Lataa sähköautosi suomalaisella latauslaitteella helposti kotona ja mökillä
Huomioi nämä asiat latauslaitetta hankkiessa
Innohome Charlie on kotimainen latauslaite. Latausasema on suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Charlie lataa auton yhtä kätevästi kuin puhelimen laturi kännykän.
Suomalaisten kiinnostus sähköautoiluun on kasvanut parin viime vuoden aikana valtavasti ja kasvu näyttää vahvalta myös jatkossa. Sähköautoilijaksi on helpompi siirtyä, kun auton lataus järjestyy mahdollisimman pienellä vaivalla. Koti ja työpaikka ovat helpoimpia latauspaikkoja, kun autot seisovat paikoillaan useampia tunteja putkeen. Pientaloasujille latauksen järjestäminen kotona on yleensä kaikkein helpointa.
Myös loma-asunnoille on moni asennuttanut latausaseman. Koti ja auto ovat yleensä suomalaisten suurimmat investoinnit, joten turvallisuus kannattaa huomioida latausta kotiin miettiessä. Sähköpalojen ja -vikojen välttämiseksi kannattaa panostaa laadukkaaseen latausasemaan sekä sen ammattimaiseen asennukseen.
Yleinen harhaluulo on, että sähköautoa tulisi ladata joka ajon jälkeen, mutta usein autoa ei tarvitse ladata edes joka yö, vaan parikin kertaa viikossa riittää useimman ajoihin. Kun lataukseen käytettävissä oleva aika on pitkä, ei lataukseen tarvita täysiä tehoja, vaan pienempikin riittää. Yö on hyvä latausaika, koska silloin auto on pitkään paikallaan ja talon muu sähkön käyttö on vähäistä. Tarpeeksi tehokkaalla latausasemalla ei tarvitse ladata edes koko yötä. Usein 3‒5 tuntia latausaikaa riittää. Sähköautoilu on mukavaa, kun hybridi- tai sähköauton saa ladattua helposti kotona ja mökillä.
Voiko tavallista suko-pistorasiaa käyttää sähköauton lataamiseen?
Tavallista ulkopistorasiaa eli suko-pistorasiaa ei ole suunniteltu hybridi- tai täyssähköauton toistuvaan ja pitkäaikaiseen lataukseen, vaan lataaminen tapahtuu turvallisesti omassa kodissa, kun sähköautoa ladataan sille tarkoitetun kotilatauslaitteen avulla. Kotilatauslaite on suunniteltu sähköauton latausta varten, myös pitkäkestoista ja toistuvaa latausta varten, toisin kuin normaali pistorasia, kestäen latauskaapelin toistuvan liittämisen ja irrottamisen.
Sähköauton mukana toimitetaan väliaikaislataukseen tarkoitettu latausasema (matkalaturi), mutta nimensä mukaisesti, sitä ei ole tarkoitettu jatkuvaan lataukseen. Pitkäaikaiseen (yli 2 h) lataukseen ei suositella käytettäväksi yli 8 ampeerin (A) latausvirtaa pistorasiasta. Yleensä auton mukana tullut matkalaturi onkin rajattu antamaan enintään sen verran virtaa. Pistorasiat voivat liian korkean kuormituksen seurauksena ylikuumentua, jolloin etenkin huonokuntoinen pistorasia voi myös syttyä tuleen, aiheuttaen mittavat ja korvaamattomat vahingot.
Niin sanotut voimavirtapistorasiat, eli kolmivaihepistorasiat, eivät nekään automaattisesti sovellu sähköauton lataukseen. Vanhat voimavirtapistorasiat kannattaa aina tarkastuttaa sähköasentajalla ennen niiden käyttöä lataukseen. Autoa ladataan yleensä öisin, jolloin kukaan ei ole seuraamassa esimerkiksi kuumeneeko pistorasia huolestuttavasti.
Lue lisää
Ethän lataa sähköautoa tavallisesta suko-pistorasiasta? Tavallista suko-pistorasiaa ei suositella sähköautojen lataukseen, sillä niitä ei ole suunniteltu latauksen vaatimalle kovalle ja pitkäkestoiselle kuormitukselle. Pahimmillaan suko-lataus voi aiheuttaa palovahingon.
Mitä pitää ottaa huomioon latausasemaa hankkiessa?
Pääsulakkeet
Pientalon pääsulakekoko on usein 3 x 25 A, mutta varmista oman kotisi tilanne esimerkiksi sähköasentajan kanssa. Tämä on lähtökohta sille kuinka paljon virtaa talossa tai mökissä on yleensä ottaen käytettävissä.
Tutustu lisää: Sähköauton lataaminen pientalossa
Muu sähkönkäyttö ja huippukulutuksen selvittäminen
Omasta sähköntoimittajan palvelusta (nettisivut/sovellus) näkee oman sähkönkulutuksen päivätasolla ja tuntikohtaisista kulutustiedoista näkee talouden sähkön huippukulutuksen kWh-tasolla. Pääsulakkeiden koko sekä sähkön huippukulutus kertovat minkälaisella ampeerimäärällä autoa voidaan taloudessasi ladata, niin että sulakkeet sen kestävät. Usein kiuas on kotona eniten tehoa vaativa sähkölaite.
Alla olevassa vasemmanpuoleisessa esimerkkikuvassa näkee Espoossa sijaitsevan kaukolämpöön liitetyn omakotitalon sähkönkulutuksesta selkeästi, että kiuas on ollut päällä ja se kuluttaa todella paljon talon muuhun sähkön käyttöön nähden. Eli jos ei lataa samaan aikaan sähköautoa, kun kiuas on päällä, niin tehoa jää käytettäväksi rutkasti lataamiseen (jopa 11kW). Oikeanpuoleisessa kuvassa havainnollistetaan kulutuskäyrä, joka koostuu siitä, kun ensin ollut kiuas päällä klo 17‒18 välillä ja sähköauto on laitettu lataukseen yhdeksän jälkeen illalla.
Auton latausteho ja -tarve
Ottaako sähköauto vastaan latausvirtaa 1-vaiheesta, 2-vaiheesta vai 3-vaiheesta? Täyssähköautot ottavat usein 3-vaiheesta ja maksimissaan 11 kW, joka saadaan 16 Ampeerin virralla. Ladattavat hybridit taas usein ottavat vastaan latausvirtaa 1-vaiheesta ja maksimissaan 3,6 kW teholla. Auton akun koko ja latausteho vaikuttavat myös latausaikaan. Vaikka eri autojen akut täyttyvät eri tahtia, voi samaa latausasemaa, samoilla asetuksilla käyttää turvallisesti kaikille ladattaville ajoneuvomalleille. Auto ottaa ainoastaan sen verran tehoa vastaan kuin sen sisäinen laturi sallii.
Lataustarve riippuu ajokilometreistä ja auton akun koosta. Paljon ajavan ja pieniakkuisen auton kuljettajan kannattaa ladata vaikka joka yö ja välillä voi olla tarve ladata myös alkuillasta ennen harrastuksiin lähtöä. Keskivertosuomalaisen ajomäärillä ja keskikokoisella akulla lataus voi olla tarpeen vain kerranpari viikossa. On tutkittu, että kotilatauslaitteen käyttö vähentää muun muassa hybridiauton bensan käyttöä useita kymmeniä prosentteja. Kun kotona on tehokas kotilatauslaite ehtii hybridiin ladata tarpeeksi virtaa lyhyessäkin ajassa. Silloin pienet, toistuvat ajot onnistuvat sähkön voimalla eikä käyttövoimana tarvitse juuri bensaa käyttää.
Onko taloudessa useampi latausta vaativa hybridi- tai sähköauto
Jos taloudessa on useampi latausta vaativa hybridi- tai sähköauto, kannattaa latausaseman sijoittaminen miettiä sellaiseksi, että se on helposti molempien autojen käytettävissä. Useimmille riittää yksi latauslaite, jota käyttää, vaikka vuoroöin tai jolla ladata alkuillan aikana ensimmäistä autoa ja vaihtaa latauskaapeli toiseen ennen nukkumaan menoa. Kahden auton tapauksessa voi kuitenkin olla helpompi käyttää kahta eri pituista latauskaapelia; lyhyempää lähempänä latauslaitetta olevaa ja pitempää kauimmaiselle autolle. Autoissa olevan latausportin sijainti vaikuttaa myös siihen kuinka pitkä latauskaapeli tarvitaan. Tässä tapauksessa kannattaa valita latauslaite, jossa ei ole kiinteää latauskaapelia.
Kiinteällä latauskaapelilla varustettu latauslaite on monen mieleen sen helppouden takia. Latauskaapeli on aina valmiina odottamassa, eikä sitä tarvitse erikseen ottaa esille autosta tai muualta. Tarpeeksi pitkä, esim. n. 5 metrin latauskaapeli riittää useassa tapauksessa, kun latauslaite on autokatoksessa tai tallissa.
Entä jos latauksen tarvitsevia autoja on taloudessa useampi?
Toisinaan taloudessa on enemmän kuin yksi latausta tarvitseva auto. Tällöin kannattaa kiinnittää kuormanhallintaan hieman enemmän huomiota. Sopivin ratkaisu lienee tällaisessa tilanteessa sellainen, että hankitaan latausasemia useampi, jolloin ne tasaavat kuormaa keskenään.
Innohome Charlieta voi kytkeä 2–4 kappaleen sarjaan. Sarjassa olevat laitteet hoitavat kuormantasauksen automaattisesti keskenään. Jos latausasemalle on asennusvaiheessa määritelty esimerkiksi 22kW maksimiteho, ja latausasemia on kytketty sarjaan 4 kappaletta, määräytyy käytössä oleva latausteho sen mukaan, kuinka monta autoa on samaan aikaan latauksessa.
Innohome
Useamman kappaleen sarjassa olevat laitteet jakavat käytössä olevat kilowatit keskenään (alla olevan kuvan mukaisesti), ja jokainen auto saadaan ladattua, puuttumatta kiinteistön pääsähköihin.
Info
Innohome Charlie kotilatauslaite
Tekniset tiedot:
- 3-vaiheinen, 3 x 32 A (asennettavissa myös 1-vaiheeseen).
- 10–32 A talon sähkönkäytön mukaan säädettävä latausvirta.
- 2,3–22 kW säädettävä latausteho.
- Mitat:
- 305x219x160 mm (Charlie-3)
- 305x219x93 mm + 4,8 m latauskaapeli (Charlie-C)
- Sisäänrakennettu vikavirtasuojaus (6mA DC), joten sähkökaappiin riittää tavallinen A-vikavirtasuoja.
- Kuormantasaus mahdollistaa liittää neljä laitetta ketjuun ja sähkövirta tasataan niiden kesken riippuen, kuinka monta autoa on latauksessa.
- Maksimivirran rajoitus ulkoisella ohjauksella.
- Säänkestävä IP44-kotelointi.
Avainlipputuote:
- Kotimainen sähköauton latauslaite.
- Suunniteltu ja valmistettu Suomessa.
Innohome Charlie, Charlie-3 ja Charlie-1
Kysy lisää jälleenmyyjiltä.
Kiinteän latauskaapelin pituutta ei voi säätää, joten ennen latausaseman hankintaa on tärkeää varmistua siitä, että latauskaapeli yltää sähköauton latausporttiin. Samalla on hyvä huomioida tulevaisuuden tilanteet. Jos autoja voi siirrellä ja parkkeerata sekä keula että perä edellä, niin 4,8 metrin latauskaapeli riittää moneen tarpeeseen.
Kiinteällä latauskaapelilla varustettu latausasema tekee sähköauton latauksesta nopeaa ja vaivatonta. Charlie-C:n 4,8 metrin kantama on optimoitu niin, että se sopii moneen tilanteeseen, mutta on vielä helppo käsitellä. Pidempi kantama tekisi kaapelista huomattavasti raskaamman, sillä latauskaapelin paksuus täytyy olla maksimitehon mukainen.
Charlie-C pakkauksen mukana tuleva pidike pitää latauskaapelin siististi kerällä, kun autoa ei ladata.
Lataa sinäkin sähköautosi turvallisesti ja luota kotimaiseen avainlipputuotteeseen!