• Etusivu
  • Ajankohtaista

Omakotiasujan ja mökkeilijän latausratkaisut – Näin sähköauto latautuu vaivattomasti

Tiina PainokallioKaupallinen yhteistyö Innohome Oy
Päivitetty 20.03.2025
Charlie_Latausasema_Tolppa-asennus_3000x2250px

Innohome Charlie ei ole riippuvainen nettiyhteyksistä tai pilvipalveluista, joten se toimii luotettavasti kaikissa olosuhteissa.

Sähköauton lataaminen kotona tai mökillä voi tuntua monimutkaiselta, mutta oikeanlaisella latausasemalla ja suunnittelulla se käy vaivattomasti. Innohome Charlie on Suomessa valmistettu latausasema, joka tarjoaa toimintavarman ja yksinkertaisen ratkaisun sähköauton lataamiseen. Sen voi valita joko kiinteällä latauskaapelilla tai ilman, jolloin käytössä on autossa kätevästi mukana kulkeva irrotettava kaapeli.

Lataustehon säätäminen tarpeidesi mukaan

Innohome Charlie -latausaseman teho voidaan säätää asennusvaiheessa ja tarvittaessa päivittää myöhemmin. Tehon säädön suorittaa sähköasentaja, ja sen tulisi perustua sekä käyttäjän tarpeisiin että kodin sähköistykseen. Jos kotitaloudessa on riittävän suuret pääsulakkeet (3 x 35 A tai yli) ja sähkönkulutus on öisin vähäistä, voidaan latausteho asettaa jopa 22 kW:iin. Useimmissa omakotitaloissa pääsulakkeet ovat kuitenkin 3 x 25 A,
jolloin talosta saatava maksimiteho on noin 17 kW. Tämän tulee kattaa siis kaikki kodin sähkönkulutus.

Oman kodin sähkönkulutusta voi seurata sähköyhtiön sovelluksista. Usein yön aikana kulutus on vähäistä, jolloin sähköauton lataukseen voi turvallisesti käyttää esimerkiksi 9 ‒ 11 kW:n tehoa (13 ‒ 16 A). Tuolloin parin tunnin latauksella saadaan autoon ladattua noin 100 kilometrin verran energiaa.

Kotilatauksen rajoitukset ja tehokas käyttö

Vaikka latausasema ja sähköverkko mahdollistaisivat suuremman tehon, sähköauton sisäinen laturi määrittää latausnopeuden. Useimmat täyssähköautot pystyvät lataamaan vaihtovirralla (AC) enintään 11 kW:n teholla, joten tätä suuremmaksi säädetty latausteho latausasemasta ei useimmissa tapauksissa nopeuta latausta.

Lataus alkaa Innohome Charlie -asemalla automaattisesti, kun kaapeli on kytketty autoon. Lisäksi latausta voi ajoittaa esimerkiksi auton oman sovelluksen tai ulkopuolisten sovellusten, kuten Synergin tai Gridion, avulla hyödyntämään halvempia pörssisähkötunteja.

<p data-block-key="roomw">Latausaseman teho voidaan säätää asennusvaiheessa ja päivittää myöhemmin, jotta se sopii juuri sinun lataustarpeisiisi. </p>
Latausaseman teho voidaan säätää asennusvaiheessa ja päivittää myöhemmin, jotta se sopii juuri sinun lataustarpeisiisi.

Innohome Charlie on myös mökkeilijän huoleton latausratkaisu

Mökkireissut helpottuvat, kun myös mökillä on latausmahdollisuus. Mökillekin suositeltavin lataustapa on kiinteästi asennetusta latausasemasta. Mikäli auto seisoo mökin pihassa pitkään, voi lataustehon asettaa hyvinkin matalaksi. Samalla varmistetaan, että kokonaiskulutus ei ylitä sulakkeiden kestorajaa.

Normaalista pistorasiasta matkalatauslaitteen kanssa lataamista ei suositella jatkuvasti tehtäväksi, eikä varsinkaan, jos pistorasian ja sitä syöttävää kaapeloinnin kuntoa ei ole ammattilainen tarkistanut ennen latauskäyttöä. Suositeltavaa olisi myös tässä tapauksessa, että pistorasia on vikavirtasuojattu.

Joustava latausratkaisu pitkällä aikavälillä

Toisin kuin monet muut latausasemat, Innohome Charlie ei ole yhteydessä internetiin tai pilvipalveluihin. Tämä tekee siitä erityisen toimintavarman, sillä verkkohäiriöt eivät vaikuta sen toimintaan. Ainoastaan sähkökatkot voivat keskeyttää latauksen, mutta muuten latausasema toimii luotettavasti ilman ulkoisia häiriöitä.

Paras tapa löytää itselle sopiva latausratkaisu on aloittaa yksinkertaisella ja edullisella latausasemalla ja tarkkailla, miten se vastaa omiin tarpeisiin. Mikäli lisäominaisuuksia tarvitaan myöhemmin, on latausaseman vaihtaminen helppoa, sillä tarvittava sähköasennus on jo olemassa. Ensimmäisen latausaseman asentaminen on suurin työvaihe, mutta myöhempi vaihto toiseen malliin on huomattavasti helpompaa ja edullisempaa.

<p data-block-key="fcnin">Hyvin suunniteltu latausasema mahdollistaa edullisen ja tehokkaan latauksen esimerkiksi pörssisähkön edullisimpina tunteina.</p>
Hyvin suunniteltu latausasema mahdollistaa edullisen ja tehokkaan latauksen esimerkiksi pörssisähkön edullisimpina tunteina.
<p data-block-key="jvjrt">Innohome Charlie -latausasema käynnistää latauksen automaattisesti, kun kaapeli kytketään autoon. Ei ylimääräisiä tunnistautumisia tai asetuksia!</p>
Innohome Charlie -latausasema käynnistää latauksen automaattisesti, kun kaapeli kytketään autoon. Ei ylimääräisiä tunnistautumisia tai asetuksia!
Info

Info

Innohome Charlie kotilatauslaite

Tekniset tiedot:

  • Peruslataus (mode 3) käyttöön tarkoitettu latausasema (suositeltavin sähköajoneuvojen lataustapa).
  • 3-vaiheinen, maksimilatausvirta 3 x 32 A (asennettavissa myös 1-vaiheeseen)
  • 10–32 A talon sähkönkäytön mukaan säädettävä latausvirta
  • 2,3–22 kW säädettävä latausteho
  • Mitat:
    • 305x219x160 mm (Charlie-3)
    • 305x219x93 mm + 4,8 m latauskaapeli (Charlie-C)
  • Sisäänrakennettu vikavirtasuojaus (6mA DC), joten sähkökaappiin riittää tavallinen A-vikavirtasuoja.
  • Kuormantasaus mahdollistaa liittää neljä laitetta ketjuun ja sähkövirta tasataan niiden kesken riippuen, kuinka monta autoa on latauksessa.
  • Maksimivirran rajoitus mahdollista ulkoisella ohjauksella.
  • Type 2 liitin/latauskaapeli.
  • Säänkestävä IP44-kotelointi.

Avainlipputuote:

  • Kotimainen sähköauton latauslaite.
  • Suunniteltu ja valmistettu Suomessa.

Tutustu tuotteisiin lisää Innohomen kotisivuilla:

Innohome Charlie, Charlie-3 ja Charlie-1

Älykkäämpää energiankäyttöä kotilatauksella

Sähköauton lataaminen kotona tai mökillä voi olla mutkatonta, kun valitsee toimintavarman ja helposti säädettävän latausaseman, joka tarjoaa myös mahdollisuuden optimoida energiankulutusta entistä älykkäämmin.

Käyttämällä latauksen ajoitusta pörssisähkön edullisimmille tunneille voi säästää merkittävästi latauskuluissa. Lisäksi yhä useammat kotitaloudet hyödyntävät aurinkopaneeleita, jolloin päivällä tuotettua ilmaista aurinkoenergiaa voidaan käyttää auton lataamiseen.

Innohome Charlie mahdollistaa joustavan latauksen ilman monimutkaisia asetuksia, joten voit huoletta hyödyntää edullisempaa ja ekologisempaa sähköä ajoneuvosi lataamiseen. Näin lataaminen on aina turvallista, tehokasta ja vaivatonta.

Kiinnostuitko? Jäikö jokin askarruttamaan? Katso lähin jälleenmyyjäsi

Innohome Oy
Ajankohtaista
asuminen
sähköauto
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

Sähköauton lataus Innohome.jpg
Luotettavaa sähköauton lataamista kotona
Kun haluat ladata sähköautoasi kotona, et halua käyttää aikaa ja vaivaa tunnistautumiseen, kirjautumiseen tai pilvipalveluiden käyttöön. Haluat vain kytkeä autosi latausasemaan ja antaa sen hoitaa loput. Siksi yksinkertainen latausasema on paras vaihtoehto kotona lataamiseen. Se ei vaadi mitään ylimääräisiä toimintoja tai laitteita, vaan toimii aina kun auton latauskaapeli on siihen kiinnitettynä.
Innohome kuormanhallinta
Kuormanhallinta huolehtii, että kodin sähköt riittävät sähköauton lataamiseen
Sähköauton lataaminen kuormittaa kodin sähkönkulutusta, mutta fiksun kuormanhallinnan toteuttaminen, pitää sähkönkulutuksen aisoissa ja takaa kodin sähköjen riittävyyden. Ladattavien autojen käyttäjätutkimuksen (2020, Autoalan tiedotuskeskus) mukaan, yli 80 prosenttia sähkö- ja hybridiautojen omistajista lataa autoaan kotona vähintään kerran viikossa. Kuormanhallinta varmistaa, ettei sähköauton lataus pimennä vahingossa koko taloa.
Innohome sähköauton lataus.jpg
Innohome Oy – ennakoivaa paloturvaa ja turvallista sähköauton latausta
Innohome Oy tarjoaa Suomessa suunniteltuja ja valmistettuja sähköautonlataukseen tarvittavia kotilatauslaitteita sekä kodin ennakoivia paloturvatuotteita. Innohome Oy on tuonut markkinoille älykkäitä, innovatiivisia ja turvallisia paloturvatuotteita jo vuosien ajan ja sen jälleenmyyntiketju kattaa koko Suomen. Innohomen liesivahdit ja SSA ovat nykyaikaisinta paloturvatekniikkaa, joilla voidaan ennaltaehkäistä suuri osa kotien tulipaloista, kuten liesipalot ja sähkölaitepalot.
Mies irroittaa sähköauton latauspistoketta taustalla kerrostaloja
Sähköautoilu ja taloyhtiö, latauspisteiden hankinnasta
Suomi on tunnetusti pitkien välimatkojen maa. Ja kulkeakseen esimerkiksi kodin ja työpaikan väliä tarvitaan useimmiten jonkinlainen ajoneuvo. Suomessa onkin liikennekäytössä jopa 2,76 miljoonaa henkilöautoa – tämä tarkoittaa yhtä autoa kahta asukasta kohden. Vielä tällä hetkellä polttomoottori on yleisin käyttövoima, mutta sähkö herättää yhä enemmän kiinnostusta.Miten sähköautoiluun ja sähköauton lataamiseen tulisi esimerkiksi taloyhtiön suhtautua, entä sähköautoa miettivän? Mitä asioita olisi hyvä tietää?
20224_77803.jpg
Kun lutikka eli lude valtaa kodin, miten pitää toimia?
Lude, lutikka tai seinälude on taloyhtiöissä yleistyvä riesa, joka salamatkustaa asuntoon yleensä lomatuliaisina matkatavaroissa tai käytetyn huonekalun kätköissä. Torjuntatöihin on syytä ryhtyä nopeasti, sillä pahimmillaan ongelma pitkittyy ja lutikat leviävät talon rakenteiden kautta toisiin huoneistoihin.
20228_79425.jpg
Pikkuvihreä: Käymälä- ja jätevesiratkaisuja niin omakotitaloon kuin vapaa-ajanasuntoon
Pikkuvihreä perustettiin vuonna 1993. Perheyritys on erikoistunut ekologisiin käymälöihin, jäteveden puhdistukseen sekä kompostointiin. Pikkuvihreä valmistaa suuren osan tuotteistaan, mutta myös maahantuo valikoituja toisten valmistajien malleja sekä jälleenmyy monia laatumerkkejä.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton