• Etusivu
  • Talo

Paras kuljettaa varmasti – koeajossa uudistunut Volkswagen Transporter

Rakentajan toimitus
Julkaistu 12.04.2021
20214_69956.jpg

Volkswagen Transporterin ulkonäkömuutoksien lisäksi päivitystä on myös pellin alla.

Joskus on aika uudistua, ja nyt vuoro oli Volkswagen Transporterin. Vaikka tämän tunnistaa selvästi Volkswageniksi, on kuitenkin keulan ilme ja kojelauta ajateltu enemmän tai vähemmän uusiksi. Uudistukset eivät siis todellakaan jää pimentoon, joten uudistuksia ei tarvitse hakemalla hakea.

Uusista ominaisuuksista Volkswagenin klassikkopaku on nyt vihdoin saanut myös digimittariston, mikäli sellaista kokee tarvitsevansa! Toki digimittaristojen tarpeellisuudesta hyötyajoneuvoissa voidaan olla montaakin mieltä, mutta digiorientoituneille ihmisille se toki lisämahdollisuuksia tuo. Välttämättä kuitenkaan se kaupunkialueella pyörivä pikalähetti ei digimittaristosta kaikkea iloa kerkeä työpäivänsä aikana saamaan irti, mitä mahdollista olisi saada. Digimittariston selkeä etuhan on mittariston näkymän mukauttaminen mieleisekseen nopeasti ja helposti.

Minkälainen on Volkswagen Transporter 6.1?

Kaikkineen voisi todeta, että jos on uudemmilla Volkswagenin henkilöautoilla tullut ajaneeksi, ei tässä pakumallissa tällöin tule mitään kulttuurishokkia. Senverran tuttua osastoa on tällöin tarjolla. Mieleen saattaisi äkkiseltään tulla pari pykälää paisunut Passat, sen verran henkilöautomaisen oloinen on ohjaamo. Pakettiautoksi tämän kuitenkin tunnistaa jo ajoasennosta, sillä ajoasento on edelleen pakettiautomaisen pysty, mikä on pakussa toki täysin ominaista.

Ulkonäkömuutoksien lisäksi päivitystä on myös pellin alla – esimerkiksi moottoritarjonta, mikä perustuu täysin kaksilitraiseen dieselpataan, josta on sorvattu markkinoille liuta erilaisia tehoversioita. Koeajoauto on manuaalivaihteinen ja etuvetoinen, mutta tottakai myös automaattivaihteisto ja neliveto on niitä haluavalle tarjolla. Se mikä on mukava tieto, on se että nelivedon saa mielihalujensa mukaan joko manuaalina tai automaattina. Tosin hinnasto tietää vihjata siitä, että manuaalivaihteinen nelivetopaku on vain 150 hevosvoimaisella koneella, kun ne tehokkaammat nelivetomallit ovat sitten automaattivaihteilla.

Lue lisää ominaisuuksista >>

Transporter tarjoaa jo perusvarustelullaan kaiken, mitä sujuvaan ammattikuljetukseen tarvitaan. PRO-varustelu sisältää lisäksi kuljettajan istuimen kyynärtuet ja vetokoukkuvalmiuden. Lisävarusteena PRO-mallistoon on saatavilla metalli- tai helmiäisväri, korinväriset puskurit, vasemmanpuoleinen liukuovi, takapariovet ja vanerointi.
Transporter tarjoaa jo perusvarustelullaan kaiken, mitä sujuvaan ammattikuljetukseen tarvitaan. PRO-varustelu sisältää lisäksi kuljettajan istuimen kyynärtuet ja vetokoukkuvalmiuden. Lisävarusteena PRO-mallistoon on saatavilla metalli- tai helmiäisväri, korinväriset puskurit, vasemmanpuoleinen liukuovi, takapariovet ja vanerointi.

Koeajo – miltä tuntuu uusi Transporter?

Nyt koeajettu Transporter on malliston toiseksi miedoin, eli 110 hevosvoimainen. Vaikka Transporter on nyt uudistuksia kokenut, lähtee se vielä vanhan koulukunnan tyyliin avaimesta käyntiin, samoin ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta.

Kytkintuntuma tässä uudessa Transporterissa on jämpti, mutta senverran herkkä, että vahingossa onnistuin koeajon aikana sammuttamaan pariin kertaan tämän auton. Kun kytkintuntumaan oppii, ei sen jälkeen mitään ongelmia enää kuitenkaan ole. Vaihteet menee pesään Volkkarimaisen jämptisti, eikä niiden kanssa arpoa tarvitse lainkaan.

Näin itseksiin ajaessa tämänkin auton kone jaksaa vääntää varsin mukavasti, mutta kiva olisi joskus päästä testaamaan myös lastin kanssa. Myös nelivetomallistoa olisi kiva päästä todentamaan nyt mallin uudistuessa, kuten jokunen vuosi takaperin Volkswagenin talviajokoulussa Hämeenlinnassa oli. Tuolloin ajeltiin jäärataa Transportereilla ja Multivanilla, en muista oliko Caravellea joukossa. Asialla ei niin suurta väliä loppujen lopuksi ole, sillä Multivan ja Caravelle ovat vain paremmin varusteltuja bussimalleja, mitä vaikkapa Transporterin vastaava bussimalli on. Ajolleen autot ovat siis identtisiä.

Vaikka pakettiauto saattaa tottumattomalle tuntua äkkiseltään isolta, niin ei se sitä kuitenkaan lopulta ole. Transporterista näkee ulos hyvin, ja esimerkiksi peruuteltaessa ruutuun on hyvänä apuna peruutustutka. Kummasti nämä laitteet rupeaa omassa mielessä pienenemään sen jälkeen, kun ajokokemusta saa lisää.

Tutustu Pro-mallistoon >>

Volkswagen PRO on ammattilaisille varusteltu mallisto, josta löydät luotettavan, tehokkaan ja kustannuksiltaan maltillisen työvälineen monipuoliseen ammattikäyttöön.
Volkswagen PRO on ammattilaisille varusteltu mallisto, josta löydät luotettavan, tehokkaan ja kustannuksiltaan maltillisen työvälineen monipuoliseen ammattikäyttöön.
Info

Info

Koeajon yhteenveto

Transporter on ollut tuotannossa jo useampia vuosikymmeniä, ja muutoksia on ollut vuosikymmenien aikana useampia. Siinä missä Kleinbus oli alkuaikojen tuote, on jälleen ilo huomata, kuinka uusi Transporter on ajassaan kiinni niin hyvin, kuin se hyötyajoneuvolta suinkaan on mahdollista. Eiköhän tästä vielä taksimiehille ja pikaläheteille näppärä työkalu saada.

Volkswagen Hyötyautot tarjoaa huippuluokan muotoilua, ergonomiaa, viimeisintä tekniikkaa käden ulottuville, mahtavasti tilaa ja näköalan, jonka voit itse valita.

Olitpa sitten hankkimassa uutta Volkswagenia tai varaamassa huoltoa, onnistuu asiointi kätevästi myös verkossa. Saat halutessasi hoidettua lähes kaiken uuden auton hankintaan liittyvän asioinnin vaikka kotisohvalta.

Talo
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi -uutiskirje
Remppa suunnitteilla? Tontti varattu? DIY houkuttelee? Sisustustrendit hakusessa? Rakentaja.fi -uutiskirjeestä saat viikoittain ideoita, ohjeita, infoa ja inspiraatiota suoraan sähköpostiisi. Tutustu muiden remontoijien ja rakentajien projekteihin, vertaile sisustustrendejä ja nappaa talteen arvokkaat asiantuntijavinkit, ohjeet ja tuotevinkit.

Aiheeseen liittyvää

20167_47022.jpg
Kotipiha kauniiksi pihakivillä
Luonnonkivi mukautuu kodinrakentajan tahtoonTulikiven pihakivimallistossa on monenlaista muotoja ja kauniita luonnonmukaisia värejä. Malliston lohkopintainen graniittinen muurikivi käy muurien, pylväiden ja pilarien sekä sokkelien ja seinien verhoiluun. Kiveä voi käyttää myös pihojen pengerryksissä. Antiikkivuolukivi antaa tilaa mielikuvitukselle. Sen pinta on pehmeästi patinoitunut. Antiikkivuolukivi elävöittää pihan polut ja käytävät sekä taipuu kasvien istutusaltaaksi. Graniittiset noppa-, nupu- ja reunakivet sopivat hyvin antiikkivuolukiven seuraksi. Graniittisia kiviä saa myös valmiiksi verkkoon kiinnitettynä kolmessa eri muodossa; suorakaide, viuhka ja neliö. Liuskekivissä löytyy värivaihtoehtoja monivärisestä harmaaseen.Tutustu pihakivimallistoon
Tapettia leikataan tapettipöydällä
Tapetointi
Tapetointiohjeessa käsitellään kuitutapetin eli non-woven-tapetin asentaminen. Tapetin etuna on, että se ei vaadi vettymisaikaa eikä veny kastuessaan. Liisterinä käytetään liimapohjaista erikoisliisteriä, joka telataan suoraan seinään tapettivuodan sijasta.Ennen tapetoinnin aloittamista poistetaan mahdollinen vanha tapetti. Helpoiten työ sujuu käyttämällä valmista tapetinpoistoainetta ja teräslastaa. Tämän jälkeen tarkistetaan alustan tasaisuus. Mahdolliset kolot ja muut epätasaisuudet silotetaan valmistajan ohjeita noudattaen. Kuivumisen jälkeen tasoitetut kohdat hiotaan. Jos seinäpinta on maalattu, hiotaan seinä kokonaan hiontalevyllä tartunnan parantamiseksi. Hiontapöly poistetaan seinästä pehmeällä harjalla. Valmiin tapettipinnan tasavärisyyden varmistamiseksi, on seinä pohjamaalattava tapetin pääsävyn mukaisella sävyllä.Ennen tapetointia, on hyvä poistaa vanha tapetti >>
201412_41839.jpg
VILPE(R) pitää rakennuksen sisäilman puhtaana ja rakenteet terveinä
VILPE®-ilmanvaihtojärjestelmän huippuimurit, poistoputket, viemärintuuletusputket ja keskuspölynimurin poistoilmaputket asennetaan rakennuksen katolle.
Rafi_kuvaa_ei_loytynyt_1200x675.jpg
Consolis ostaa Tanskan johtavan betonielementtivalmistajan
Consolis on sopinut Spæncomin, Tanskan johtavan betonielementtivalmistajan osake-enemmistön (50,01 %) ostamisesta yhtiön pääomistajilta. Spæncom A/S on tanskalainen pörssiyhtiö, joka kehittää, suunnittelee, valmistaa ja asentaa betonielementtejä ja runkoratkaisuja asuin-, liike- ja teollisuusrakentamisen tarpeisiin. Kauppahinta 50 %:sta on 1215 DKK /osake, mikä koko yrityksen hintana vastaisi 68 M€.Spæncomilla on neljä tehdasta Tanskassa sekä yksi Saksassa Berliinin eteläpuolella. Tilikaudella 2006/07 yhtiön liikevaihto oli 107 M€ ja EBITDA (käyttökate) 15 M€. Työntekijöitä on noin 750.Perustamisvuodestaan 1947 lähtien Spæncom on tunnettu Tanskassa innovatiivisena betonielementtien valmistajana ja alan edelläkävijänä. Yhtiö on listattu OMX Nordic Exchange Copenhagen –pörssissä."Olemme olleet kiinnostuneita Spæncomista jo pitkään. Consoliksen yksiköt ovat johtavassa asemassa niin Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassa, ja halusimme päästä samaan asemaan myös Tanskassa, toteaa Consolis-konsernin toimitusjohtaja Philippe Milliet. "Olemme tyytyväisiä päästyämme tänään sopimukseen pääomistajien kanssa. Uskomme, että kaikki neljä tytäryhtiötämme Pohjoismaissa tulevat hyötymään toistensa osaamisesta. Spæncom saa käyttöönsä koko Consolis-yhtiön tietotaidon."Spæncomin toimitusjohtaja Peter Assam sanoo: "Meistä tulee osa suurta eurooppalaista konsernia, ja saamme mahdollisuuden tehdä yhteistyötä tulevien sisaryhtiöidemme kanssa, ja sen myötä kehittää edelleen toimintaamme Tanskassa. Organisatorisesti ja taloudellisesti säilytämme asemamme itsenäisenä yhtiönä."Consolis Denmark A/S (osana Consolis-ryhmää) tulee tekemään vapaaehtoisen julkisen ostotarjouksen Spæncom A/S:n osakkeenomistajille. Tämän vapaaehtoisen julkisen tarjouksen sekä jo pääomistajien kanssa allekirjoitetun sopimuksen myötä Consolis saa määräämisoikeuden Spæncomissa. Lisäksi Consolis on sopinut kolmen pääomistajan kanssa call/put –optioista, joiden odotetaan toteutuvan seuraavan kahden vuoden kuluessa. Tämän jälkeen Consolis omistaisi yli 90 % Spæncom A/S osakkeista.Yrityskauppa vaatii kilpailuviranomaisten hyväksynnän.
20081_7820.jpg
Tulikiven luonnonkivissä on tyyliä
Luonnonkivi henkii yksilöllisyyttä, aitoutta ja arvokkuutta. Rakennusmateriaalina siinä yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla käytännöllisyys, esteettisyys ja kestävyys. Luonnonkivi on myös vaivaton ratkaisu, kun luotat ammattilaisiin jo suunnitteluvaiheessa.Useimpien rakentajien toiveena on valita materiaalit, jotka tarjoavat silmänruokaa, mutta vaativat vähän huolenpitoa. Luonnonkivet helpottavat olennaisesti pintojen kunnossapitoa, sillä ne ovat kestäviä ja helppohoitoisia. Ne sopivat yhtä hyvin niin uudispihoihin kuin saneerattavaan pihaan. Luonnonkiven ominaisuuksia arvostetaan, mikä merkitsee arvonnousua kiinteistölle.
20228_79224.jpg
Näin toteutettiin uudet märkätilat sekä sähköistys 75 vuotta vanhaan hirsitaloon
Vuonna 1947 valmistuneen kaksikerroksisen hirsitalon sähköistys ja käyttövesi- sekä viemäröinnin putkitukset uusittiin vastaamaan nykypäivää. Jo alussa tiedettiin, että projekti ei välttämättä tule olemaan helppo, koska talossa aiottiin asua osittain samaan aikaan remontin edetessä. Remontin tavoitteena oli käytettävän energian monipuolisuuden ja hyötysuhteen parantaminen sekä asumisviihtyvyyden nostaminen.Miten remontti sujui? Pääsimme kurkistamaan perhe Piiraisen hirsitaloremonttia.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton