• Etusivu
  • Varusteet

Talvi lähestyy, missä kunnossa sinun talvirenkaasi ovat?

Rakentajan toimitus
Julkaistu 28.10.2024
Renkaiden vaihto

Renkaiden vaihtoaika kannattaa varata ajoissa, kun kelit ovat vielä hyvät. Kun talvikelit saapuvat, vaihtoaikoja rengashotelleihin voi olla vaikea saada. © ARL

(Tiedote Autonrengasliitto ry 24.10.2024)...

Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.

Paras aika vaihtaa talvirenkaat alle on nyt, toiseksi paras heti huomenna.

– Aamuliukkaita on jo ollut ja autojakin suistunut sen vuoksi teiltä. Vaikka syksy on ollut lämmin, talviset kelit voivat saapua nopeastikin. Silloin autossa on oltava talvirenkaat, jos liikenteeseen aikoo lähteä, Autonrengasliiton puheenjohtaja Teemu Tuuri muistuttaa.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvossa on käytettävä talvirenkaita 1.11.–31.3. välisenä aikana aina kelin niin vaatiessa. 

– Etenkin rengashotellissa asioivien kannattaa varata vaihtoaikaa ajoissa, sillä sesongin ruuhkassa vaihtoaikaa ei saa heti.

Vaihtoa on turha myöskään lykätä esimerkiksi talvirenkaiden säästämisen takia. Kun autolla ajetaan, sen alla kuluvat jotkin renkaat joka tapauksessa.

– Optimointi sopii talvirenkaisiin tosi huonosti. Talvella ajetaan talvirenkailla.

Rengasasioissa tulee olla huolellinen

Hyväkuntoiset ja kelinmukaiset renkaat tarvitaan siksi, että ne auttavat pitämään auton tiessä. Onnettomustietoinstituutin mukaan renkaiden puutteet ovat merkittävällä tavalla osallisena Suomessa joka seitsemännessä liikenneonnettomuudesta. 

Renkaiden puutteet voivat vaikuttaa onnettomuudesta maksettaviin vakuutuskorvauksiin. Liikennevakuutus korvaa liikenneonnettomuuden henkilövahingot, kolmansille osapuolille aiheutuneet omaisuusvahingot ja yhteentörmäystilanteessa syyttömän osapuolen ajoneuvon korjaukset.

– Korvauksen pienentäminen henkilövahingossa edellyttää törkeää huolimattomuutta, jollaiseksi renkaiden puutteita harvoin katsotaan. Sen sijaan ajoneuvon vapaaehtoisessa Kasko-vakuuttamisessa suojeluohjeet ovat usein tiukemmat, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu sanoo.

Vakuutusyhtiö LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaavan johtajan Tapani Alaviirin mukaan linja on se, että vahingot korvataan reilusti, mutta auton käytössäkin ihmisiltä edellytetään tavanomaista huolellisuutta. Suuremmissa kolareissa vaurioituneet autot tutkitaan tarkasti, jolloin myös renkaiden puutteet havaitaan. 

– Jos renkaat ovat selkeästi lain vastaiset tai esimerkiksi keskellä talvea on ajettu kolari kesärenkailla, kysymyksiä herää varmasti ja Kasko-vakuutuksesta maksettavia korvauksia voidaan alentaa, Alaviiri sanoo.

Niin kutsutut mutarenkaat eivät sovi talveen

Tänä syksynä tavanomaisen kuntotarkastuksen ohessa omista talvirenkaista on hyvä katsoa myös rengasmerkinnät. Niin sanottujen Mud and Snow -renkaiden eli pelkästään M+S-merkittyjen renkaiden käyttö talviaikaan on joulukuun ensimmäisestä päivästä lähtien kiellettyä. M+S-renkaita on tullut Suomeen etenkin ulkomailta tuotujen autojen mukana. 

– Ne ovat ympärivuotiseen käyttöön suunniteltuja kesärenkaita, jotka joissakin leudommissa ympäristöissä voivat toimiakin. Sen sijaan Suomen ja pohjoismaiden koviin talvikeleihin näillä renkailla ei pitäisikään olla mitään asiaa, Tuuri sanoo.

Suomen oloihin sopivan ja lainmukaisen nastattoman talvirenkaan tunnistaa renkaan kyljen vuoristomerkistä. Talvirengaskaudella onkin siis lainkin mukaan 1.12.2024 lähtien ajettava vuoristosymbolilla merkityillä kitkarenkailla tai nastarenkailla.

– Vanha kitkarengas voi muuttua yhdessä yössä sakkorenkaaksi, eli vanhat talvirenkaat on hyvä käydä tarkasti läpi ja tarvittaessa hankkia tilalle ajan- ja lainmukaiset, turvalliset talvirenkaat, Tuuri muistuttaa.

Joulukuussa 2024 auton talvirenkaissa lainmukaisesti oltava vuoristosymboli
© ARL
Info

Info

Tärkeimmät asiat talvirenkaista – muista nämä:

  • Talvirenkaita on tieliikennelain mukaan käytettävä Suomessa 1.11.–31.3. välisenä aikana kelin niin vaatiessa. 
  • Tarvittaessa myös nastarenkailla saa kelin niin vaatiessa ajaa myös talvirenkaiden pakollisen käyttöaikavälin ulkopuolella. Esimerkiksi syksyllä tai keväällä Etelä-Suomessa on perusteltua ajaa talvirenkailla, jos on lähdössä ajamaan kylmemmille seuduille.
  • Talvirengaskauden alla on hyvä käydä omat renkaat läpi. Tarkasta urasyvyys, nastarenkaassa nastojen määrä sekä renkaan yleinen kunto repeytymisten tai pullistumien varalta. 
  • Laki edellyttää talvirenkaan pääurilta vähintään 3 mm urasyvyyden. Yleisenä turvarajana pidetään noin 4–5 mm uria, jolloin urat kykenevät poistamaan esimerkiksi vettä ja sohjoa renkaan ja tienpinnan välistä. 
  • Nastarenkaissa laki edellyttää rengassarjalta tasaista nastoitusta. Sarjan parhaan ja huonoimman renkaan ero nastojen määrässä saa olla enintään 25 prosenttia. Käytännössä jos nastoja on lähtenyt huomattavasti, on tarkkaa laskemista turvallisempaa uusia renkaat. 
Varusteet
ammattilaisille
tuotetietous
turvallisuus
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen Rakentaja.fi-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

Bad-Dust kansikuva pölynhallintatuotteesta
Pölynhallinta remontissa – fiksu tilaaja tuntee riskit ja suojaa terveytensä
Rakennus- ja remonttitöissä syntyvä pöly voi aiheuttaa merkittäviä terveysriskejä, jos siihen ei varauduta asianmukaisesti. Yksi vaarallisimmista pölytyypeistä on kvartsipöly, jota syntyy erityisesti betonin, laastin ja tiilien työstämisessä. Remontin tilaajan on tärkeää ymmärtää, mitä kvartsipöly on ja miksi pölynsuojaus on ensiarvoisen tärkeää.
Liesivahti pakolliseksi
Liesivahti on pakollinen monissa paikoissa
Keittiö on joka kodissa ylivoimaisesti suurin riskipaikka tulipalojen suhteen. Suurin yksittäinen tulipalojen syy on ruoanlaitto. Joka päivä syttyy noin kolme palokunnan käyntiä vaativaa liesipaloa.
Asbestipurkajat työssä
Asbestia sisältävien rakenteiden purku kuuluu aina ammattilaiselle
Asbestiksi kutsutaan kuitumaisia silikaattimineraaleja. Nämä kuuluvat serpentiineihin tai amfiboleihin. Asbestilajeja ovat krysotiili, krokidoliitti, amosiitti, antofylliitti, tremoliitti ja aktinoliitti. Kaikki asbestilajit ovat terveydelle vaarallisia. Kuitumaista asbestia terveysvaikutuksiltaan muistuttaa myös erioniitti, joka on erikseen mainittu valtioneuvoston säädöksissä asbestityöstä.
20111_24047.jpg
Kustannuksten hallinta:
Koko omakotitalon rakentamisen onnistumisen tärkein asia on kustannusten hallinta. Mikään ei ole henkisesti rasittavampaa kuin huomata kesken rakentamisen, että kustannusarvio on pielessä ja rahat loppuvat kesken. Kustannusarviointi voidaan aluksi tehdä hyvin karkealla tasolla. Jo sen perusteella voidaan päätellä, ovatko tavoitteet oikean suuntaisia rahallisiin resursseihin verrattuna. Kustannusten ohjaus tulee suorittaa riittävän aikaisessa vaiheessa. Yleinen virhe on käydä kustannuksia läpi vasta kun urakkatarjoukset on pyydetty. Mikäli tällöin huomataan kokonaissumman nousevan liian suureksi, kustannuksia ei saada enää alas muulla tavoin kuin aloittamalla suunnittelu uudelleen.
20122_29495.jpg
Saneerauskohteiden varaajat sopivat ahtaisiin koloihin
Energian tuottaminen ja käyttö ovat nousseet ihmisten arkeen vaikuttavaksi ilmiöksi. Kaikki meistä tekevät energiaratkaisuja – lämmitys on yksi suurimmista energiaratkaisuistamme. Energiaa on siis paitsi tuotettava, myös käytettävä järkevästi. Lämmitysjärjestelmämme pyrkii luomaan mukavuutta energiatehokkaasti. Energiatehokkuutta ja käytettävyyttä voidaan luoda mm. yhdistelemällä erilaisia lämmitysmuotoja ns. hybridilämmitykseksi. Useimmiten hybridilämmitys perustuu lämmön varaamiseen ja lämmön tarpeenmukaiseen jakeluun varaajasta.Hybridilämmitys voidaan luoda saneeraus- tai uudiskohteeseen. Saneerauskohteessa on usein toimintakuntoinen öljy- tai puukattila, josta ei ehkä haluta täysin luopua. Energiakulujen pienentämiseksi - tai mukavuussyistä järjestelmää on kuitenkin täydennettävä. Täydentämisen onnistuu parhaimmillaan varaajan muokkauksella (esim. aurinkolämmityksen kytkeminen olemassa olevaan varaajaan). Usein järjestelmään lisätään varaaja, johon voidaan kytkeä sekä olemassa oleva että uusi lämmönlähde (esim. maalämpö- ja öljylämmitys).
201911_61177.jpg
Mistä löytyy kestävä sadevesijärjestelmä?
Sadevesijärjestelmien yleisimpiä ongelmia ovat vuotavat ja roikkuvat rännit. Puutteellinen tai viallinen järjestelmä saattaa johtaa jopa talon homevaurioihin. Lindab Rainline on Sadevesijärjestelmä, joka kestää kovaakin rasitusta. Se on ammattilaisten kehittämä - ammattilaisten käyttöön.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton