Näin paljon säästät rahaa lohkolämmittimellä – Vai säästätkö, kun sähkö on kallista?
Varmaan kaikki autoilijat ovat kuulleet tai lukeneet siitä, miten paljon lohkolämmittimen käytöllä voi säästää polttoainetta. Entä nyt jos sähkön hinta kallistuu talvella?
Lohkolämmittimien teho vaihtelee 300–800 watin välillä toimintatavasta riippuen. Jos keskiarvoksi ajatellaan 600 wattia. Tarvittava lämmitysaika vaihtelee säästä riippuen puolesta tunnista jopa kolmeen tuntiin.
Yli kahden tunnin lämmitysaikaa kuitenkin tarvitaan vain kovalla pakkasella. Puolen tunnin lämmitys riittää suurimman osan talviajasta. Keskimääräinen lämmitysajan tarve jää alle tunnin mittaiseksi. Jos keskimääräiseksi ajaksi arvioidaan vaikka 50 minuuttia, 600 watin teholla. Sähköä kuluu tällöin 0,5 kWh ennen käynnistystä.
Jos kylmäkäynnistyksiä tehdään päivässä kaksi, sähköä kuluu 1,0 kWh päivässä ja puolessa vuodessa 180 kWh. (Lämmityspäivien määrä * lämmittimien teho * päivittäinen käyttöaika * sähkön hinta).
Sähkön hinta vaihtelee
Sähkön hinta saattaa vaihdella rajustikin. Vielä talvena 2021 sähkön hinta siirtomaksuineen oli noin 13 senttiä/kWh. Tällöin lämmitykseen kuluvan sähkön hinnaksi saadaan noin 23 euroa lämmityskauden aikana eli 3,90 euroa kuukaudessa.
Syystalven 2022 aikana hinta siirtomaksuineen oli puolestaan jo noin 38 cnt/kWh. Tällöin sähköä kuluu noin 70 euron edestä.
Mihin kulutettua sähkön hintaa sitten pitäisi verrata?
Motivan laskelmien mukaan polttoainetta säästyy talvikauden aikana noin 81 litraa enemmän, kun auto käynnistetään kylmänä kolme kertaa päivässä. Eli 54 litraa, jos käynnistyksiä on vain edellisen laskelman mukaiset kaksi.
Jos polttoaineen hinnaksi arvioidaan noin 2 euroa/litra, lämmityksen aikaansaama polttonesteen säästö on noin 108 euroa. Edellä esitetyn laskuesimerkin mukaisesti keskimääräisen hinnan pitäisi olla noin 60 cnt/kWh, ennen kuin rahallinen säästö puolen vuoden aikana kumoutuu kokonaan.
Eli varsin paljon pitää sähkön hinnan nousta, ennen kuin se kumoaa lohkolämmittimen avulla saavutettavan laskennallisen säästön.
Lohkolämmittimellä saavutetaan muitakin hyötyjä
Kun kustannusten vertailun lisäksi huomioidaan, että lohkolämmittimen käyttö saattaa pidentää moottorin käyttöikää.
Esimerkiksi VTT:n arvioiden mukaan yksi kylmäkäynnistys vastaa jopa satojen kilometrien ajoa lämpimällä moottorilla. Huomioitavaa on myös se, että vähentynyt polttoaineen kulutus vähentää myös ilmastolle haitallisia päästöjä.
Saavutettu säästö vaatii vaivanäköä
Käytetty esimerkki on laskennallinen ja siinä on käytetty arvioituja keskimääräisiä arvoja. Käytännössä laskelma ei päde toisaalta liian pitkien lämmitysaikojen aiheuttaman turhan sähkön kulutuksen osalta ja toisaalta jos lämmitystä ei optimaalisesti käytetä, polttoainetta kuluu enemmän.
Optimituloksen saavuttaminen kun edellyttää kurinalaisuutta, jota tavalliselta peruslaiskalta otukselta, nimeltään ihminen, ei välttämättä löydy. Peruslaiska otus ei ajasta lämmittimen kelloa oikein, ei aina tarkista aamun sääennustetta edellisenä iltana tai kurkkaa lämpömittaria paria tuntia ennen kuin lähtee kiireellä töihin.
Wiser-älykotituotteiden kaupallinen tuotepäällikkö, Juhani Hallamaa myöntää olevansa yksi monista edellä mainitun kaltaisista peruslaiskoista otuksista.
Hallamaan mukaan pahimmillaan vanhalla tekniikalla kello laukaisee säästä huolimatta tuhansien autojen lämmityksen päivittäin päälle useammaksi tunniksi. Vaikkei välttämättä autolla lähdetä edes liikkeelle. Tällöin sähköä kuluu ja säästöä ei edes synny.
Moderni älykotijärjestelmä auttaa säästämään myös käytännössä
Laskemalla saadaan lohkolämmittimen käytölle aikaan säästöjä vaihtelevasta ja poikkeuksellisen korkeasta sähkön hinnasta huolimatta. Tämä edellyttää, että kaikki osatekijät huomioidaan ja jaksetaan toimia niiden mukaan.
– Onneksi apua saa älystä. Modernit älykotijärjestelmät osaavat haistella ulkolämpötilat ja laukaista auton lämmityksen päälle tarpeesta riippuen. Mikäli siis iltauutisten lupaama -20C kirpakka pakkaskeli muuttuukin loskasääksi, ei autoa ole tarpeettomasti lämmitetty kahta tuntia, Hallamaa toteaa.
– Oikein asetettuna äly siis huolehtii oikeanlaisesta lämmitysajasta ja lämmittäjän vastuulle jää ainoastaan kytkeä autoon kaapeli asianmukaisesti vanhaan tapaan edellisenä iltana. Useimmiten nykyaikaiset järjestelmät ovat myös langattomia, jolloin ylimääräisiä kaapelointeja ei tarvitse juuri miettiä, Hallamaa kertoo.
Moderni älykotijärjestelmä auttaa oikeasti säästämään monissa käytännön asioissa. Lohkolämmittimen ohjaaminen on vain yksi pienistä yksityiskohdista, jossa itse ei tarvitse muistaa ja viitsiä tehdä kaikkea.
- Tarkista hankittavasta älykotilaitteesta, että se on säänkestävyydeltään asianmukainen käyttötarkoitukseen
- Huomioi lämmittimen vaatima tehontarve. Älä käytä lämmittämiseen esimerkiksi liian pienelle kuormalle tarkoitettuja älypistokkeita vaan min 16A laitteita
- Varmista, että laite on turvallinen: CE- sekä FI-hyväksytty
- Mikäli olet älykodin kanssa aloittelija, kannattaa ottaa tarkasti selvää mitä järjestelmä mahdollistaa ja kuinka helppoa siihen on itse ohjelmoida automaatiot esimerkiksi puhelimella. Kuukausimaksut sekä lisenssit voivat syödä säästön.
- Tukeudu ammattilaiseen. Esimerkiksi Wiser-älykotiasentajat ympäri Suomen osaavat auttaa laitteiston hankinnassa ja asentamisessa.
Info
Muistilista auton lämmittämiseen älyllä:
- Tarkista hankittavasta älykotilaitteesta, että se on säänkestävyydeltään asianmukainen käyttötarkoitukseen
- Huomioi lämmittimen vaatima tehontarve. Älä käytä lämmittämiseen esimerkiksi liian pienelle kuormalle tarkoitettuja älypistokkeita vaan min 16A laitteita
- Varmista, että laite on turvallinen: CE- sekä FI-hyväksytty
- Mikäli olet älykodin kanssa aloittelija, kannattaa ottaa tarkasti selvää mitä järjestelmä mahdollistaa ja kuinka helppoa siihen on itse ohjelmoida automaatiot esimerkiksi puhelimella. Kuukausimaksut sekä lisenssit voivat syödä säästön.
- Tukeudu ammattilaiseen. Esimerkiksi Wiser-älykotiasentajat ympäri Suomen osaavat auttaa laitteiston hankinnassa ja asentamisessa.