Palamaton väliseinä nopeasti vähemmällä laastilla Kahi-harkosta
Kahi-harkkoseinän muuraus on nopeaa.
Kahi-harkoista rakentaminen on rationaalista, nopeaa ja edullista. Järjestelmän runkona toimivat ohutsaumamuurattavat Kahi-ponttiharkot. Raudoituksen asentamiseen on saatavissa roilo- ja putkikappaleita, valmispalkit aukkojen ylityksiin. Laastin levitykseen on saatavissa muurauskelkka.
Valmis seinä kerralla
Harkolla voi muurata 85, 130 tai 240 mm leveitä väliseiniä. 85 mm Kahi-väliseinäpontti on ei-kantaviin väliseiniin, 130 mm Kahi-runkopontti kantaviin väliseiniin ja 240 mm Kahi Desibelipontti ääntä eristäviin sieniin.
Kahi-harkon mitoitus on moduulimittainen. Harkon pituus on 30 cm ja korkeus 20 cm.
Pontit harkkojen päissä ohjaavat asennettaessa harkot paikoilleen. Harkkojen pontatut pystysaumat jätetään yleensä ilman laastia, poikkeuksena viisteharkot joiden pystysaumoissa käytetään laastia.
Pystyssä kulkevat sähkö- ja LVI-putket sijoitetaan harkkojen pystyreikiin tai roiloharkkoihin. Palkkiharkkojen uriin voidaan asentaa raudoitus (kapeat ylityspalkit). Urissa voidaan viedä myös vaakasuuntaiset putkivedot.
Muurauslaastia kuluu alle kymmenesosa tavanomaiseen muuraukseen verrattuna
Kahi-harkot ohutsaumamuurataan noin 2 mm:n saumavahvuudella. Laastina käytetään ohutsaumamuuraukseen kehitettyä weber OL 15 Ohutsaumalaastia. Laastin menekki on alle 1/10 tavanomaiseen muuraukseen verrattuna. Polyuretaanipohjaisia kiviliimoja ei tule käyttää etenkään kantavissa seinissä eikä eikä seinissä, joille on palonvaatimuksia.
Info
Kahi-tiilien ja -harkkojen edut:
- Perinteinen ja kestävä väliseinä aikaan nopeasti
- Kestää kovaakin kulutusta
- Palamaton materiaali
- Eristää hyvin ääntä
- Soveltuu kantavaan ja ei-kantavaan väliseinään sekä rakennuksen runkoon.
Talvimuuraus
Muuraus onnistuu talvella -10°C:n asti. Muuraukseen käytetään tällöin weber OL 15P Pakkasohutsaumalaastia tai lämmintä +25...+40°C laastia ja lämpimiä harkkoja. Lämpötilan laskiessa -10...-15°C käytetään Pakkasohutsaumalaastia ja lämpimiä (>5°C) harkkoja. Harkkojen lämmitys tapahtuu suojaamalla letkat peitteellä ja käyttämällä lämminilmapuhallinta.
Näin muuraat Kahi-harkot:
Ensimmäinen harkkokerros muurataan yleensä weber ML 5 Muurauslaastilla bitumikermikaistan päälle siten, että se saadaan oikeaan korkeuteen täysin suoraksi. Tarvittaessa muuraus tehdään matalalla (h=98 mm) harkolla tai tiilellä korkeusmitoituksen sovittamiseksi huone- tai ovikorkeuteen sopivaksi. Muurauksen annetaan kuivahtaa ennen ohutsaumamuurauksen alkamista.
Muurauslaastisauman jäykistyttyä riittävästi voidaan aloittaa ohutsaumamuuraus. Ohutsaumalaasti sekoitetaan porakonevispilällä pakkauksen ohjeen mukaisesti.
Laastin levitykseen on saatavissa kyseessä olevaan tarkoitukseen kehitetty laastikelkka, joka on kätevä erityisesti isoilla seinäpinnoilla. Toinen vaihtoehto on käyttää hammastettua laastikauhaa. Seinän suoruutta tarkkaillaan linjalangan ja vesivaa`an avulla. Mahdolliset linjavirheet oikaistaan naputtamalla varovasti vasaralla tai muurauslaastisauman avulla. Saumoista yli pursunut laasti poistetaan.
Limittämättömät seinät sidotaan toisiinsa saumoihin asennettavilla 0,7-0,8 mm paksuilla niin sanotuilla reikänauhoilla kantavissa seinissä vähintään joka toisessa saumassa ja kantamattomissa vähintään joka kolmannessa saumassa. Reikänauhoja käytetään vahvikkeena myös muiden limittämättömien pystysaumojen kohdalla.
Ovi- ja ikkuna-aukot ylitetään kätevimmin Kahi-palkeilla. Käytettäessä päistään reiällistä palkkia, voidaan sähkövedot viedä helposti palkin läpi oven pieliin. Palkit asennetaan aina nostokoukut ylöspäin.
Harkot katkaistaan tiilileikkurilla tai -sirkkelillä. Tiilileikkurilla katkaistujen harkkojen päissä käytetään muurauslaastisaumaa.
Pystysuuntaiset sähkö- ja lvi-putket sijoitetaan harkkojen pystyreikiin tai roiloharkkoihin. Vaakasuuntaiset putkivedot voidaan viedä palkkiharkkojen urassa. Tiilileikkurilla katkaistujen harkkojen pystysaumat täytetään muurauslaastilla. Laasti saadaan tarttumaan lujasti harkkoihin, kun harkkojen katkaistuihin päihin on levitetty kerros Ohutsaumalaastia juuri ennen laastitäyttöä.