Lämpömestarit kehittämään nuorta lämpöpumppualaa
Viime vuonna jo yli 70 prosenttia omakotitalon rakentajista valitsi jonkinlaisen lämpöpumpun, käy ilmi Suomen Lämpöpumppuyhdistyksen tekemästä tutkimuksesta. Alan kasvu ja tuotteiden nopea kehitys ovat tuoneet mukanaan nousevat vaatimukset järjestelmien tuntemukselle, mitoitukselle ja asennukselle. Hiljattain Suomen lämmitysmarkkinoille laajentanut Bosch on vastannut tarpeeseen uudella palvelukonseptilla, koulutetuilla Lämpömestareilla.
– Viime vuonna koulutimme sata jälleenmyyjäämme Boschin Lämpömestareiksi, jotka voivat nyt käyttää saamansa koulutuksen loppukuluttajan hyödyksi, kertoo Boschin Thermotechnology-toimialan myyntijohtaja Mikael Less.
Lämpömestarikoulutettaviksi valitaan lämmitysalan asiantuntijoita ja putkimiehiä, joilla on valmiiksi vankka ammattiosaaminen. He käyvät läpi kattavan koulutusohjelman Boschin tuotteista, mitoituksesta ja asennustavoista. Tarkoituksena on tehdä koulutettavista myös tehokkaita energia-asiantuntijoita ja tarvekartoittajia. Ammattitaitoa pidetään yllä vuosittaisilla lisäkoulutuksilla. Kun kuluttaja ostaa ja asennuttaa lämpöpumpun Lämpömestarilla, saa hän tuotteelleen pidennetyn kuuden vuoden takuun.
Konsepti on ollut menestys
Muun muassa autotuotteistaan ja kodinkoneistaan tunnetun Boschin nousu Suomen lämmitysjärjestelmämarkkinoille on ollut nopea. Vuonna 2016 Bosch-lämpöpumppujen myynti kasvoi selkeästi Lämpömestarikonseptin ansiosta. Lessin mukaan toimivaksi todettua konseptia tullaan tänä vuonna kehittämään kiinteistölämpöpumppuihin.
– Boschin tuotevalikoima laajeni Suomessa vuoden alussa kiinteistölämpöpumpuilla, minkä vuoksi on luonnollista laajentaa lämpömestarikoulutusta myös sille puolelle, Less avaa.