• Etusivu
  • Energia

Lataa sähköautosi suomalaisella latauslaitteella helposti kotona ja mökillä

Huomioi nämä asiat latauslaitetta hankkiessa

Rakentajan toimitusKaupallinen yhteistyö Innohome Oy
Julkaistu 29.06.2022Päivitetty 19.05.2023
20235_78879.jpg

Innohome Charlie on kotimainen latauslaite. Latausasema on suunniteltu ja valmistettu Suomessa. Charlie lataa auton yhtä kätevästi kuin puhelimen laturi kännykän.

Suomalaisten kiinnostus sähköautoiluun on kasvanut parin viime vuoden aikana valtavasti, osittain omasta tahdosta, mutta osittain myös valtion rohkaisemana. Useat valtiot ovat asettaneet myös kovia tavoitteita ilmastopoliittisista syistä korvata bensiini- ja dieselkäyttöiset ajoneuvot sähköajoneuvoilla. Latauspisteitä onkin alettu rakentaa ympäri Suomen muun muassa kauppojen yhteyteen, jotta sähköautojen lataus olisi mahdollisimman vaivatonta kaikille. Useat taloyhtiötkin ovat jo ottaneet mukaan viisivuotissuunnitelmiinsa latauspisteiden hankinnan. Pientaloasujille koti tulee jatkossakinolemaan tärkein latauspaikka, koska autot yleensä siellä seisovat pisimpään paikoillaan. Latauslaitteen virallinen nimitys on latausasema.

Yleinen harhaluulo on, että sähköautoa tulisi ladata joka ajon jälkeen, mutta usein autoa ei tarvitse ladata edes joka yö, vaan parikin kertaa viikossa riittää useimman ajoihin. Yleensä latausaika on pitkä, joten lataukseen ei tarvita täysiä tehoja, vaan pienempikin riittää. Yö on hyvä latausaika, koska silloin auto on pitkään paikallaan ja talon muu sähkön käyttö on vähäistä. Tarpeeksi tehokkaalla latausasemalla ei tarvitse ladata edes koko yötä. Usein 5-6 tuntiakin latausaikaa riittää. Sähköautoilu on mukavaa, kun hybridi- tai sähköauton saa ladattua helposti kotona ja mökillä.

Voiko tavallista suko-pistorasiaa käyttää sähköauton lataamiseen?

Tavallista ulkopistorasiaa eli suko-pistorasiaa ei ole suunniteltu hybridi- tai täyssähköauton toistuvaan ja pitkäaikaiseen lataukseen, vaan lataaminen tapahtuu turvallisesti omassa kodissa, kun sähköautoa ladataan sille tarkoitetun kotilatauslaitteen avulla. Kotilatauslaite on suunniteltu sähköauton latausta varten, myös pitkäkestoista ja toistuvaa latausta varten, toisin kuin normaali pistorasia, kestäen latauskaapelin toistuvan liittämisen ja irrottamisen.

Sähköauton mukana toimitetaan väliaikaislataukseen tarkoitettu latausasema (matkalaturi), mutta nimensä mukaisesti, sitä ei ole tarkoitettu jatkuvaan lataukseen. Pitkäaikaiseen (yli 2 h) lataukseen ei suositella käytettäväksi yli 8 ampeerin (A) latausvirtaa pistorasiasta. Yleensä auton mukana tullut matkalaturi onkin rajattu antamaan enintään sen verran virtaa. Pistorasiat voivat liian korkean kuormituksen seurauksena ylikuumentua, jolloin etenkin huonokuntoinen pistorasia voi myös syttyä tuleen, aiheuttaen mittavat ja korvaamattomat vahingot.

Niin sanotut voimavirtapistorasiat, eli kolmivaihepistorasiat, eivät nekään automaattisesti sovellu sähköauton lataukseen. Vanhat voimavirtapistorasiat kannattaa aina tarkastuttaa sähköasentajalla ennen niiden käyttöä lataukseen. Autoa ladataan yleensä öisin, jolloin kukaan ei ole seuraamassa esimerkiksi kuumeneeko pistorasia huolestuttavasti.

Lue lisää
Ethän lataa sähköautoa tavallisesta suko-pistorasiasta? Tavallista suko-pistorasiaa ei suositella sähköautojen lataukseen, sillä niitä ei ole suunniteltu latauksen vaatimalle kovalle ja pitkäkestoiselle kuormitukselle. Pahimmillaan suko-lataus voi aiheuttaa palovahingon.

Mitä pitää ottaa huomioon latausasemaa hankkiessa?

Pääsulakkeet
Pientalon pääsulakekoko on usein 3 x 25 A, mutta varmista oman kotisi tilanne esimerkiksi sähköasentajan kanssa. Tämä on lähtökohta sille kuinka paljon virtaa talossa tai mökissä on yleensä ottaen käytettävissä.
Tutustu lisää: Sähköauton lataaminen pientalossa

Muu sähkönkäyttö ja huippukulutuksen selvittäminen
Omasta sähköntoimittajan palvelusta (nettisivut/sovellus) näkee oman sähkönkulutuksen päivätasolla ja tuntikohtaisista kulutustiedoista näkee talouden sähkön huippukulutuksen kWh-tasolla. Pääsulakkeiden koko sekä sähkön huippukulutus kertovat minkälaisella ampeerimäärällä autoa voidaan taloudessasi ladata, niin että sulakkeet sen kestävät. Usein kiuas on kotona eniten tehoa vaativa sähkölaite.

Alla olevassa vasemmanpuoleisessa esimerkkikuvassa näkee Espoossa sijaitsevan kaukolämpöön liitetyn omakotitalon sähkönkulutuksesta selkeästi, että kiuas on ollut päällä ja se kuluttaa todella paljon talon muuhun sähkön käyttöön nähden. Eli jos ei lataa samaan aikaan sähköautoa, kun kiuas on päällä, niin tehoa jää käytettäväksi rutkasti lataamiseen (jopa 11kW). Oikeanpuoleisessa kuvassa havainnollistetaan kulutuskäyrä, joka koostuu siitä, kun ensin ollut kiuas päällä klo 17‒18 välillä ja sähköauto on laitettu lataukseen yhdeksän jälkeen illalla.

20227_78913.jpg
20227_78912.jpg

Auton latausteho ja -tarve

Ottaako sähköauto vastaan latausvirtaa 1-vaiheesta, 2-vaiheesta vai 3-vaiheesta? Täyssähköautot ottavat usein 3-vaiheesta ja maksimissaan 11 kW, joka saadaan 16 Ampeerin virralla. Ladattavat hybridit taas usein ottavat vastaan latausvirtaa 1-vaiheesta ja maksimissaan 3,6 kW teholla. Auton akun koko ja latausteho vaikuttavat myös latausaikaan. Vaikka eri autojen akut täyttyvät eri tahtia, voi samaa latausasemaa, samoilla asetuksilla käyttää turvallisesti kaikille ladattaville ajoneuvomalleille. Auto ottaa ainoastaan sen verran tehoa vastaan kuin sen sisäinen laturi sallii.

Lataustarve riippuu ajokilometreistä ja auton akun koosta. Paljon ajavan kannattaa ladata joka yö ja välillä voi olla tarve ladata myös alkuillasta ennen harrastuksiin lähtöä. Keskivertosuomalaisen ajomäärillä ja keskikokoisella akulla lataus voi olla tarpeen vain kerranpari viikossa. On tutkittu, että kotilatauslaitteen käyttö vähentää muun muassa hybridiauton bensan käyttöä useita kymmeniä prosentteja. Kun kotona on tehokas kotilatauslaite ehtii hybridiin ladata tarpeeksi virtaa lyhyessäkin ajassa. Silloin pienet, toistuvat ajot onnistuvat sähkön voimalla eikä käyttövoimana tarvitse juuri bensaa käyttää.

Onko taloudessa useampi latausta vaativa hybridi- tai sähköauto

Jos taloudessa on useampi latausta vaativa hybridi- tai sähköauto, kannattaa latausaseman sijoittaminen miettiä sellaiseksi, että se on helposti molempien autojen käytettävissä. Useimmille riittää yksi latauslaite, jota käyttää, vaikka vuoroöin tai jolla ladata alkuillan aikana ensimmäistä autoa ja vaihtaa latauskaapeli toiseen ennen nukkumaan menoa. Kahden auton tapauksessa voi kuitenkin olla helpompi käyttää kahta eri pituista latauskaapelia; lyhyempää lähempänä latauslaitetta olevaa ja pitempää kauimmaiselle autolle. Autoissa olevan latausportin sijainti vaikuttaa myös siihen kuinka pitkä latauskaapeli tarvitaan. Tässä tapauksessa kannattaa valita latauslaite, jossa ei ole kiinteää latauskaapelia.

Innohomen kotimainen Charlie-latausasema on suunniteltu ja valmistettu Suomessa, Suomen vaativat ja vaihtelevat sääolot huomioiden.
Innohomen kotimainen Charlie-latausasema on suunniteltu ja valmistettu Suomessa, Suomen vaativat ja vaihtelevat sääolot huomioiden.

Kiinteällä latauskaapelilla varustettu latauslaite on monen mieleen sen helppouden takia. Latauskaapeli on aina valmiina odottamassa, eikä sitä tarvitse erikseen ottaa esille autosta tai muualta. Tarpeeksi pitkä, esim. n. 5 metrin latauskaapeli riittää useassa tapauksessa, kun latauslaite on autokatoksessa tai tallissa.

Entä jos latauksen tarvitsevia autoja on taloudessa useampi?

Toisinaan taloudessa on enemmän kuin yksi latausta tarvitseva auto. Tällöin kannattaa kiinnittää kuormanhallintaan hieman enemmän huomiota. Sopivin ratkaisu lienee tällaisessa tilanteessa sellainen, että hankitaan latausasemia useampi, jolloin ne tasaavat kuormaa keskenään.

Innohome Charlieta voi kytkeä 2–4 kappaleen sarjaan. Sarjassa olevat laitteet hoitavat kuormantasauksen automaattisesti keskenään. Jos latausasemalle on asennusvaiheessa määritelty esimerkiksi 22kW maksimiteho, ja latausasemia on kytketty sarjaan 4 kappaletta, määräytyy käytössä oleva latausteho sen mukaan, kuinka monta autoa on samaan aikaan latauksessa.
Innohome

Useamman kappaleen sarjassa olevat laitteet jakavat käytössä olevat kilowatit keskenään (alla olevan kuvan mukaisesti), ja jokainen auto saadaan ladattua, puuttumatta kiinteistön pääsähköihin.

20235_81816.jpg
Info

Info

Innohome Charlie kotilatauslaite

Tekniset tiedot:

  • 3-vaiheinen, 3 x 32 A (asennettavissa myös 1-vaiheeseen).
  • 10–32 A talon sähkönkäytön mukaan säädettävä latausvirta.
  • 2,3–22 kW säädettävä latausteho.
  • Mitat:
    • 305x219x160 mm (Charlie-3)
    • 305x219x93 mm + 4,8 m latauskaapeli (Charlie-C)
  • Sisäänrakennettu vikavirtasuojaus (6mA DC), joten sähkökaappiin riittää tavallinen A-vikavirtasuoja.
  • Kuormantasaus mahdollistaa liittää neljä laitetta ketjuun ja sähkövirta tasataan niiden kesken riippuen, kuinka monta autoa on latauksessa.
  • Maksimivirran rajoitus ulkoisella ohjauksella.
  • Säänkestävä IP44-kotelointi.

Avainlipputuote:

  • Kotimainen sähköauton latauslaite.
  • Suunniteltu ja valmistettu Suomessa.
Innohome Charlie, Charlie-3 ja Charlie-1

Kysy lisää jälleenmyyjiltä.

Innohome Charlie-C:ssä latausasemassa on kiinteä 4,8 metrin latauskaapeli ja seinäkiinnike sen säilyttämistä varten.
Innohome Charlie-C:ssä latausasemassa on kiinteä 4,8 metrin latauskaapeli ja seinäkiinnike sen säilyttämistä varten.

Kiinteän latauskaapelin pituutta ei voi säätää, joten ennen latausaseman hankintaa on tärkeää varmistua siitä, että latauskaapeli yltää sähköauton latausporttiin. Samalla on hyvä huomioida tulevaisuuden tilanteet. Jos autoja voi siirrellä ja parkkeerata sekä keula että perä edellä, niin 4,8 metrin latauskaapeli riittää moneen tarpeeseen.

Kiinteällä latauskaapelilla varustettu latausasema tekee sähköauton latauksesta nopeaa ja vaivatonta. Charlie-C:n 4,8 metrin kantama on optimoitu niin, että se sopii moneen tilanteeseen, mutta on vielä helppo käsitellä. Pidempi kantama tekisi kaapelista huomattavasti raskaamman, sillä latauskaapelin paksuus täytyy olla maksimitehon mukainen.

Charlie-C pakkauksen mukana tuleva pidike pitää latauskaapelin siististi kerällä, kun autoa ei ladata.

Lataa sinäkin sähköautosi turvallisesti ja luota kotimaiseen avainlipputuotteeseen!

Kiinnostuitko? Jäikö jokin askarruttamaan? Katso lähin jälleenmyyjäsi

Innohome Oy
Energia
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi -uutiskirje
Remppa suunnitteilla? Tontti varattu? DIY houkuttelee? Sisustustrendit hakusessa? Rakentaja.fi -uutiskirjeestä saat viikoittain ideoita, ohjeita, infoa ja inspiraatiota suoraan sähköpostiisi. Tutustu muiden remontoijien ja rakentajien projekteihin, vertaile sisustustrendejä ja nappaa talteen arvokkaat asiantuntijavinkit, ohjeet ja tuotevinkit.

Aiheeseen liittyvää

20226_78858.jpg
Innohome Oy – ennakoivaa paloturvaa ja turvallista sähköauton latausta
Innohome Oy tarjoaa Suomessa suunniteltuja ja valmistettuja sähköautonlataukseen tarvittavia kotilatauslaitteita sekä kodin ennakoivia paloturvatuotteita. Innohome Oy on tuonut markkinoille älykkäitä, innovatiivisia ja turvallisia paloturvatuotteita jo vuosien ajan ja sen jälleenmyyntiketju kattaa koko Suomen. Innohomen liesivahdit ja SSA ovat nykyaikaisinta paloturvatekniikkaa, joilla voidaan ennaltaehkäistä suuri osa kotien tulipaloista, kuten liesipalot ja sähkölaitepalot.
20227_78873.jpg
Ethän lataa sähköautoa tavallisesta suko-pistorasiasta?
Viime kuukaudet ovat osoittaneet kaikille, että kustannukset joka saralla nousevat koko ajan, eikä loppua hintojen nousulle ole näköpiirissä. Monet ovat joutuneet nipistämään omista kulutustottumuksistaan ja korvaamaan tuttuja ja turvallisia asioita edullisimpiin tai ympäristön kannalta järkevimpiin ratkaisuihin. Muun muassa polttoaineiden hintojen nousu on lisännyt kiinnostusta erityisesti sähköautoihin. Sähköautojen kanta kasvaa koko ajan, samoin latausverkon, mutta tässä vaiheessa kaikille sähköautoille ei riitä julkisia latauspaikkoja nimeksikään. Ladattavia sähköautoja on Suomessa jo noin 100 000 kappaletta, joten kotilatauslaitteiden tarve on merkittävä.
202210_79752.jpg
Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema
Säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä kotien energiankulutus kasvaa lämmityksestä ja valaistuksen tarpeesta johtuen. Monia saattaa lisäksi mietityttää tämänhetkinen maailmantilanne ja korkeat energiahinnat, mutta sähköautoilusta ei kannata olla huolissaan. Sähköautoa ladataan pääsääntöisesti yöllä, jolloin kiinteistön muu kulutus on pienimmillään ja lataus on mahdollista ajoittaa edullisimmille tunneille. Turvallisinta lataaminen on siihen suunnitellulla laitteella.
20229_79467.jpg
Led-valaistuksen suunnittelu on tärkeää - miksi?
Valaistussuunnittelu on yksi tärkeimmistä osa-alueista, kun suunnitellaan kodin remonttia tai rakentamista, eikä sitä ole järkevää jättää viime hetkeen. Harva onnistuu valaistuksen ostamisessa vain menemällä (verkko)kauppaan ja kasaamalla kärryn täyteen lamppuja ja valaisimia.Tässä artikkelissa kerrotaan, mitä valaistussuunnittelussa kannattaa huomioida, ja mitä hyötyä valaistussuunnittelusta on.
20221_74366.jpg
Oletko ostamassa uutta täys­sähkö­autoa? Hae 2 000 euron hankinta­tukea
Tiesitkö, että uuden sähköauton ostaja tai pitkäaikaisvuokraaja voi saada valtiolta 2000 euroa hankintatukea? Aiemmin ostaja sai tuen alennuksena auton myyntihinnasta autoliikkeestä, nyt tuki maksetaan hakijalle tukipäätöksen mukaisesti. Tukea haetaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.
20207_65862.jpg
Kosteisiin tiloihin
Impressivo-sarjan tuotteet kytkimistä pistorasioihin sopivat niin uudisrakentamiseen kuin saneeraukseen, uppo- ja pinta-asennuksiin sekä kuiviin että kosteisiin tiloihin. Sarja on suunniteltu niin, että lisäämällä tuotteisiin tiivisteosan niistä tulee roiskevesitiiviitä (IP44) ja sopivat asennettaviksi kosteisiin tiloihin.Impressivo-kalusteita käyttämällä voi asentaa samat uppokalusteet yksittäisiksi tuotteiksi tai suuremmiksi yhdistelmiksi niin pintaan kuin uppoonkin. Pinta-asennus tehdään käyttämällä pintakojerasiaa ja pintakoteloita uppopeitelevyjen sijaan. Kytkimet ja pistorasiat saadaan roiskevesitiiviksi ilman tiivistettä huomioimalla johtimien taivutus rasian sisällä ja käyttämällä kytkimien ruuvikiinnitteistä vipurunkoa tai läppäkannellista pistorasian keskiölevyä

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton