• Etusivu
  • Rakentaminen

Kannattaako autotalli rakentaa itse?

Huomioi nämä asiat autotallin suunnittelussa

Tiina Painokallio
Päivitetty 30.10.2024
20235_81881.jpg

Kannattaako autotallia rakentaa kokonaan itse?

Autotalli tuo monessa taloudessa kaivattua lisätilaa autoille, elämälle tai harrastevälineiden lisääntyessä. Kun kylminä ja lumisina talviaamuina ei tarvitse kaivaa autoa esiin lumihangesta. Olipa tarkoitus mikä tahansa, autotalli ei ole koskaan turha investointi, vaan monikäyttöinen tila, joka lisää myös oikein suunniteltuna ja rakennettuna kiinteistön arvoa.

Mutta mitä autotallin tekeminen maksaa?

(Huom! Artikkelissa esitetyt kustannukset perustuvat kokemukseen alkuvuoden 2023 hintatasosta.)

Autotallin rakentaminen maksaa keskimäärin noin 700–800 €/m². Hinta-arvioon sisältyvät perustukset, autotallin pystytys ja muut juoksevat kustannukset. Rakentamiseen voi laskea lisäksi omaan tekemiseen käytetty aika ja sille arvioitu hinta.

Jos taas arvostaa helppoutta ja vaivattomuutta, voi valita avaimet käteen -paketin, jolloin valmispaketin hinta on noin 800–1500 €/m². Jos haluat autotallista luksusversion, josta löytyvät niin lämmitys, keittiö, WiFi, kuin muutkin mukavuudet, neliöhinta saattaa kivuta yli 2 000 euroon per m², mutta tällöin sinulla on saatavissasi kaikki mikä tekee arjesta vähän enemmän luksusta.

Onneksi kustannuksiin pystyy vaikuttamaan jonkin verran omilla valinnoillaan ja itse tekemällä. Autotallin varustelutasossa voi säästää pitkän pennin rakentamisvaiheessa, mutta optio laajentamiselle tai varustelutason muutoksille kannattaa aina jättää.

Info

Info

Autotallin rakentaminen voidaan jakaa kustannustarkastelun kannalta seuraaviin vaiheisiin:

  • Suunnittelu
  • Rakennusluvat
  • Pohja- ja maatyöt
  • Perustukset
  • Autotallin lattian valu
  • Tarvikkeet ("talopaketti")
  • Rakennustyö + työmaan valvontakulut
  • LVI- ja sähkötyöt sekä tarvikkeet
  • Lupamaksut
  • Viimeistelytyöt ja pintakäsittely

Autotallin suunnittelu

Autotallista kannattaa rakentaa kerralla riittävän suuri, jotta sen käyttötarkoitusta voi tarpeen mukaan muuttaa. Eikä liene pahitteeksi, että muun muassa autoon menemiselle ja sieltä pois nousemiselle on jätetty tarpeeksi tilaa, eikä säästetä väärästä paikasta.

Jos haluaa valitsemansa arkkitehdin tekevän suunnitelmat tallistasi, sekin onnistuu. Tyypillinen arkkitehdin kustannus on rakennuksen kokoluokasta riippuen 2 000–4 000 €. Arkkitehdin kuvien lisäksi tarvitaan rakennesuunnitelmat, jotka täytyy teettää suunnittelutoimistolla. Erikseen ostettuna ne maksavat noin 1 000–1 500 €.

Autotallin LVIS-suunnitelmat

Nykypäivänä ihmiset haluavat kaikkiin piharakennuksiin vähintään sähköt, mutta mahdollisesti myös juoksevan veden, viemäröinnin ja ilmanvaihdon. LVIS-suunnitelmat teetetään tyypillisesti urakoitsijalla, joka myös toteuttaa työmaan urakat. Tällaiset suunnitelmat maksavat yhteensä noin 400–800 € ja siihen työtunnit ja materiaalit päälle. Kokonaishintaan vaikuttavat kaikkien LVIS-töiden urakkahinnat.

Rakennusluvat kaikenkokoisiin autotalleihin

Kun suunnittelu on valmis, on aika hakea rakennusluvat. Lupa-asiat hoidetaan nykyään pääsääntöisesti sähköisiä luvanhakukanavia (kuten Lupapiste.fi) käyttäen. Tämän hetkisen päätöksen mukaan alle 30 m² rakennuksen saisi rakentaa ilman rakennuslupaa 1.1.2025 alkaen.

Rakennusluvan hinta vaihtelee paikkakunnittain ja siihen voi vaikuttaa esimerkiksi sillä, hoitaako naapurien kuulemisen itse vai antaako sen kaupungin tehtäväksi. Tyypillisesti lupaprosessin kulut piharakennukselle ovat noin 500–800 €.

Pohja- ja maatyöt autotallille

Tyypillinen hinta konetyölle ja maa-aineksille tyypillisen kokoisessa kahden auton katos + talli + varasto-rakennuksessa on noin 4 000–5 000 €.

Rakennusalueelta poistetaan pehmeät maa-ainekset ja korvataan ne kantavalla murskeella. Maatyövaiheessa huomioidaan myös kulkualueet sekä niiden kantavuus- ja routasuojausvaatimukset että mahdollinen
maaperätutkimus kantavuuden varmistamiseksi.

Rakennusvalvonta osaa kertoa tarvitaanko maaperätutkimusta alueellasi. Maatyöurakoitsijan urakkakokonaisuuuteen kannattaa sisällyttää myös perustuksen sisätäyttö hiekalla.

Perustusten hinta

Autotallin perustukset voidaan tehdä joko valamalla betonista tai muuraten harkoista. Tyypillisesti perustusurakoitsija tekee rakennuksen rakennekuvien pohjalta perustussuunnitelman, jonka pohjalta perustaminen toteutetaan. Valetun betoniperustuksen kustannus on noin 100–120 €/m.

Autotallin lattiapinta

Autotallin ja varastojen lattia valetaan betonista. Lattian alle jäävät LVI-tekniikka, täytteenä oleva hiekka ja eristeenä toimivat styroksilevyt. Lattiabetoni liipataan valuvaiheessa täysin sileäksi. Usein lattian pintaan lisätään hierrettävä pinnoite, kuten Master Top.

Toinen yleinen vaihtoehto on käsitellä lattia tarkoitukseen soveltuvalla epoksipinnoitteella (esimerkiksi Solmaster). Pinnoite antaa lattialle suojan kulumista vastaan eikä lattiasta irtoa betonipölyä käsittelyn jälkeen. Lattian valamisen hoitaa tyypillisesti betonin liippaaja. Liipparin kustannus on noin 15–20 €/m² sisältäen betonit.

Autotallin rakennustyön hinta

Työn osuus on tallin rakentamisessa tarvikepaketin ohella suurin kuluerä. Itse tekevä säästää paljon. Työn toisilla teettävällä on kaksi vaihtoehtoa: palkata kirvesmiehet itse tai ostaa rakennustyö rakennusliikkeeltä.

Budjetistaan tarkka saattaa nähdä tässä säästön paikan välttämällä arvonlisäveron maksamisen palkkaamalla kirvesmiehet itse. Autotallin koosta riippuen kahdella kirvesmiehellä tallirakennuksen rakentaminen säältä suojaan valmiiden perustusten päälle kestää yleensä 1–2 viikkoa.

Info

Info

Nämä asiat vaikuttavat oleellisesti autotallin lopulliseen hintaan

Autotallin koko

Tavallisesti autotallin halutaan olevan kooltaan 20–90 m², riippuen kuinka monta autoa taloudessa on. Yhden auton talli on yleensä maksimissaan 50 m², ja kahden auton talli korkeintaan 90 m². On selvää, että näissä ei ole mitään valmiiksi määriteltyjä kokonaisuuksia, koska nykypäivän autojenkin koko vaihtelee äärimitoiltaan. Autotallin koko on valittavissa tarpeen mukaan; halutaanko siellä säilyttää ainoastaan autot vai tulisiko sinne muita kulkuvälineitä, harrastustiloja tai aina kaivattua varastotilaa.

Meneekö joku autoista katoksen alle?

Jos autotallia ollaan rakentamassa useammalle kuin yhdelle autolle, kannattaa miettiä, halutaanko kaikkia autoja säilyttää sisällä tallissa, vai olisiko vain yhdelle autolle paikka tallissa ja muille pihalla katoksessa.

Lämmin, kylmä vai puolilämmin tila

Tämä on aina rakentajalle makuasia. Joillekin riittää, että auton saa katokseen tai talliin, varsinkin talviaikaan, toiset taas haluavat autotallista lämpimän harraste-, oleskelu- ja varastointipaikan. Puolilämmintä tilaa voidaan pitää varastona muun muassa maali- ja rakennustarvikkeille. Käyttölämpötila vaikuttaa eniten eristys- ja lämmitysratkaisuihin. On myös hyvä muistaa, että säilyttäessä autoa autotallissa, tulee tallissa olla lattiakaivo ja toimiva tuuletus, joilla voidaan varmistaa sisäilmankosteuden pysyvän hallinnassa.

Yhdistetäänkö talliin muita tiloja, kuten varasto- tai harrastetilaa?

Nämä päätökset vaikuttavat sekä autotallin kokoon että lämmitykseen. Vesipiste kannattaa aina lisätä autotalliin, koska sitä voi hyödyntää niin käsien pesuun kuin kukkien kasteluunkin. Autotalliin voi sijoittaa työtasoja, ja vaihtorenkaat voi ripustaa puhtaina seinälle siihen tarkoitetuilla koukuilla. Seinille voi aina kiinnittää hyllyjä säilytystilatarpeen mukaan, joten tila kannattaa suunnitella riittävän suureksi.

Rakentaminen
rakennukset
sauna
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

20217_71604.jpg
Pihasaunapaketeissa turvallisuuspuutteita - varmista nämä ostaessasi
Moni haaveilee omasta pihasaunasta ja sellaisen saakin helposti ostettua monista verkko- ja rautakaupoista valmiina pakettina. Saunapakettia ostettaessa kannattaa kuitenkin olla tarkkana. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on saanut ilmoituksia valmiina myytävien pihasaunapakettien puutteista, jotka aiheuttavat paloriskin. Riskin aiheuttavat esimerkiksi kiukaan ja savupiipun liian lyhyet suojaetäisyydet, kiukaan ja savupiipun yhteensopimattomuus ja harhaanjohtavat ohjeet saunan sijoittamisesta asuinrakennuksen välittömään läheisyyteen.
20216_71275.jpg
Perinteisen neuvon saattelemana: tarina savusaunasta ja sen teosta
Yksi lapsuusvuosien muistoista on matka pihan perällä olevaan savusaunaan. Koko kesäisen päivän sitä oli lämmitetty hartaudella –pikkuhiljaa, vähitellen. Tuttu ja kotoisa savun tuoksu täytti koko pihan ja aina voimistui, kun uudet puut lisättiin tulipesään. Lapsen vatsassa kihersi jännittävä ja odotuksen täyttämä tunne, kun talon isäntä ilmoitti saunan olevan kohta valmis saunojia varten, lämmön piti antaa vielä tasaantua ja häkälöylyt heittää. Sitten, sitten olisi saunomisen vuoro.Tumma sauna tuntui mystiseltä ja suorastaan maagiselta. Koko tilan täytti pehmeä lämpö, joka kietoi syliinsä. Sinne sitä kiivettiin riviin istumaan lauteille ja nautittiin veden sihahduksesta kuumilla kiuaskivillä sekä kiukaasta tulvahtavasta höyrystä, joka hetkeksi kätki katseilta kaiken mitä ympärillä oli. Lämmön pehmeys helli ja rentoutti – tästä saunasta ei ollut kiire mihinkään, vaan aika katosi. Varomaton saunoja saattoi toki löylyn lämmössä rentoutuessaan tahria itsensä likaisemmaksi kuin mitä oli saunaan mennessään, sillä savusaunan ominaisuuksiin saattoi laskea pintoja peittävän noen, joka tarttui märkään ihoon kiinni herkästi.Vaikka tästä lapsuusmuistosta on vierähtänyt vuosikymmeniä, eivät savusaunat ole kadonneet Suomesta minnekään. Päinvastoin savusaunan pitkää perinnettä jatkaa osaltaan myös Tulikivi savusaunakiukaillaan.
20081_7873.jpg
Makuuhuone tilana
Makuuhuoneen toiminnotTähän alkuun tuttu toteamus makuuhuoneesta ja sängystä: vietämme niissä kolmasosan elämästämme. Kuitenkaan emme käytä makuuhuoneen suunnitteluun aikaa ja vaivaa. Usein huoneet ovat jääneet talopiirustuksissa pieniksi kopeiksi, joihin ei juuri muuta mahdu kuin parisänky ja ehkä yöpöydät, lastenhuoneeseen sänky ja koulupöytä tuoleineen. Vaatekomerot vievät lattiapinta-alaa tai ne on sijoitettu huoneiden väliin "seinän sisään". Tilanpuutteessa makuuhuonetta voidaan käyttää myös työhuoneena. Onneksi makuuhuonesuunnittelun suuntaus näyttäisi olevan viihtyisämpään monikäyttötilaan. Moottoroidusta vuoteesta katsellaan televisiota, makuuhuoneesta on pääsy omaan kylpyhuoneeseen ja pukeutumistilaan huoneenomaisine vaatesäilytyksineen.
20152_42291.jpg
Sekottuuko vesi varaajassasi?
Käyttö- ja lämmitysveden lämmitys on varaajan tärkeä tehtäväLämminvesivaraajaon yksi keskeisimmistä elementeistä vesikiertoisessa lämmitysjärjestelmässä lämpöä varaamassa. Tehokas varaaja kykenee tarjoamaan lämmitysenergiaa riittävästi ja tasaisesti. Uuden sukupolven lämmönvaraaja kykenee yhdistämään useammankin energialähteen lämmöntuotannon ja säilömään energian pitkiäkin aikoja valmiina käyttöä varten.
20115_25991.jpg
Betoniperustuksen kosteus?
Kysymys:Olemme tekemässä remonttia vuonna 1965 rakennetussa omakotitalossa. Talossa on kellarikerros, joka on lähes kokonaan maan alla. Aikoinaan perustaa ei ole eristetty maan kosteudelta millään tavalla, joten kellari on kostea ja viileä.Miten eristys tulisi hoitaa ja millaisia vaihtoehtoja on olemassa?
202012_67925.jpg
Persoonallinen koti ainutlaatuisilla valinnoilla
Oliko taas kirpeä pakkasaamu, kun lähdit aamukahvin juotuasi viemään lapsia päiväkotiin? Ajoitko taas tuon tyhjän tontin ohi, jonka tiedät olevan myynnissä? Katselitko haikeana tontille päin ja selitit lapsille, että tuonne olisi kiva rakentaa uusi koti. Mutta miten, milloin ja millä rahalla? Olet varmasti tutustunut monenlaisiin talopakettivaihtoehtoihin sekä internetin ihmeellisessä maailmassa, mutta myös varmasti jonkun tuttavasi taloprojektin myötä. Olisiko nyt sinun aikasi kokea tuo ainutlaatuinen projekti ja kohdata unelmasi.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton