun kulutuksen mukaan. Eli silloin, kun kiinteistön muu kulutus on pientä, ladataan autoa joko täydellä teholla tai lähellä täyttä tehoa. Dynaaminen kuormanhallintakaan ei ratkaise riittämättömän kapasiteetin ongelmaa, mikäli pääsulakkeet ovat riittämättömät ja auton lataamiseen ei vaan riitä tehoa. Tällöin sulakekoon nostaminen on ainoa vaihtoehto. Pahimmassa tapauksessa koko liittymä kaapelia myöden voi mennä vaihtoon, Kapp huomauttaa.

Vältä vaarat sähköauton latausaseman kanssa >>

Latauslaitteen valinta

Päätä, millainen latauslaitetyyppi sopii parhaiten tarpeisiisi. On olemassa erilaisia latauslaitteita, kuten seinäasennettavat latauspisteet tai pylväsmalliset latausasemat, jotka tarjoavat erilaisia ominaisuuksia ja lataustehoja. Huomioi autosi latausmahdollisuudet ja tarvittava latausteho. Lisäksi varmista, että latauslaite on yhteensopiva autosi kanssa.

Jos et tiedä, minkälainen latausasema sinun kohteeseesi sopii, kannattaa ehdottomasti kääntyä ammattilaisten puoleen. Sähköauton latausasema-ammattilaisia ovat esimerkiksi laitevalmistajat tai asennusliikkeet. Latauslaitteen myyneen ja asentaneen asennusliikkeen on tunnettava laitteet ja osattava suunnitella kokonaisuus. Heillä on vastuu kokonaisuuden toteuttamisesta, muistuttaa Kapp.

Terra AC -latausasema on hinta-laatusuhteeltaan optimaalinen AC-laturi. Latausasema voidaan myös integroida saumattomasti ABB:n täydentäviin huoneistoautomaatioratkaisuihin, kuten free@home kotiautomaatioon.

Sopisiko Terra AC -latausasema sinun pihallesi? >>

Latauslaitteen asennus

Seuraavaksi on vuorossa latauslaitteen asentaminen. Latauslaite on varustettu joko pistokkeella tai kiinteällä latauskaapelilla, joka kytketään sähköauton latausliitäntään.

ABB:n Kapp muistuttaa, että sähköautonlatausaseman asentaminen on sähkötyötä, joka vaatii aina sähköalan ammattilaisen se suorittamaan.

Testaus ja käyttöönotto

Kun latausasema on asennettu, se tulee testata ennen käyttöönottoa. Tässä vaiheessa varmistetaan, että latauslaite ja sähköliitäntä toimivat oikein ja että latausprosessi sujuu moitteettomasti. Lopuksi latausasema voidaan ottaa käyttöön ja se on valmis sähköauton lataamiseen.

On tärkeää muistaa, että asennusprosessi pitää aina suorittaa pätevän sähköalan ammattilaisen toimesta, jotta varmistetaan turvallinen ja luotettava latausratkaisu.

ABB Oy
Energia
lataus
sähköauto
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi -uutiskirje
Remppa suunnitteilla? Tontti varattu? DIY houkuttelee? Sisustustrendit hakusessa? Rakentaja.fi -uutiskirjeestä saat viikoittain ideoita, ohjeita, infoa ja inspiraatiota suoraan sähköpostiisi. Tutustu muiden remontoijien ja rakentajien projekteihin, vertaile sisustustrendejä ja nappaa talteen arvokkaat asiantuntijavinkit, ohjeet ja tuotevinkit.

Aiheeseen liittyvää

20234_81376.jpg
Vältä vaarat sähköauton latausaseman kanssa
Naapuri näyttää ostaneen sähköauton. Toivottavasti hoitavat sen lataamisen turvallisesi, vaaroista välillä varoitellaan. Onneksi nykyään on tarjolla runsaasti sekä tietoa että laitteita sähköautojen turvalliseen lataamiseen kotioloissa.
keittiön saarekkeen yläpuolella on kolme kattolamppua
Keittiössä tarvitaan valoa!
Riittävä yleisvalaistus on tärkeää keittiön turvallisuuden ja mukavuuden kannalta. Keittiössä oleskellaan myös usein pitkiä aikoja ja valot ovat paljon päällä, siksi sinne kannattaa valita vähän energiaa kuluttavat, pitkäikäisillä loisteputkilla varustetut valaisimet.Enston valaistusratkaisut muodostavat keittiöön toimivan kokonaisuuden, jonka avulla on helppo lisätä työmukavuutta, energiatehokkuutta ja viihtyisyyttä. Valaisinmallistomme sopii moneen tarpeeseen ja erilaisiin tiloihin.
20207_65862.jpg
Pistorasiat ja kytkimet kosteisiin tiloihin
Pesuhuoneeseen ja kosteisiin tiloihin suunnitellut pistorasiat eroavat tavallisista pistorasioista niiden suunnittelussa, jotta ne täyttävät kosteuden ja turvallisuuden vaatimukset. Yleisimpiä piirteitä näissä pistorasioissa ovat roiskeveden ja kosteuden kestävyys, erityiset tiivisteet sekä asianmukainen suojaus sähköiskuilta.Pistorasioiden suojaaminen vikavirtasuojakytkimellä on ollut pakollista kylpyhuoneissa vuoden 1997 jälkeen. Kytkin kykenee katkaisemaan virran vikatilanteissa, tarjoten suojan huomattavasti sulaketta pienemmällä virralla ja estäen välittömän hengenvaaran syntymisen. Vuoden 2007 lopulla käyttöönotetut vaatimukset laajensivat tätä suojamekanismia koskemaan paitsi pistorasioita myös kaikkia muita sähköasennuksia uusissa kylpyhuonetiloissa.Tukesin ohjeiden mukaan sähkölaitteiden sijoittamista suihkun tai ammeen välittömään läheisyyteen on rajoitettu aluemäärittelyjen 0, 1 ja 2 avulla. Alueet on otettava huomioon, kun asennetaan uusia sähkölaitteita tai siirretään suihkun tai ammeen paikkaa. Alueiden yleispiirteet ja aluemäärittelyiden yleisimmät vaatimukset löydät Tukesin sivulta.
taloyhtiön pihalla sähköauton lataustolppia ja auto parkkipaikalla
Taloyhtiön sähköautojen latausjärjestelmän hyvä tarvekartoitus ja suunnittelu helpottavat päätösprosessia sekä projektin toteutusta
Taloyhtiön päättäjät kohtaavat tärkeän päätöksen sähköautojen latauspaikkojen rakentamisesta asukkailleen, sillä sähköautojen lataus on nykyään tärkeä osa taloyhtiön infrastruktuuria. JTK-Sähkö tarjoaa vinkkejä, miten taloyhtiön tulisi lähestyä tätä haastavaa ongelmaa, jotta lopputulos olisi niin asukkaille kuin taloyhtiöllekin mahdollisimman optimaalinen.
20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille.
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin taloyhtiöissä ja rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton