Tiesitkö tämän muotoilun helmestä, joka löytyy useimmista vessoista? Tutustu pieneen historiikkikatsaukseen
© IDO
Mikä on se suomalaisen muotoilun helmi, joka löytyy lähes jokaisen suomalaisen kodista, työpaikalta tai vapaa-ajan asunnolta? Jopa eduskunnassa ”istuntoja” pidetään kyseisellä posliinisella istuimella. Sehän on tietysti IDOn ikoninen wc-istuin, joka on 150 vuodessa valloittanut suomalaisten sydämet ja saniteettitilat.
Otetaanpa pieni katsaus, miten tähän tilanteeseen on päädytty. Mitä innovaatioita IDOn historia ja tulevaisuus pitää sisällään unohtamatta myös palautella mieliin kylpyhuoneiden värimaailmojen trendien eri aikakausia.
Mistä kaikki sai alkunsa?
IDOn posliiniset wc-pytyt ovat tuttuja lähes kaikille ja olennainen osa sekä kotitalouksien kylpyhuoneita, että julkisia wc-tiloja. Harva kuitenkin tietää, että näiden modernien istuinten juuret juontavat Helsingin Arabianrantaan, Arabian keramiikkatehtaalle, jossa saniteettiposliinin valmistus alkoi jo vuonna 1874.
Vesivessoja ei ollut vielä kovin monta Suomessa tuohon aikaan, sillä Helsingin kunnallinen vesilaitos valmistui vasta muutama vuosi myöhemmin. Todellinen vessabuumi alkoi 1900-luvun alussa vesi- ja viemäriverkoston laajetessa. Vuoteen 1910 mennessä joka kolmannessa Helsingin asunnossa oli jo vesiklosetti.
Arabian tehdas oli useiden vuosikymmenten ajan Pohjoismaiden ainoa saniteettiposliinin valmistaja. Vuonna 1947 omistajaksi vaihtui Wärtsilä Oy. Toisen maailmansodan jälkeen tuotanto siirrettiin kuitenkin kasvaneen kysynnän vuoksi Tammisaareen, jonne valmistui uusi tehdasrakennus vuonna 1969.
Tammisaaressa yksi maailman moderneimmista keramiikkatehtaista
Tammisaaressa valmistetaan edelleen saniteettiposliinia. Tammisaaren tehtaan teknologia on vuosikymmenten varrella päivitetty vastaamaan nykyajan standardeja ja tehdas onkin yksi maailman moderneimmista saniteettiposliinitehtaista.
Lähes kokonaan automatisoidulla tuotantolaitoksella valmistetaan posliinituotteita vuorokauden ympäri seitsemänä päivänä viikossa. Vuosittain tehtaassa valmistuu noin 700 000 tuotetta.
Arabia-nimi muuttui ja jäi historiaan vuonna 1992. Siitä lähtien kylpyhuonekeramiikka on kulkenut Suomessa IDO-tuotemerkin alla. Vuonna 1999 Tammisaaren tehdas ja myynti siirtyivät Wärtsilästä juuri perustettuun kotimaiseen Saniteciin, josta myöhemmin kehittyi kansainvälinen konserni lukuisine brändeineen ja tehtaineen ympäri Eurooppaa.
Vuonna 2015 Sanitec-konserni, sen IDO-tuotemerkki ja Tammisaaren tehdas siirtyivät sveitsiläisen Geberit-konsernin omistukseen. Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja ja juhlii omaa 150-vuotista historiaansa vuonna 2024.
Maailmanluokan innovaatioita
Historiaa luodaan jatkossakin ja IDO on aina ollut alansa edelläkävijä. Jo vuosisata sitten yrityksen tuotteille oli tunnusomaista innovatiivisuus sekä pyrkimys tuoda kestäviä, hiljaisia, vedenkulutusta vähentäviä ja helppokäyttöisiä keramiikkakalusteita koteihin.
Esimerkiksi vuonna 1932 tuotiin markkinoille maailman ensimmäinen keraaminen wc-istuin, jossa huuhtelusäiliö oli kiinni istuimessa. Vuonna 1996 esiteltiin vettä säästävä kaksoishuuhtelu – ominaisuus, josta on tullut wc-istuinten standardi. Uusia tuoteinnovaatioita kehitetään edelleen. Vuonna 2016 IDO toi markkinoille Glow-wc-istuimet, joissa oli ensimmäistä kertaa huuhtelukaulukseton Rimfree-kulho. Huuhtelukaulukseton wc on helppo puhdistaa ja on tyylikäs.
Juhlavuoden aikana IDO aikoo lanseerata muun muassa IDO Glow Art TurboFlush-istuimen, joka yhdistää markkinoiden hiljaisimman ja tehokkaimman huuhtelun.
Suomalaisten muuttuvat maut ja ekologisuuden korostuminen
Kylpyhuoneisiin ja vessoihin liittyy teknologian lisäksi vahvasti myös värimaailmat. Muistatko vielä 1970-luvulla muodissa olleet ruskeat ja vihreät wc-pöntöt? Entä 1980-luvun pastellivärit tai 1990-luvun boordilaatat ja lasitiiliseinät? IDOn tuotevalikoimassa heijastuvat suomalaisten sisustustyylien muutokset sekä toistuvat trendit.
2000-luvun alusta lähtien kylpyhuoneissa on suosittu päävärinä valkoista, vaikka myös poikkeuksia löytyy. Kylpyhuoneessa uskalletaan tehdä yksilöllisiä ja rohkeitakin valintoja, kun toiset hakevat harmonista spa-tunnelmaa, toiset industrial-fiilistä ja kolmannet luonnonläheisyyttä. IDOn valikoimasta löytyy kalusteita jokaiseen makuun.
Ekologisuus on myös kasvava trendi kylpyhuoneissa, ja IDO panostaa tuotekehityksessään vähäiseen veden kulutukseen sekä kestävyyteen ja korjattavuuteen. Tuotteet on suunniteltu kestämään käytössä vuosia ja vuosikymmeniä. Lisäksi esimerkiksi IDOn wc-istuimilla on takuu, joka varmistaa korjattavuuden ja varaosien saatavuuden jopa 10 vuotta tuotteen valmistuksen loppumisen jälkeen.
Info
IDOn omistaja eli Geberit-konserni täyttää myös 150 vuotta!
- Geberit-niminen yritys aloitti toimintansa yhden miehen putkiliikkeenä vuonna 1874 Sveitsissä ja on kasvanut yli 10 000 henkeä työllistäväksi kansainväliseksi konserniksi.
- Menestystarina alkoi puisen huuhtelusäiliön kehittämisellä vuonna 1905 ja jatkui muun muassa muovisten huuhtelusäiliöiden kehittämisellä 1950-luvulla.
- Nykyään Geberit tunnetaan erityisesti piiloasenteisista huuhtelusäiliöistä sekä innovatiivisista vesi- ja viemäröintijärjestelmistä.
- Konsernin pääkonttori on edelleen syntysijoilla Sveitsin Rapperswil-Jonassa. Tuotteita valmistetaan 26 tuotantolaitoksessa, joista 22 sijaitsee Euroopassa.
- Vuonna 2024 yritys täyttää 150 vuotta, juhlistaen pitkäaikaista ja historiaa innovatiivisuuttaan saniteettialalla.
- Geberitin vakaat arvot, kuten maanläheinen asenne, laatutietoisuus ja täydellisyyden tavoittelu, ovat säilyneet muuttumattomina vuosien varrella, tehden siitä Euroopan markkinajohtajan saniteettituotteiden alalla.