• Etusivu
  • Varusteet

Talvi lähestyy, missä kunnossa sinun talvirenkaasi ovat?

Rakentajan toimitus
Julkaistu 28.10.2024
Renkaiden vaihto

Renkaiden vaihtoaika kannattaa varata ajoissa, kun kelit ovat vielä hyvät. Kun talvikelit saapuvat, vaihtoaikoja rengashotelleihin voi olla vaikea saada. © ARL

(Tiedote Autonrengasliitto ry 24.10.2024)...

Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.

Paras aika vaihtaa talvirenkaat alle on nyt, toiseksi paras heti huomenna.

– Aamuliukkaita on jo ollut ja autojakin suistunut sen vuoksi teiltä. Vaikka syksy on ollut lämmin, talviset kelit voivat saapua nopeastikin. Silloin autossa on oltava talvirenkaat, jos liikenteeseen aikoo lähteä, Autonrengasliiton puheenjohtaja Teemu Tuuri muistuttaa.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvossa on käytettävä talvirenkaita 1.11.–31.3. välisenä aikana aina kelin niin vaatiessa. 

– Etenkin rengashotellissa asioivien kannattaa varata vaihtoaikaa ajoissa, sillä sesongin ruuhkassa vaihtoaikaa ei saa heti.

Vaihtoa on turha myöskään lykätä esimerkiksi talvirenkaiden säästämisen takia. Kun autolla ajetaan, sen alla kuluvat jotkin renkaat joka tapauksessa.

– Optimointi sopii talvirenkaisiin tosi huonosti. Talvella ajetaan talvirenkailla.

Rengasasioissa tulee olla huolellinen

Hyväkuntoiset ja kelinmukaiset renkaat tarvitaan siksi, että ne auttavat pitämään auton tiessä. Onnettomustietoinstituutin mukaan renkaiden puutteet ovat merkittävällä tavalla osallisena Suomessa joka seitsemännessä liikenneonnettomuudesta. 

Renkaiden puutteet voivat vaikuttaa onnettomuudesta maksettaviin vakuutuskorvauksiin. Liikennevakuutus korvaa liikenneonnettomuuden henkilövahingot, kolmansille osapuolille aiheutuneet omaisuusvahingot ja yhteentörmäystilanteessa syyttömän osapuolen ajoneuvon korjaukset.

– Korvauksen pienentäminen henkilövahingossa edellyttää törkeää huolimattomuutta, jollaiseksi renkaiden puutteita harvoin katsotaan. Sen sijaan ajoneuvon vapaaehtoisessa Kasko-vakuuttamisessa suojeluohjeet ovat usein tiukemmat, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu sanoo.

Vakuutusyhtiö LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaavan johtajan Tapani Alaviirin mukaan linja on se, että vahingot korvataan reilusti, mutta auton käytössäkin ihmisiltä edellytetään tavanomaista huolellisuutta. Suuremmissa kolareissa vaurioituneet autot tutkitaan tarkasti, jolloin myös renkaiden puutteet havaitaan. 

– Jos renkaat ovat selkeästi lain vastaiset tai esimerkiksi keskellä talvea on ajettu kolari kesärenkailla, kysymyksiä herää varmasti ja Kasko-vakuutuksesta maksettavia korvauksia voidaan alentaa, Alaviiri sanoo.

Niin kutsutut mutarenkaat eivät sovi talveen

Tänä syksynä tavanomaisen kuntotarkastuksen ohessa omista talvirenkaista on hyvä katsoa myös rengasmerkinnät. Niin sanottujen Mud and Snow -renkaiden eli pelkästään M+S-merkittyjen renkaiden käyttö talviaikaan on joulukuun ensimmäisestä päivästä lähtien kiellettyä. M+S-renkaita on tullut Suomeen etenkin ulkomailta tuotujen autojen mukana. 

– Ne ovat ympärivuotiseen käyttöön suunniteltuja kesärenkaita, jotka joissakin leudommissa ympäristöissä voivat toimiakin. Sen sijaan Suomen ja pohjoismaiden koviin talvikeleihin näillä renkailla ei pitäisikään olla mitään asiaa, Tuuri sanoo.

Suomen oloihin sopivan ja lainmukaisen nastattoman talvirenkaan tunnistaa renkaan kyljen vuoristomerkistä. Talvirengaskaudella onkin siis lainkin mukaan 1.12.2024 lähtien ajettava vuoristosymbolilla merkityillä kitkarenkailla tai nastarenkailla.

– Vanha kitkarengas voi muuttua yhdessä yössä sakkorenkaaksi, eli vanhat talvirenkaat on hyvä käydä tarkasti läpi ja tarvittaessa hankkia tilalle ajan- ja lainmukaiset, turvalliset talvirenkaat, Tuuri muistuttaa.

Joulukuussa 2024 auton talvirenkaissa lainmukaisesti oltava vuoristosymboli
© ARL
Info

Info

Tärkeimmät asiat talvirenkaista – muista nämä:

  • Talvirenkaita on tieliikennelain mukaan käytettävä Suomessa 1.11.–31.3. välisenä aikana kelin niin vaatiessa. 
  • Tarvittaessa myös nastarenkailla saa kelin niin vaatiessa ajaa myös talvirenkaiden pakollisen käyttöaikavälin ulkopuolella. Esimerkiksi syksyllä tai keväällä Etelä-Suomessa on perusteltua ajaa talvirenkailla, jos on lähdössä ajamaan kylmemmille seuduille.
  • Talvirengaskauden alla on hyvä käydä omat renkaat läpi. Tarkasta urasyvyys, nastarenkaassa nastojen määrä sekä renkaan yleinen kunto repeytymisten tai pullistumien varalta. 
  • Laki edellyttää talvirenkaan pääurilta vähintään 3 mm urasyvyyden. Yleisenä turvarajana pidetään noin 4–5 mm uria, jolloin urat kykenevät poistamaan esimerkiksi vettä ja sohjoa renkaan ja tienpinnan välistä. 
  • Nastarenkaissa laki edellyttää rengassarjalta tasaista nastoitusta. Sarjan parhaan ja huonoimman renkaan ero nastojen määrässä saa olla enintään 25 prosenttia. Käytännössä jos nastoja on lähtenyt huomattavasti, on tarkkaa laskemista turvallisempaa uusia renkaat. 
Varusteet
ammattilaisille
tuotetietous
turvallisuus
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

Liesivahti pakolliseksi
Liesivahti on pakollinen monissa paikoissa
Muistanet varmaan, että tammikuun alussa 2023 (tarkalleen ottaen 03.01.2023) astui voimaan päivitetty pienjännitesähköasennusten standardisarja, jonka myötä liesivahdit tulivat pakollisiksi kaikissa seniori-, palvelu- ja erityisryhmien asunnoissa, kun niihin suunnitellaan ja asennetaan liesiä ja liesitasoja. Yleisen paloturvallisuuden lisäämiseksi myös muissa asuntotyypeissä liesiturvallisuus pitää samaisen standardipäivityksen johdosta huomioida aiempaa tarkemmin.
Asbestipurkajat työssä
Asbestia sisältävien rakenteiden purku kuuluu ammattilaiselle
Asbestiksi kutsutaan kuitumaisia silikaattimineraaleja. Nämä kuuluvat serpentiineihin tai amfiboleihin. Asbestilajeja ovat krysotiili, krokidoliitti, amosiitti, antofylliitti, tremoliitti ja aktinoliitti. Kaikki asbestilajit ovat terveydelle vaarallisia. Kuitumaista asbestia terveysvaikutuksiltaan muistuttaa myös erioniitti, joka on erikseen mainittu valtioneuvoston säädöksissä asbestityöstä.
Radon jaksollinen järjestelmä
Radonin hallinta rakennuksissa: Tehokkaat toimenpiteet ja korjausmenetelmät
Radonin vähentämiseksi on ryhdyttävä toimenpiteisiin, jos radonpitoisuus ylittää sallitun rajan tai jos rakennus sijaitsee alueella, jossa maaperässä on todettu olevan radonia. Korjaukseen on eri vaihtoehtoja, joista yksi on tiivistäminen.
kuin villapaitaan puettu muurattu tiilijulkisivu
Kuin villapaitaan puettu – kaunis tiilijulkisivu
Julkisivu voi olla jotain persoonallista, mielenkiintoa herättävää sekä kestävää. Näin ajateltiin myös Helsingin Maununnevalle valmistuvan, neljä kerrostaloa käsittävän kokonaisuuden kohdalla. Hankkeen tilaajana toimi Helsingin asuntotuotantotoimisto ja arkkitehtisuunnittelusta vastasivat ARK-housen arkkitehdit, pääsuunnittelija Hannu Huttunen sekä rakennussuunnittelija Tina Ullrich.
20198_59437.jpg
Asbesti - Rakennusteollisuuden kirosana
1920-luvulla Suomen rakennusteollisuuteen tuotiin vaihtoehto, jota alettiin sen hyvien ominaisuuksien johdosta käyttää runsaasti. Vuosittainen kokonaiskäyttö saattoi olla jopa yli 10 000 tonnia sen kultavuosina 1960- ja 1970-luvuilla. Palamaton, hyvin lämpöä, sähköä, ja kosteutta eristävä, joustava mutta mekaanisesti luja, kitkaa ja kulumista kestävä, kemikaaleja ja bakteereja kestävä, akustisilta ominaisuuksiltaan hyvä ja kaiken lisäksi halpa ratkaisu kuulosti silloin mahtavalta idealta.Nykypäivänä tämä kyseinen vaihtoehto on muodostunut yhdeksi rakennusteollisuuden kirosanoista. Kyse on kuitumaisista silikaattimineraaleista, joita kutsutaan yhteisnimityksellä ASBESTI.Asbestia on käytetty eniten eristeenä pannuhuoneissa, vanhoissa sähkökeskuksissa, kellaritiloissa, palo-ovissa ja laivoissa. Sitä esiintyy myös esimerkiksi keittiöiden ja kylpyhuoneiden laatoituksissa ja lattiamatoissa erilaisten laastien, tasoitteiden ja liimojen yhteydessä.
Mies istuu tietokoneella tutkien poroton-harkkorakenteiden suunnitteluohjetta.
Poroton-kennoharkko: ratkaisu moneen
Poroton-suunnitteluohje päivitettyMassiivitiilisten Poroton-harkkorakenteiden suunnitteluohje on päivitetty ja löytyy nyt suunnittelijoiden suosimasta ProdLib-tuotekirjastosta. Kaikki esitetyt ulkoseinäratkaisut täyttävät 0,17 W/m2K lämmöneristävyysvaatimuksen. Palvelusta löytyvät myös tyypillisimmät rakennedetaljit.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton