• Etusivu
  • Rakentaminen

Autotalli haaveista todeksi: teetkö itse vai ostatko pakettina? Vertaile kustannukset ja hyödyt

Huomioi nämä asiat autotallin suunnittelussa

Tiina Painokallio
Päivitetty 24.04.2025
20235_81881.jpg

Hyvin suunniteltu autotalli taipuu moneksi – autopaikasta harrastetilaksi.

Autotalli tuo monessa taloudessa kaivattua lisätilaa autoille, elämälle tai harrastevälineiden lisääntyessä. Kun kylminä ja lumisina talviaamuina ei tarvitse kaivaa autoa esiin lumihangesta. Olipa tarkoitus mikä tahansa, autotalli ei ole koskaan turha investointi, vaan monikäyttöinen tila, joka lisää myös oikein suunniteltuna ja rakennettuna kiinteistön arvoa.

Mutta mitä autotallin tekeminen maksaa?

(Huom! Artikkelissa esitetyt kustannukset perustuvat kokemukseen alkuvuoden 2023 hintatasosta.)

Autotallin rakentaminen maksaa keskimäärin noin 700–800 €/m². Hinta-arvioon sisältyvät perustukset, autotallin pystytys ja muut juoksevat kustannukset. Rakentamiseen voi laskea lisäksi omaan tekemiseen käytetty aika ja sille arvioitu hinta.

Jos taas arvostaa helppoutta ja vaivattomuutta, voi valita avaimet käteen -paketin, jolloin valmispaketin hinta on noin 800–1500 €/m². Jos haluat autotallista luksusversion, josta löytyvät niin lämmitys, keittiö, WiFi, kuin muutkin mukavuudet, neliöhinta saattaa kivuta yli 2 000 euroon per m², mutta tällöin sinulla on saatavissasi kaikki mikä tekee arjesta vähän enemmän luksusta.

Onneksi kustannuksiin pystyy vaikuttamaan jonkin verran omilla valinnoillaan ja itse tekemällä. Autotallin varustelutasossa voi säästää pitkän pennin rakentamisvaiheessa, mutta optio laajentamiselle tai varustelutason muutoksille kannattaa aina jättää.

Info

Info

Autotallin rakentaminen voidaan jakaa kustannustarkastelun kannalta seuraaviin vaiheisiin:

  • Suunnittelu
  • Rakennusluvat
  • Pohja- ja maatyöt
  • Perustukset
  • Autotallin lattian valu
  • Tarvikkeet ("talopaketti")
  • Rakennustyö + työmaan valvontakulut
  • LVI- ja sähkötyöt sekä tarvikkeet
  • Lupamaksut
  • Viimeistelytyöt ja pintakäsittely

Autotallin suunnittelu

Autotallista kannattaa rakentaa kerralla riittävän suuri, jotta sen käyttötarkoitusta voi tarpeen mukaan muuttaa. Eikä liene pahitteeksi, että muun muassa autoon menemiselle ja sieltä pois nousemiselle on jätetty tarpeeksi tilaa, eikä säästetä väärästä paikasta.

Jos haluaa valitsemansa arkkitehdin tekevän suunnitelmat tallistasi, sekin onnistuu. Tyypillinen arkkitehdin kustannus on rakennuksen kokoluokasta riippuen 2 000–4 000 €. Arkkitehdin kuvien lisäksi tarvitaan rakennesuunnitelmat, jotka täytyy teettää suunnittelutoimistolla. Erikseen ostettuna ne maksavat noin 1 000–1 500 €.

Autotallin LVIS-suunnitelmat

Nykypäivänä ihmiset haluavat kaikkiin piharakennuksiin vähintään sähköt, mutta mahdollisesti myös juoksevan veden, viemäröinnin ja ilmanvaihdon. LVIS-suunnitelmat teetetään tyypillisesti urakoitsijalla, joka myös toteuttaa työmaan urakat. Tällaiset suunnitelmat maksavat yhteensä noin 400–800 € ja siihen työtunnit ja materiaalit päälle. Kokonaishintaan vaikuttavat kaikkien LVIS-töiden urakkahinnat.

Rakennusluvat kaikenkokoisiin autotalleihin

Kun suunnittelu on valmis, on aika hakea rakennusluvat. Lupa-asiat hoidetaan nykyään pääsääntöisesti sähköisiä luvanhakukanavia (kuten Lupapiste.fi) käyttäen. Tämän hetkisen päätöksen mukaan alle 30 m² rakennuksen saisi rakentaa ilman rakennuslupaa 1.1.2025 alkaen.

Rakennusluvan hinta vaihtelee paikkakunnittain ja siihen voi vaikuttaa esimerkiksi sillä, hoitaako naapurien kuulemisen itse vai antaako sen kaupungin tehtäväksi. Tyypillisesti lupaprosessin kulut piharakennukselle ovat noin 500–800 €.

Pohja- ja maatyöt autotallille

Tyypillinen hinta konetyölle ja maa-aineksille tyypillisen kokoisessa kahden auton katos + talli + varasto-rakennuksessa on noin 4 000–5 000 €.

Rakennusalueelta poistetaan pehmeät maa-ainekset ja korvataan ne kantavalla murskeella. Maatyövaiheessa huomioidaan myös kulkualueet sekä niiden kantavuus- ja routasuojausvaatimukset että mahdollinen
maaperätutkimus kantavuuden varmistamiseksi.

Rakennusvalvonta osaa kertoa tarvitaanko maaperätutkimusta alueellasi. Maatyöurakoitsijan urakkakokonaisuuuteen kannattaa sisällyttää myös perustuksen sisätäyttö hiekalla.

Perustusten hinta

Autotallin perustukset voidaan tehdä joko valamalla betonista tai muuraten harkoista. Tyypillisesti perustusurakoitsija tekee rakennuksen rakennekuvien pohjalta perustussuunnitelman, jonka pohjalta perustaminen toteutetaan. Valetun betoniperustuksen kustannus on noin 100–120 €/m.

Autotallin lattiapinta

Autotallin ja varastojen lattia valetaan betonista. Lattian alle jäävät LVI-tekniikka, täytteenä oleva hiekka ja eristeenä toimivat styroksilevyt. Lattiabetoni liipataan valuvaiheessa täysin sileäksi. Usein lattian pintaan lisätään hierrettävä pinnoite, kuten Master Top.

Toinen yleinen vaihtoehto on käsitellä lattia tarkoitukseen soveltuvalla epoksipinnoitteella (esimerkiksi Solmaster). Pinnoite antaa lattialle suojan kulumista vastaan eikä lattiasta irtoa betonipölyä käsittelyn jälkeen. Lattian valamisen hoitaa tyypillisesti betonin liippaaja. Liipparin kustannus on noin 15–20 €/m² sisältäen betonit.

Autotallin rakennustyön hinta

Työn osuus on tallin rakentamisessa tarvikepaketin ohella suurin kuluerä. Itse tekevä säästää paljon. Työn toisilla teettävällä on kaksi vaihtoehtoa: palkata kirvesmiehet itse tai ostaa rakennustyö rakennusliikkeeltä.

Budjetistaan tarkka saattaa nähdä tässä säästön paikan välttämällä arvonlisäveron maksamisen palkkaamalla kirvesmiehet itse. Autotallin koosta riippuen kahdella kirvesmiehellä tallirakennuksen rakentaminen säältä suojaan valmiiden perustusten päälle kestää yleensä 1–2 viikkoa.

Info

Info

Nämä asiat vaikuttavat oleellisesti autotallin lopulliseen hintaan

Autotallin koko

Tavallisesti autotallin halutaan olevan kooltaan 20–90 m², riippuen kuinka monta autoa taloudessa on. Yhden auton talli on yleensä maksimissaan 50 m², ja kahden auton talli korkeintaan 90 m². On selvää, että näissä ei ole mitään valmiiksi määriteltyjä kokonaisuuksia, koska nykypäivän autojenkin koko vaihtelee äärimitoiltaan. Autotallin koko on valittavissa tarpeen mukaan; halutaanko siellä säilyttää ainoastaan autot vai tulisiko sinne muita kulkuvälineitä, harrastustiloja tai aina kaivattua varastotilaa.

Meneekö joku autoista katoksen alle?

Jos autotallia ollaan rakentamassa useammalle kuin yhdelle autolle, kannattaa miettiä, halutaanko kaikkia autoja säilyttää sisällä tallissa, vai olisiko vain yhdelle autolle paikka tallissa ja muille pihalla katoksessa.

Lämmin, kylmä vai puolilämmin tila

Tämä on aina rakentajalle makuasia. Joillekin riittää, että auton saa katokseen tai talliin, varsinkin talviaikaan, toiset taas haluavat autotallista lämpimän harraste-, oleskelu- ja varastointipaikan. Puolilämmintä tilaa voidaan pitää varastona muun muassa maali- ja rakennustarvikkeille. Käyttölämpötila vaikuttaa eniten eristys- ja lämmitysratkaisuihin. On myös hyvä muistaa, että säilyttäessä autoa autotallissa, tulee tallissa olla lattiakaivo ja toimiva tuuletus, joilla voidaan varmistaa sisäilmankosteuden pysyvän hallinnassa.

Yhdistetäänkö talliin muita tiloja, kuten varasto- tai harrastetilaa?

Nämä päätökset vaikuttavat sekä autotallin kokoon että lämmitykseen. Vesipiste kannattaa aina lisätä autotalliin, koska sitä voi hyödyntää niin käsien pesuun kuin kukkien kasteluunkin. Autotalliin voi sijoittaa työtasoja, ja vaihtorenkaat voi ripustaa puhtaina seinälle siihen tarkoitetuilla koukuilla. Seinille voi aina kiinnittää hyllyjä säilytystilatarpeen mukaan, joten tila kannattaa suunnitella riittävän suureksi.

Siispä kannattaako autotalli rakentaa itse?

Autotallin rakentaminen itse voi tuoda merkittäviä säästöjä, etenkin jos sinulla on rakennustaitoja, aikaa ja intoa projektin toteuttamiseen. Samalla saat täyden vapauden valita materiaalit ja ratkaisut juuri omien tarpeidesi mukaan. Toisaalta valmispaketti tai avaimet käteen -toteutus tuo mukanaan vaivattomuutta, nopeutta ja ammattilaisten osaamisen – usein myös pienemmän virheriskin.

Päätös kannattaa tehdä sen mukaan, kuinka paljon haluat ja voit itse osallistua rakentamiseen. Muista kuitenkin aina tarkistaa ajantasaiset rakennusmääräykset ja lupavaatimukset oman kuntasi rakennusvalvonnasta.

Olipa toteutustapa mikä tahansa, hyvin suunniteltu autotalli on investointi, joka maksaa itsensä takaisin sekä käytännöllisyytenä että kiinteistön arvon nousuna.

Rakentaminen
rakennukset
sauna
Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen Rakentaja.fi-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

Lämminvesivaraaja, josta lähtee putkia
Akvaterm-varaajat
Lämmön varaaminen veteen on käytännöllinen ja helppo tapa varastoida lämpöä. Lämminvesivaraajalla täydennettyä vesikeskuslämmitystä voidaan pitää hyvänä ja toimivana ratkaisuna sekä nyt että myös pitkälle tulevaisuuteen, koska se on energian lähteestä riippumaton.
Viikon kysymys mietityttää.
Miksi lattia ei lämpene?
Meillä on talossa sähkölattialämmitys. Pesuhuoneessa termostaatin asteikko on 1-5. Lattia on silti aivan kylmä, vaikka vääntää termostaattia isommalle. Lämmitys lähtee päälle (punainen valo syttyy) vasta, kun termostaatti on täysillä.Mikä mahtaa olla vikana? Vai onko laite jotenkin viallinen?
Talo nurmikolla
Toimivan asunnon suunnittelu ja osto
Suunniteltaessa talon rakentamista tai ostamista tulisi uuden kodin pystyä vastaamaan sekä nykyhetken että tulevaisuuden tarpeisiin. Hyvä keino, jolla voi arvioida asunnon soveltumista omiin tarpeisiinsa, on käydä läpi kysymyslistaa.Listan kysymyksiin on tarkoitus vastata yksinkertaisesti "kyllä" tai "ei". Mitä useampi vastaus on myönteinen, sitä varmemmin suunnittelemasi uusi asunto (tai miksei nykyinenkin) toimii myös käytännössä. Kielteisen vastauksen tullessa eteen, on hyvä miettiä, kuinka paljon kyseinen puute lopulta haittaa elämää talossa – ja onko asialle tarvetta tehdä jotakin.
20191_55798.jpg
Vapaa-ajan mallisto, jonka inspiraationa Suomen Lappi
Lapin lumiset tunturimaisemat, tykkylumen kuorruttamat mystisen näköiset puut sekä revontulien värittämä öinen taivas. Nämä ovat vain muutamia asioita, joita Lapissa vieraileva odottaa näkevänsä. Mitäpä jos kauniista luonnosta voisi nauttia samalla kun istuu takkatulen loimussa tai vaikka saunan lauteilla?Tutustu Hongan uuden malliston malleihin: Haltiin, Saagaan, Ailoon ja Joikuun. Nämä mallit tarjoavat sinulle luonnonihmeet oman vapaa-ajan asuntosi sisälle aivan uudella tavalla.
Viikon kysymys mietityttää.
Viikon kysymys: Kesämökille parkettilattia?
Kysymys:Ajattelimme viedä mökille vanhan, omassa asunnossa ennen olleen, koivuparkettilattian. Onko tällainen järkevää? Mökkimme on kesäkäyttöinen ja talvella siis täysin sään armoilla. Mökki on rakennettu 60-luvulla ja lattia mahdollisesti mitä tahansa materiaalia. Ajatuksena on, että pohjalle laitetaan vain tasoite, jotta parketti pysyy kasassa.
20183_52121.jpg
Vain yksi kerros vedeneristettä riittää
"Fiksu tekee vain kerran" - sanonta, pätee weberin uuteen weberSmart Vedeneristysjärjestelmään, sillä se on ensimmäinen vedeneristysjärjestelmä, jossa eristeen voi levittää yhdessä työvaiheessa. Vaadittava kalvovahvuus saavutetaan vähemmällä työmäärällä ja laatoitus voidaan aloittaa jopa neljän tunnin kuluttua. Tämä tuo säästöä ajassa ja työkustannuksissa.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton