Ethän lataa sähköautoa tavallisesta suko-pistorasiasta?
Kotilatauslaite Charlie tekee hybridi- tai sähköauton lataamisesta turvallista omassa kodissa
Kotilatauslaitteen asentamiseen tarvitaan sähköasentaja. Sähköasentaja yhdistää latausaseman kodin sähköpääkeskukseen ja säätää laitteeseen optimaalisen lataustehon.
Viime kuukaudet ovat osoittaneet kaikille, että kustannukset joka saralla nousevat koko ajan, eikä loppua hintojen nousulle ole näköpiirissä. Monet ovat joutuneet nipistämään omista kulutustottumuksistaan ja korvaamaan tuttuja ja turvallisia asioita edullisimpiin tai ympäristön kannalta järkevimpiin ratkaisuihin. Muun muassa polttoaineiden hintojen nousu on lisännyt kiinnostusta erityisesti sähköautoihin. Sähköautojen kanta kasvaa koko ajan, samoin latausverkon, mutta tässä vaiheessa kaikille sähköautoille ei riitä julkisia latauspaikkoja nimeksikään. Ladattavia sähköautoja on Suomessa jo noin 100 000 kappaletta, joten kotilatauslaitteiden tarve on merkittävä.
Hybridi- tai sähköauton lataaminen tapahtuu turvallisesti omassa kodissa, kun sähköautoa ladataan sille tarkoitetun kotilatauslaitteen avulla. Sähköautoa ei tulisi ladata jatkuvasti kodin tavallisesta suko-pistorasiasta matkalaturilla, vaikka autojen mukana tällainen väliaikaislataukseen tarkoitettu latauslaite toimitetaankin. Pistorasiat voivat liian korkean kuormituksen seurauksena ylikuumentua, jolloin etenkin huonokuntoinen pistorasia voi myös syttyä tuleen, aiheuttaen pahimmillaan korvaamattomat vahingot.
Minimoi riskit palovahinkoihin
Normaaleja 16 ampeerin suko-pistorasioita ei ole tarkoitettu kestämään jatkuvaa ja korkeaa kuormitusta, varsinkaan monta tuntia kestävää, yleensä yön yli tapahtuvaa, sähköauton latausta.
Innohome Oy:n markkinointipäällikkö Saskia Kerkkänen kertoo, että liian usein näkee ihmisillä käytettävän erilaisia jatkojohtoviritelmiä sähköautojen kotilatauksessa. Jatkojohdot ovat väärin käytettynä suuri paloturvallisuusriski. Jos esimerkiksi kelalla olevaa johtoa ei avata kokonaan, se voi ylikuumentua latauksen aikana, pahimmassa tapauksessa aiheuttaen tulipalon. Tämä tiedostetaan myös esimerkiksi vakuutusyhtiöissä.
Pienjännitesähköasennusten standardia uudistettiin vuoden 2022 aikana. Voit lukea vuonna 2023 voimaan tulleet sähköautojen lataussuositukset SESKOn sivuilta. Finanssialan keskusliiton mukaan sähköautojen lataamista tavanomaisesta 230 V kotitalouspistorasiasta ei tule standardissa sallia kuin väliaikaisratkaisuna, sillä tätä pistorasiaa ei ole tarkoitettu sähköauton lataamiseen. Jos näin kuitenkin toimitaan, ajoneuvo tulee liittää kotitalouspistorasiaan tai teollisuuspistorasiaan latausjohdolla, jossa on ohjaus- ja suojalaiteyksikkö, joka rajaa virran turvalliselle tasolle. (Tutustu aiheeseen lisää muun muassa SFS:n sivuilla.) Kyse on puhtaasti turvallisuudesta.
Norjassa, jossa sähköautoilussa ollaan meitä selvästi edellä, on juuri tiukennettu sähköturvallisuusmääräyksiä latauksen suhteen. Siellä on jatkossa oltava kotilatauksessakin käytössä asianmukainen latausasema, eikä uusiin asennuksiin hyväksytä enää suko- eikä voimavirtapistorasioita lataustarkoitukseen, kertoo Saskia Kerkkänen.
Lataa turvallisesti: anna ammattilaisen asentaa sähköauton latausasema
Kotilatauslaitteen mukana toimitetaan selkeät ohjeet, mutta latausaseman asennus EI kuitenkaan ole tee-se-itse -homma. Sähköasentaja on kutsuttava AINA paikalle asentamaan kotilatausasema. Sähköasentaja tarkastaa myös talon sähköpääkeskuksesta pääsulakkeen tai sulakkeiden koot, jotta maksimilatausteho voidaan varmistaa. Teho voidaan helposti säätää omien lataustarpeiden, pääsulakkeiden ja kodin kokonaissähkönkäytön mukaan sopivaksi.
Innohome Charlie on sähköautojen kotilataukseen suunniteltu turvallinen ja tehokas latausasema, joka asennetaan kiinteästi paikalleen. Se on sähköautojen peruslataukseen tarkoitettu lataustavan 3 (Mode 3) mukainen laite.
Innohome Charlie latausasemasta on kolme eri versiota, joista jokaisen latausteho on säädettävissä kodin muun sähköistyksen mukaiseksi. Charlie-3 ja Charlie-1 latausasemissa on tyypin 2 liitin, joka on yhteensopiva kaikkien type 2-latauskaapeleiden kanssa. Charlie-C latausasemassa taas on kiinteä 4,8 metrin pituinen latauskaapeli.
Charlie on tyylikäs ja sulautuu helposti ympäristöönsä. Erikseen myytävä sadelippa antaa lisäsuojaa ulkoseinäasetuksissa ja kohentaa ulkonäköä entisestään. Sadelippa on suositeltava lisätarvike Suomen olosuhteissa, varsinkin jos latausasema ei sijaitse autokatoksessa.
Asennus on nopeaa, vaikka kotilatauslaitteen asentaminen vaatiikin hieman pohjatöitä. Asiansa osaavalla sähköasentajalla menee kytkentöihin noin tunti. Sähköasentaja myös varmistaa, että virta kulkee kotilatausasemassa suunnitellulla tavalla, ja että teho on mitä pitääkin. Jos osaamista itseltä löytyy, voi latauslaitteen seinäasennuksen ja paikat seinäkaapelivedoille tehdä itse.
Lue lisää:
Tukesin suositukset sähköauton lataukseen
SESKOn sähköautojen lataussuositus
Info
Innohome Charlie latausasema
Tekniset tiedot:
- 3-vaiheinen, 3 x 32 A (asennettavissa myös 1-vaiheeseen).
- 10–32 A talon sähkönkäytön mukaan säädettävä latausvirta.
- 2,3–22 kW säädettävä latausteho.
- Mitat:
- 305x219x160 mm (Charlie-3)
- 305x219x93 mm + 4,8 m latauskaapeli (Charlie-C)
- Sisäänrakennettu vikavirtasuojaus (6mA DC), joten sähkökaappiin riittää tavallinen A-vikavirtasuoja.
- Kuormantasaus mahdollistaa liittää neljä laitetta ketjuun ja sähkövirta tasataan niiden kesken riippuen, kuinka monta autoa on latauksessa.
- Maksimivirran rajoitus ulkoisella ohjauksella.
- Säänkestävä IP44-kotelointi.
Avainlipputuote:
- Kotimainen sähköauton latauslaite.
- Suunniteltu ja valmistettu Suomessa.
Innohome Charlie, Charlie-3 ja Charlie-1
Kysy lisää jälleenmyyjiltä.
Innohome katsoi latauslaitteen suunnittelussaan pari vuotta sitten tulevaisuuteen, joka on nyt täällä. Itse laitteessa ei ole mitään tietoverkkoyhdistettävyyttä tai älypuhelinsovellusohjausta, koska tällaiset ominaisuudet löytyvät jo nykyautoista.
Uusien ladattavien autojen käyttöjärjestelmään voi nykyään yhdistää älypuhelinsovellukseen, jolla voi hallita ja esimerkiksi ajastaa latausta. Tätä älyä ei tarvita latauslaitteeseen. Näin tuotteen hintakin on saatu pidettyä aisoissa.
Innohomen tekninen asiantuntija Timo Kullat