Ensimmäistä kertaa nostolava-auton puikoissa: Jouni testasi JN24:n
Jos ei voi ylittää, ei voi alittaa, eikä ohittaa – hommaa nostolava-auto!
Janneniskan nostolava-auto JN24 soveltuu niin kattojen pesuun kuin puidenkaatoavuksi. Jouni Järvinen testasi nostolava-auton Kyröskoskella.
Jouni Järvisen pihalla Kyröskoskella seisoi kaksi valtavaa ja kallistunutta pihakoivua. Etäämmällä odotti jyrkkä ja hauraskin sammaloitunut katto puhdistusta. Kahden päivän aikana Jouni onnistui ensikertalaisena kaatamaan nämä jättiläiset ja puhdistamaan vanhan kuivurin katon nostolava-auton avulla.
Millä pääsen turvallisesti korkealle?
Pihallani Kyröskoskella oli kaksi monen kuutiometrin kokoista ja liki 30-metristä, monihaaraista ja osin vinossa asennossa olevaa pihakoivua. Ympärillä kasvaa muitakin puita, joita en haluaisi tuhota kaatamalla painavaa koivua niiden päälle, enkä rikkoa autotalliani tai vaimoni istutuksia.
Olin pitkään jo miettinyt erilaisia vaihtoehtoja, kuinka saisin kaadettua nuo koivut tontiltani niin, että riski loukkaantua pahasti olisi mahdollisimman pieni. Mutta kaikki tekemäni riskianalyysit – vaikka olivatkin vain maallikon tekemiä, päätyivät liian suureen riskiin. Ajattelin, etten ole vielä kuusikymppisenä valmis jättämään tätä tomumajaa.
Niin puut vaan jäivät pystyyn vuosiksi. Samalla haitaten suunnitelmiamme rakentaa niiden paikalle puuliiteri.
Näin jälkikäteen ajateltuna tikapuiden avulla kiipeily olisi mitä todennäköisimmin johtanut vakavaan onnettomuuteen, yhtään liioittelematta. Olen kyllä kokenut moottorisahan käyttäjä, mutta se ei tällaisissa tapauksissa auta, kun puilla ei ole tilaa kaatua mihinkään ja puihin olisi pitänyt kiivetä.
Ratkaisu löytyi nostolava-autosta
Vihdoin päädyin ratkaisuun, jolla sain käyttööni 24 metriin asti ulottuvan henkilönostimen. Valitsimme edustajan kanssa nostolava-autoista taittuvapuomisen JN24:n. Se osoittautui parhaaksi valinnaksi omalla kohdallani, kun oli sekä kahden puujärkäleen pätkimisestä ylhäältä alkaen, että toisessa paikassa katon sammaleiden poistosta.
Näköjään nykyään nostimet tehdään suoraan auton lavalle. Ennen ne olivat pääasiassa peräkärryn tavoin vedettäviä irrallisia laitteita. Tämä kätevämpää ja tukevampaa, kun nostin on kiinni parin-kolmen tonnin painoisessa autossa. Se antaa huomattavasti lisää vakautta. Lisäksi peruuttaminenkin on helpompaa. Jos jollakulla ei riitä oman auton paino, hänen pitäisi etsiä jostain erikseen vetoauton yli tonnin painoiselle perässä vedettävälle nostimelle.
Mutta enää ei tarvitse. Aluksi ensikertalaiselle lyhyt perehdytys koneen käytöstä ja turvallisuusasioista, ja sitten ei muuta kuin avaimet taskuun ja menoksi.
Nostolava-auton nouto ja työmaata kohti
Hain perjantaiaamuna nosturiauton Tampereen Lielahdesta Nesteen huoltoasemalta, jota Janneniska käyttää nostureidensa jakelupisteenä. Siellä oli ”vino pino” erilaisia vaihtoehtoja. Oli muun muassa pickup-maastoautoa ja suorapuomista 27 metriin asti ulottuvaa henkilönostinta.
Isommat nostimet on näköjään rakennettu Mersu Sprintterin päälle. Hyvä ratkaisu, sillä auto on tukeva ja laadukas. Sillä on muutenkin ihan mukava kruisailla, sillä se kulkee vakaasti ja rivakasti. Ajotuntuma on pakettiautoksi erinomainen.
Työmaalle olin pyytänyt apuun luotettavan kaverini Penan. Kookkaat ja monihaaraiset puut vaativat oikeasti huolellista pohdintaa, miten kannattaa toimia. Ensin suunnittelimme autolle parhaan paikan, josta työt saadaan tehtyä.
Olimme yllättyneitä, sillä autoa ei tarvinnutkaan siirtää toiseen paikkaan, vaikka luulimme. Nostin ylettää sivusuunnassa jopa 12 metriin. Hämmästyin, että sain yhdestä asemasta kaadettua ja pätkittyä kummankin puun.
Siispä valjaat päälle, koriin ja kokeilemaan. Viisasta on aluksi ottaa varovasti ja totutella laitteen kanssa. Sen käyttäminen vaatii vähän perehtymistä. Mutta silti, se oli yllättävänkin helppoa. Tosi nopeasti sitä oppi tärkeän osan liikkeistä. Katsoin kuvasta ohjeet ja sen jälkeen kääntelin ohjainta haluttuun suuntaan. Laitteen vaikeutta ei kannata pelätä. Sitä oppii hyvinkin pian käyttämään – muutkin ensikertalaiset kuin minä.
Työt etenevät rivakasti, vaikka välillä tuuli kovaa
Jossain vaiheessa kori huojui. Se johtui kovasta puuskittaisesta tuulesta. Janneniskan edustaja kertoi, että se on itse asiassa hyvä, että materiaali antaa hieman periksi ja puomi heiluu, sillä silloin homma on hoidossa. Mikäli nostin olisi tehty kovemmasta materiaalista, se saattaisi mennä poikki. Nyt laitteen tietokone ottaa huomioon erilaiset olosuhteet ja puomien asennot. Kaikesta liikkumisesta huolimatta olo tuntui turvalliselta.
Aloitin ensin alaoksien poistolla ja siitä pikkuhiljaa nostin koria ylöspäin. Näin jo lyhyellä matkalla opin käyttämään konetta riittävästi niin, että kohta jo löysin itseni yli 20 metristä katkomassa yläoksia ja -haaroja.
Kaikki puun katkomiset menivät lopulta hyvin, mutta riskit toki olivat suuret, varsinkin jos ei ole tottunut kaatamaan tukkipuita ja suuntaamaan niitä oikeaan kohtaan. Itselläni ne menivät juuri tai melkein juuri sinne, minne pitikin.
Illalla tienoo oli täynnä oksia ja puidenpätkiä ja nyt oli aika laskea tunnit. Perehdytys Lielahdessa kesti vähän yli tunnin. Sitten matkaan Kyröskoskelle meni puoli tuntia, joten auto saapui tontille noin klo 10. Hyvän paikan etsimiseen, auton asettamiseen ja kaikenlaiseen valmisteluun meni 2–3 tuntia, ja lounas talkoolaiselle. Varsinaista työtä nosturin korissa taisin tehdä noin 6 tuntia.
Uusia haasteita nostolava-autolle
Sen verran taisi perjantai sittenkin olla rankka päivä fyysisesti, etten saanut itseäni ylös heti aamusta vaan seuraavan kohteen aloitin vasta kello 11:sta aikoihin. Siirryin vanhan 100-vuotiaan kuivuri-viljamakasiinirakennuksen tontille. Jyrkälle pohjoisen puolen tiilikatolle oli kasvanut runsas sammalkasvusto. Suunnitelmani oli nostimen avulla yltää rapsuttamaan suurimman osan sammaleesta pois.
Katto on sen verran jyrkkä ja se ja sen yläpuolinen erikoisjatke sen verran korkealla, että en voisi edes ajatella tekevänsä hommaa tikkailta käsin. Rännit ovat ehkä noin viidessä metrissä ja viisi metriä vanhaa herkästi rikkoutuvaa jyrkkää tiilikattoa, jonka päällä ei voi kävellä.
Siispä, lastenlaulua hieman muunnellen: ”Jos sitä ei voi ylittää, jos sitä ei voi alittaa, jos sitä ei voi ohittaa, niinpä täytyy…” hommata henkilönostin! Taas henkilönostin osoittautui tosi käteväksi välineeksi hankalaan työkohteeseen.
Yhden päivän työkokemuksella tämä kävi jo kuin leikki. Nostimen käytössä ei ollut enää mitään ihmeellistä.
Koneen automatiikasta voisin mainita yhden erittäin kätevän ominaisuuden: Vain yhdellä komennolla laite palautuu alas automatiikan auttamana. Se nopeuttaa mukavasti, kun ei tarvitse manuaalisesti säätää puomeja.
Apuna tänään oli poikani Matias ja koriin mahtui hyvin kaksi henkeä. Yhdessä tehden tehokkuus oli miltei kaksinkertainen, kuin olisi ollut yksin tehdessä.
Soitto Janneniskan tekniseen tukeen auttaa
Työ oli raskasta mutta nostimen käyttö niin mukavaa, että ajantaju hävisi kokonaan. Huomasin katsoa kellonaikaa vasta vartin yli kahdeksan. Olin alustavasti luvannut palauttaa nostimen jo viideltä. Niinpä turvauduin Janneniskan 24/7 avoinna olevaan tekniseen tukeen ja selvitin, oliko koneella jonkun toisen varaus päällä. Sain palautuksen helposti siirrettyä sunnuntai aamuun.
Ja ei muuta kuin jatkoin taas työtä innokkaasti. Sainkin tehtyä katolla kaiken sen, mihin aika ja mahdollisuudet riittivät. Vielä ehdin siirtyä uuteen kohteeseen, 30 metrin päähän, poistamaan vanhan tietoliikennekaapelin.
Ei olisi yhtään hassumpi idea alkaa yrittäjäksi tekemään näitä hommia. Työ ei ole tylsää vaan siinä on sopivasti haasteita. Sanoisinko jopa, että tämä oli KIVAA!
Henkilönostin järkevään hintaan
Hinnasta vielä. Ensin noin 300 euron päivähinta vähän mietitytti. Mutta kun firman edustaja kertoi, mitä kaikkea muuta he tekevät nostimien turvallisuuden eteen, hinta on kohdillaan. Näillähän työskennellään erittäin korkealla ja nostimia käyttävät myös tällaiset täysmaallikot ja ensikertalaiset.
Joka käyttökerran jälkeen, vaikka homma kestäisi vain tunnin, laite viedään tarkastukseen, jotta se olisi taas varmuudella täysin käyttökunnossa. Niin moni huippuammattilainen ottaa osaa koneen hoitamiseen, että hinta on sittenkin loppujen lopuksi edullinen. Turvallisuus vaikuttaa olevan Janneniskalle kaikki kaikessa. Sanoisinkin lopuksi, että hinta-laatu-suhde on Janneniskalla kohdallaan.
Itselleni tästä jäi hyvä mieli. Nyt kun itse sen näin, kuinka helppoa laitetta on käyttää ja kuinka hyödyllinen se on vaikeissa kohteissa, hyvin helposti tulen vuokraamaan laitetta uudelleen. Suosittelen ihan oikeasti muillekin!
Raportin teksti: Jouni Järvinen
Info
Janneniska nostolava-auto JN24
JN24 nostolava-auto tarjoaa B-kortin haltijoille mahdollisuuden työskennellä korkeuksissa turvallisesti ja tehokkaasti. Sen ainutlaatuinen puomistorakenne mahdollistaa “Up and Over” -työskentelyn ja työn suorittamisen useamman metrin renkaiden alapuolella. JN24:n maksimaalinen työskentelykorkeus on vaikuttavat 24 metriä, ja sivu-ulottuma yltää 12,5 metriin.
Työkorin sivukiinnitys ja 230V virran ulosotto tekevät työskentelystä kätevää ja työkohteen läheisyydessä toimimisesta helppoa. Koneen matala ajokorkeus, vain 2,32 metriä, mahdollistaa pääsyn ahtaisiinkin paikkoihin.
JN24:n edistykselliset ominaisuudet, kuten automaattitasaus, automaattinen puomin takaisinajo ja monipuoliset tuentavaihtoehdot, takaavat käyttömukavuuden ja turvallisuuden.