Vältä vaarat sähköauton latausaseman kanssa
Naapuri näyttää ostaneen sähköauton. Toivottavasti hoitavat sen lataamisen turvallisesi, vaaroista välillä varoitellaan. Onneksi nykyään on tarjolla runsaasti sekä tietoa että laitteita sähköautojen turvalliseen lataamiseen kotioloissa.
Uuden omakotitalon rakentaja voi ottaa latausasian helposti huomioon jo rakennusvaiheessa. Kannattaa keskustella sähkösuunnittelijan kanssa jo varhaisessa vaiheessa latausaseman rakentamisesta, sillä sähköautoa ei kannata ladata tavallisesta auton lämmityspistokkeesta. Mahdollista se toki on, ja onnistuu hätätilanteissa, mutta suositeltavaa se ei ole.
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa, että tavallisia maadoitettuja suko-pistorasioita ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta. Ne eivät kestä jatkuvaa läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta.
– Täyssähköautoissa on käytössä kaksi latausstandardia. Ensimmäinen on CCS pikalatausstandardi, joka perustuu tasavirtaan. Sen kaverina on vaihtovirtaan perustuva TYPE 2 eli niin sanottu AC-lataus. Pikalataus on tarkoitettu nimensä mukaan lyhyeen lataukseen. AC-lataus on se pääasiallinen lataus täyssähköautoille, selvittää ABB:n sähköautojen lataustuotteiden tuotemarkkinointijohtaja Henri Kapp.
Kriittiset kohdan sähköautoa ladattaessa
Normaali tapa käyttää AC-latausta on omakotitalon seinään asennettu sähköautolatausasema, esimerkiksi ABB:n Terra AC -latausasema, johon ajoneuvo kytketään. Siinä pitää olla sisään rakennettu DC-vuotovirta. Lisäksi tarvitaan vikavirtasuojakytkin sähkön syöttöön.
Sähkön riittävyys on olennainen osa turvallista sähköauton latausta. Tuotemarkkinointijohtaja Henri Kapp kertoo, että kriittisiä kohtia ovatkin sähkönsyötön ja pääsulakkeen riittävyys.
Sähkönsyötön riittävyys pitää varmistaa sekä uudisrakennuksessa että vanhassa omakotitalossa. Uudemmissa rakennuksissa on yleensä valmiiksi ulkopistokkeissa vikavirtasuojakytkin. Vanhoissa rakennuksissa sitä ei välttämättä ole.
Kotitalouden sähkökeskukset on tavallisesti mitoitettu riittämään valoille, kotitalouskoneille ja viihde-elektroniikalle. Teho ei välttämättä riitä sähköautojen lataamiseen. Pääsulakkeen riittävyys on asia, mikä kannattaa tarkistaa.
Latausaseman jälkiasennuksen edellytykset
Sähköautojen latausasemia on helppo asentaa myös jälkikäteen, kunhan edellytykset täyttyvät. Sähköremontin tarve selviää parhaiten, kun asiantunteva asentaja tutkii tilanteen.
Latausasemaa valitessa kannattaa kiinnittää huomio liitäntävaihtoehtoihin, toiminnallisuuksiin sekä muotoiluun. ABB:n Terra AC -latausasema, joka sopii hyvin omakotitaloihin, voidaan asentaa suoraan seinään. Lisäksi Terra AC:n monipuoliset toiminnot takaavat käytettävyyden erilaisissa latauskohteissa.
Sähköauton lataus onnistuu säällä kuin säällä, kun varmistaa, että laite on sekä pöly- että vesitiivis. Autokatosta ei välttämättä tarvitse rakentaa, vaan latausaseman voi asentaa myös tolppaan pihalle.
–Sähköauton latausasema on turvallinen myös autokatokseen tai talliin asennettuna. Sen sijaan hätälataus tavallisesta pistorasiasta voi aiheuttaa jatkuvasti käytettynä tulipalovaaran, kertoo Kapp.
Rakentaja! Voit varautua tulevaan sähköauton lataustarpeeseen ajoissa. Katso videolta, miten järjestelmä toimii >>
Huomioi kuormanhallinta
Sähköremontin tarvetta saattaa vähentää, kun otetaan käyttöön latausaseman suomat mahdollisuudet kuormanhallintaan. Esimerkiksi ABB:n Terra AC -latausasema tarjoaa mahdollisuuden sekä staattiseen eli kiinteään että dynaamiseen eli vaihtuvaan kuormanhallintaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sähköautoa ei ladata ollenkaan tai ladataan pienemmällä teholla esimerkiksi silloin, kun sähkösaunan kiuas lämpiää.
– Silloin kun kiinteistössä sähkön kulutus on suurta, niin sähköautolatausasemalle annettava virta on pienempi kuin normaalisti. Auto latautuu vain vähän hitaammin, Henri Kapp havainnollistaa.
Hän painottaa erityisesti, että laitteen asentajan valinnassa kannattaa olla erityisen tarkkana. Asentajan asiantuntemus on kullanarvoinen, kun tutkitaan vaikka vanhan omakotitalon sähkönsyöttöä ja pääsulakkeiden riittävyyttä.
VINKKI!
Dynaamisen kuormanhallinnan yhteydessä on hyvä varmistaa, että itse ajoneuvo mahdollistaa latauksen uudelleen käynnistämisen, mikäli latausteho laskee alle ns. latauksen herätevirran. Tämä vaihtelee ajoneuvomerkeittäin 5 A ja 6 A välillä.
Info
Turvallinen latausasema omakotitaloosi
Terra AC -latausasema on kustannustehokas ja turvallinen latausasema kaikkiin koteihin. Ladattavalla Chargersync-mobiilisovelluksella latausaseman hallinta käy helposti ja käyttäjä voi tarkistaa lataustilan vaivattomasti.
Terra AC tarjoaa lisäksi lukuisia liitäntävaihtoehtoja, kuten WiFi, Bluetooth ja Ethernet, jotka mahdollistavat helpon ohjauksen ja integroinnin jo olemassa olevaan infrastruktuuriin. Lisäksi latausasemassa on integroituna energiamittari, jota voidaan hyödyntää esim. raportointiin sekä kuormanhallintaan silloin, kun sähkökeskuksen lataukseen vapaana käytössä oleva kapasiteetti on rajallinen.
Terra AC -latausasema on nopea, helppo asentaa ja ottaa käyttöön. Lisäksi Terra AC on riippumattomien tahojen arvioima ja testaama – kaikkein tiukimpien standardien mukaisesti.