• Etusivu
  • Rakentaminen

Kannattaako autotalli rakentaa itse?

Huomioi nämä asiat autotallin suunnittelussa

Tiina Painokallio
Päivitetty 30.10.2024
20235_81881.jpg

Kannattaako autotallia rakentaa kokonaan itse?

Autotalli tuo monessa taloudessa kaivattua lisätilaa autoille, elämälle tai harrastevälineiden lisääntyessä. Kun kylminä ja lumisina talviaamuina ei tarvitse kaivaa autoa esiin lumihangesta. Olipa tarkoitus mikä tahansa, autotalli ei ole koskaan turha investointi, vaan monikäyttöinen tila, joka lisää myös oikein suunniteltuna ja rakennettuna kiinteistön arvoa.

Mutta mitä autotallin tekeminen maksaa?

(Huom! Artikkelissa esitetyt kustannukset perustuvat kokemukseen alkuvuoden 2023 hintatasosta.)

Autotallin rakentaminen maksaa keskimäärin noin 700–800 €/m². Hinta-arvioon sisältyvät perustukset, autotallin pystytys ja muut juoksevat kustannukset. Rakentamiseen voi laskea lisäksi omaan tekemiseen käytetty aika ja sille arvioitu hinta.

Jos taas arvostaa helppoutta ja vaivattomuutta, voi valita avaimet käteen -paketin, jolloin valmispaketin hinta on noin 800–1500 €/m². Jos haluat autotallista luksusversion, josta löytyvät niin lämmitys, keittiö, WiFi, kuin muutkin mukavuudet, neliöhinta saattaa kivuta yli 2 000 euroon per m², mutta tällöin sinulla on saatavissasi kaikki mikä tekee arjesta vähän enemmän luksusta.

Onneksi kustannuksiin pystyy vaikuttamaan jonkin verran omilla valinnoillaan ja itse tekemällä. Autotallin varustelutasossa voi säästää pitkän pennin rakentamisvaiheessa, mutta optio laajentamiselle tai varustelutason muutoksille kannattaa aina jättää.

Info

Info

Autotallin rakentaminen voidaan jakaa kustannustarkastelun kannalta seuraaviin vaiheisiin:

  • Suunnittelu
  • Rakennusluvat
  • Pohja- ja maatyöt
  • Perustukset
  • Autotallin lattian valu
  • Tarvikkeet ("talopaketti")
  • Rakennustyö + työmaan valvontakulut
  • LVI- ja sähkötyöt sekä tarvikkeet
  • Lupamaksut
  • Viimeistelytyöt ja pintakäsittely

Autotallin suunnittelu

Autotallista kannattaa rakentaa kerralla riittävän suuri, jotta sen käyttötarkoitusta voi tarpeen mukaan muuttaa. Eikä liene pahitteeksi, että muun muassa autoon menemiselle ja sieltä pois nousemiselle on jätetty tarpeeksi tilaa, eikä säästetä väärästä paikasta.

Jos haluaa valitsemansa arkkitehdin tekevän suunnitelmat tallistasi, sekin onnistuu. Tyypillinen arkkitehdin kustannus on rakennuksen kokoluokasta riippuen 2 000–4 000 €. Arkkitehdin kuvien lisäksi tarvitaan rakennesuunnitelmat, jotka täytyy teettää suunnittelutoimistolla. Erikseen ostettuna ne maksavat noin 1 000–1 500 €.

Autotallin LVIS-suunnitelmat

Nykypäivänä ihmiset haluavat kaikkiin piharakennuksiin vähintään sähköt, mutta mahdollisesti myös juoksevan veden, viemäröinnin ja ilmanvaihdon. LVIS-suunnitelmat teetetään tyypillisesti urakoitsijalla, joka myös toteuttaa työmaan urakat. Tällaiset suunnitelmat maksavat yhteensä noin 400–800 € ja siihen työtunnit ja materiaalit päälle. Kokonaishintaan vaikuttavat kaikkien LVIS-töiden urakkahinnat.

Rakennusluvat kaikenkokoisiin autotalleihin

Kun suunnittelu on valmis, on aika hakea rakennusluvat. Lupa-asiat hoidetaan nykyään pääsääntöisesti sähköisiä luvanhakukanavia (kuten Lupapiste.fi) käyttäen. Tämän hetkisen päätöksen mukaan alle 30 m² rakennuksen saisi rakentaa ilman rakennuslupaa 1.1.2025 alkaen.

Rakennusluvan hinta vaihtelee paikkakunnittain ja siihen voi vaikuttaa esimerkiksi sillä, hoitaako naapurien kuulemisen itse vai antaako sen kaupungin tehtäväksi. Tyypillisesti lupaprosessin kulut piharakennukselle ovat noin 500–800 €.

Pohja- ja maatyöt autotallille

Tyypillinen hinta konetyölle ja maa-aineksille tyypillisen kokoisessa kahden auton katos + talli + varasto-rakennuksessa on noin 4 000–5 000 €.

Rakennusalueelta poistetaan pehmeät maa-ainekset ja korvataan ne kantavalla murskeella. Maatyövaiheessa huomioidaan myös kulkualueet sekä niiden kantavuus- ja routasuojausvaatimukset että mahdollinen
maaperätutkimus kantavuuden varmistamiseksi.

Rakennusvalvonta osaa kertoa tarvitaanko maaperätutkimusta alueellasi. Maatyöurakoitsijan urakkakokonaisuuuteen kannattaa sisällyttää myös perustuksen sisätäyttö hiekalla.

Perustusten hinta

Autotallin perustukset voidaan tehdä joko valamalla betonista tai muuraten harkoista. Tyypillisesti perustusurakoitsija tekee rakennuksen rakennekuvien pohjalta perustussuunnitelman, jonka pohjalta perustaminen toteutetaan. Valetun betoniperustuksen kustannus on noin 100–120 €/m.

Autotallin lattiapinta

Autotallin ja varastojen lattia valetaan betonista. Lattian alle jäävät LVI-tekniikka, täytteenä oleva hiekka ja eristeenä toimivat styroksilevyt. Lattiabetoni liipataan valuvaiheessa täysin sileäksi. Usein lattian pintaan lisätään hierrettävä pinnoite, kuten Master Top.

Toinen yleinen vaihtoehto on käsitellä lattia tarkoitukseen soveltuvalla epoksipinnoitteella (esimerkiksi Solmaster). Pinnoite antaa lattialle suojan kulumista vastaan eikä lattiasta irtoa betonipölyä käsittelyn jälkeen. Lattian valamisen hoitaa tyypillisesti betonin liippaaja. Liipparin kustannus on noin 15–20 €/m² sisältäen betonit.

Autotallin rakennustyön hinta

Työn osuus on tallin rakentamisessa tarvikepaketin ohella suurin kuluerä. Itse tekevä säästää paljon. Työn toisilla teettävällä on kaksi vaihtoehtoa: palkata kirvesmiehet itse tai ostaa rakennustyö rakennusliikkeeltä.

Budjetistaan tarkka saattaa nähdä tässä säästön paikan välttämällä arvonlisäveron maksamisen palkkaamalla kirvesmiehet itse. Autotallin koosta riippuen kahdella kirvesmiehellä tallirakennuksen rakentaminen säältä suojaan valmiiden perustusten päälle kestää yleensä 1–2 viikkoa.

Info

Info

Nämä asiat vaikuttavat oleellisesti autotallin lopulliseen hintaan

Autotallin koko

Tavallisesti autotallin halutaan olevan kooltaan 20–90 m², riippuen kuinka monta autoa taloudessa on. Yhden auton talli on yleensä maksimissaan 50 m², ja kahden auton talli korkeintaan 90 m². On selvää, että näissä ei ole mitään valmiiksi määriteltyjä kokonaisuuksia, koska nykypäivän autojenkin koko vaihtelee äärimitoiltaan. Autotallin koko on valittavissa tarpeen mukaan; halutaanko siellä säilyttää ainoastaan autot vai tulisiko sinne muita kulkuvälineitä, harrastustiloja tai aina kaivattua varastotilaa.

Meneekö joku autoista katoksen alle?

Jos autotallia ollaan rakentamassa useammalle kuin yhdelle autolle, kannattaa miettiä, halutaanko kaikkia autoja säilyttää sisällä tallissa, vai olisiko vain yhdelle autolle paikka tallissa ja muille pihalla katoksessa.

Lämmin, kylmä vai puolilämmin tila

Tämä on aina rakentajalle makuasia. Joillekin riittää, että auton saa katokseen tai talliin, varsinkin talviaikaan, toiset taas haluavat autotallista lämpimän harraste-, oleskelu- ja varastointipaikan. Puolilämmintä tilaa voidaan pitää varastona muun muassa maali- ja rakennustarvikkeille. Käyttölämpötila vaikuttaa eniten eristys- ja lämmitysratkaisuihin. On myös hyvä muistaa, että säilyttäessä autoa autotallissa, tulee tallissa olla lattiakaivo ja toimiva tuuletus, joilla voidaan varmistaa sisäilmankosteuden pysyvän hallinnassa.

Yhdistetäänkö talliin muita tiloja, kuten varasto- tai harrastetilaa?

Nämä päätökset vaikuttavat sekä autotallin kokoon että lämmitykseen. Vesipiste kannattaa aina lisätä autotalliin, koska sitä voi hyödyntää niin käsien pesuun kuin kukkien kasteluunkin. Autotalliin voi sijoittaa työtasoja, ja vaihtorenkaat voi ripustaa puhtaina seinälle siihen tarkoitetuilla koukuilla. Seinille voi aina kiinnittää hyllyjä säilytystilatarpeen mukaan, joten tila kannattaa suunnitella riittävän suureksi.

Rakentaminen
rakennukset
sauna
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

20216_71275.jpg
Perinteisen neuvon saattelemana: tarina savusaunasta ja sen teosta
Yksi lapsuusvuosien muistoista on matka pihan perällä olevaan savusaunaan. Koko kesäisen päivän sitä oli lämmitetty hartaudella –pikkuhiljaa, vähitellen. Tuttu ja kotoisa savun tuoksu täytti koko pihan ja aina voimistui, kun uudet puut lisättiin tulipesään. Lapsen vatsassa kihersi jännittävä ja odotuksen täyttämä tunne, kun talon isäntä ilmoitti saunan olevan kohta valmis saunojia varten, lämmön piti antaa vielä tasaantua ja häkälöylyt heittää. Sitten, sitten olisi saunomisen vuoro.Tumma sauna tuntui mystiseltä ja suorastaan maagiselta. Koko tilan täytti pehmeä lämpö, joka kietoi syliinsä. Sinne sitä kiivettiin riviin istumaan lauteille ja nautittiin veden sihahduksesta kuumilla kiuaskivillä sekä kiukaasta tulvahtavasta höyrystä, joka hetkeksi kätki katseilta kaiken mitä ympärillä oli. Lämmön pehmeys helli ja rentoutti – tästä saunasta ei ollut kiire mihinkään, vaan aika katosi. Varomaton saunoja saattoi toki löylyn lämmössä rentoutuessaan tahria itsensä likaisemmaksi kuin mitä oli saunaan mennessään, sillä savusaunan ominaisuuksiin saattoi laskea pintoja peittävän noen, joka tarttui märkään ihoon kiinni herkästi.Vaikka tästä lapsuusmuistosta on vierähtänyt vuosikymmeniä, eivät savusaunat ole kadonneet Suomesta minnekään. Päinvastoin savusaunan pitkää perinnettä jatkaa osaltaan myös Tulikivi savusaunakiukaillaan.
20184_52558.jpg
Näin valitset saunaasi oikeanlaisen kiukaan
Lasipinnat saunan sisustuksessa vaativat kiukaalta enemmän tehojaOlipa kyse uuden saunan suunnittelusta tai vanhan kiukaan vaihdosta, kiukaan valinnassa kannattaa huomioida muutama perusasia. Näin pääsee nauttimaan parhaista löylyistä. Saunan tilavuus, lasi- ja kaakelipintojen määrä, kiukaan teho ja ilmanvaihto vaikuttavat olennaisesti kokonaisuuteen. Puu- ja sähkökiukaita valmistava Tulikivi kokosi muistilistan seikoista, jotka vaikuttavat siihen, millainen kiuas saunaan sopii.
20132_33974.jpg
Tulisijan ja hormin palosuojaus
Palotekniset rakenteet ovat rakennekirjaston rakenteita, joille ilmoitettu tai arvioitu kantavan tai osastoivan rakenteen paloluokka (REI tai EI), jotka arvot on saatu kirjallisuuden ja julkisuudessa olevien tietojen perusteella tai ne on mitattu.ISOVER-mineraalivillaeristys edistää rakennuksessa henkilöturvallisuutta ja rakenteiden paloturvallisuutta. Rakennustarvikkeet jaetaan europaloluokkiin sen perusteella, miten ne vaikuttavat palon syttymiseen, leviämiseen sekä savun tuottoon. Pinnoittamattomat ja lasikuituhuovalla pinnoitetut ISOVER-mineraalivillaeristeet kuuluvat parhaisiin paloluokkiin A1 ja A2-s1, d0.Mineraalivilla on palamaton lämmöneriste, joten sitä voidaan käyttää kaikissa rakennuksissa.Paloturvallisuusmääräykset pähkinänkuoressa
20232_80792.jpg
Ecodesign-direktiivi: mistä on kyse, ja miksi siitä kannattaa kiinnostua?
Oletko kuullut puhuttavan Ecodesign-direktiivistä? Kyseessä on tulisijoja koskeva tuore ekosuunnitteluasetus, joka määrittelee uudelle myytävälle takalle päästövaatimukset sekä kuukausittaisen energiatehokkuuden minimirajan. Melkoinen direktiivi eikö, mutta mitä se tarkoittaa sinulle konkreettisesti?
200912_19584.jpg
Fastlock-kuvakilpailun finalistit
Icopal ja Rautia julistivat aiemmin syksyllä kilpailun, jossa etsittiin tyylikkäitä tai mielikuvituksellisia Fastlock-valokateratkaisuja.
20153_42869.jpg
Katso Hongan tulevat talonäytöt
Honka järjestää omakotitalonäytön sekä Lahdessa että Porvoossa ja toivottaakin sinut lämpimästi tervetulleeksi tutustumaan valmistumassa oleviin koteihin.Omakotitalonäyttö Lahdessa 4.4. klo 12-16Kohde on sisätyövaiheessa oleva, asiakkaalle räätälöity omakotitalo Lahden Renkomäessä. Rakennustyöt alkoivat joulukuussa 2014. Tule tutustumaan, miten nopeasti rakentaminen on edennyt ja samalla näe vuoden 2015 terveellisen rakentamisen trendit. Kohteen löydät osoitteesta Mustatiaisenkatu 13, LahtiOmakotitalonäyttö Porvoossa 12.4. klo 12-15Porvoon Tolkkisissa sijaitseva esittelykohde on sisustusvaiheessa. Lähes valmis omakotitalo vastaanottaakin uudet asukkaansa vapun tienoilla.Tule tutustumaan aitoon ja terveelliseen Honka-kotiin. Kohteessa paikalla hirsirakentamisen asiantuntijoita. Kohteen löydät osoitteesta Koddervikinkatu 2, 06750 Porvoo

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton