Juhannus ja liikenne
Juhannuksen ns. menoliikenne alkaa torstaina puolelta päivin ja paluuliikenne puolestaan ajoittuu pääosin sunnuntai-iltaan. Mitä muuta menoa on sitä ennen ja sen jälkeen? Jo alkuviikosta olisi viisainta mennä Alkoon, edellyttäen tietysti, että korkit pysyvät kiinni tulille tai ainakin juhannussaunaan asti. Puolessa viikkoa ja vielä torstaina ja perjantainakin mennään kauppaan ostamaan kalaa, kun omat verkot ja katiskat saattavat jäädä kokematta. Autokin on hyvä tankata jo torstai-aamuna, ettei sen menovesi lopu keskellä moottoritietä. Siinä juhlan päävalmistelut.
"Lähdetäänpäs liikenteeseen" ei suinkaan tarkoita aina sitä, että hypätään autonrattiin ja ajetaan pisteestä A pisteeseen B ja haukutaan matkalla jokainen hattupää, hieroskelija, ämmä ja tumpelo eli kaikki sallittua nopeutta ajavat. Lähdetäänpäs liikenteeseen –termillä on aina tarkoitettu myös kaikkea viihteelle lähtemistä. Synonyymeja ovat; lähdetään naisiin, lähdetään kapakkakierrokselle tai muuten vaan katsomaan mitä kaupungin yö tarjoaa satunnaisille ohikulkijoille tai tositarkoitukselle liikkeellä oleville.
Liikenteen monipuolisuus
Ettei totuus unohtuisi, on muistettava, että on sitä muutakin liikennettä kuin tilapäisen seuralaisen hakua tai perheen kanssa citymaasturilla matelua kohti sadekuuron runtelemaa juhannuskokkoa. On lentoliikennettä, raide- ja vesiliikennettä sekä sähköpostiliikennettä. Nämä ovat eri asia kuin Lapuan liike, liikeneuvottelu tai eroottinen liikehdintä. Sillä kaikki mikä liikkuu ei ole välttämättä tehokasta, tarkoituksenmukaista, hallittua, eikä aina laillistakaan. Ja kaikkea mikä liikkuu, ei aina voi edes nähdä. Kysykääpä vaikka Cassius Clayn vastustajilta tai näkymättömän miehen morsiamelta. Liikkeellä on myös joskus kerrannaisvaikutus. Kun esimerkiksi SAK liikahti piirun verran demarien suuntaan, liikahtivat demarit piirun verran ulos hallituksesta.
Mutta palataanpa kuitenkin perusliikenteen sovelluksiin juhannuksen olosuhteissa. Lentoliikennettä alkaa näkyä jo alkuillasta. Voi lentää turvalleen saunan rappusissa tai lentää pihalle ihan omasta kodista, kun kotijoukkojen enempi natsoja omaava lennonohjaaja saa riidasta ja rähinästä kyllikseen. Varsinaista raideliikennettä ei välttämättä ole lähimaillakaan, mutta silti monia asioita yritetään pistää ainakin aattoiltana raiteilleen. Suunnannäyttäjänä on vahvempi tai selvempi. Vesiliikenteestä suomalaisilla on valtaisa kokemus, olemme kerran vuodessa perttikarppisia tai jeesuksia. Mikään ei ole mahdotonta. Kaikkein vähiten liikkuvassa veneessä seisominen vaikkakin se mistä pidetään kiinni, ei välttämättä ole kaikkein tukevin tukiripa.
Liikuttuminen ei ole liikennettä
Juhannuksen positiivisimpia puolia on, että silloin alkaa moni rakkaustarina, joista tosin valitettavasti suurin osa päättyy ennen seuraavaa maanantaita. Mutta Suomen suvessa on mahdollista kuulla paitsi ranta-karaokea, myös liikuttavia rakkaudentunnustuksia, jolloin karhea suomalainen mies on herkimmillään – tai ainakin yrittää. Onneksi tasa-arvo on edes tässä kohdallaan, sillä myös hametta luvallisesti kantavat osaavat käyttää rikasta kieltämme ikään kuin ilmassa leijuisi vain kielon tuoksua ja satakielen laulua. Näitä juhannuksen liikuttavia tilanteita ei saa silti sekoittaa varsinaiseen juhannusliikenteeseen, sillä sellaista ikiliikkujaa ei ole keksittykään, etteikö kaikki liike loppuisi viimeistään silloin, kun juhannuskokon viimeisetkin kipunat tummuvat tai kun käki kajauttaa tämän kesän viimeisen kukkuunsa juhannuspäivän aamun koitossa.