Omakotiasujan ja mökkeilijän latausratkaisut – Näin sähköauto latautuu vaivattomasti

Innohome Charlie ei ole riippuvainen nettiyhteyksistä tai pilvipalveluista, joten se toimii luotettavasti kaikissa olosuhteissa.
Sähköauton lataaminen kotona tai mökillä voi tuntua monimutkaiselta, mutta oikeanlaisella latausasemalla ja suunnittelulla se käy vaivattomasti. Innohome Charlie on Suomessa valmistettu latausasema, joka tarjoaa toimintavarman ja yksinkertaisen ratkaisun sähköauton lataamiseen. Sen voi valita joko kiinteällä latauskaapelilla tai ilman, jolloin käytössä on autossa kätevästi mukana kulkeva irrotettava kaapeli.
Lataustehon säätäminen tarpeidesi mukaan
Innohome Charlie -latausaseman teho voidaan säätää asennusvaiheessa ja tarvittaessa päivittää myöhemmin. Tehon säädön suorittaa sähköasentaja, ja sen tulisi perustua sekä käyttäjän tarpeisiin että kodin sähköistykseen. Jos kotitaloudessa on riittävän suuret pääsulakkeet (3 x 35 A tai yli) ja sähkönkulutus on öisin vähäistä, voidaan latausteho asettaa jopa 22 kW:iin. Useimmissa omakotitaloissa pääsulakkeet ovat kuitenkin 3 x 25 A,
jolloin talosta saatava maksimiteho on noin 17 kW. Tämän tulee kattaa siis kaikki kodin sähkönkulutus.
Oman kodin sähkönkulutusta voi seurata sähköyhtiön sovelluksista. Usein yön aikana kulutus on vähäistä, jolloin sähköauton lataukseen voi turvallisesti käyttää esimerkiksi 9 ‒ 11 kW:n tehoa (13 ‒ 16 A). Tuolloin parin tunnin latauksella saadaan autoon ladattua noin 100 kilometrin verran energiaa.
Kotilatauksen rajoitukset ja tehokas käyttö
Vaikka latausasema ja sähköverkko mahdollistaisivat suuremman tehon, sähköauton sisäinen laturi määrittää latausnopeuden. Useimmat täyssähköautot pystyvät lataamaan vaihtovirralla (AC) enintään 11 kW:n teholla, joten tätä suuremmaksi säädetty latausteho latausasemasta ei useimmissa tapauksissa nopeuta latausta.
Lataus alkaa Innohome Charlie -asemalla automaattisesti, kun kaapeli on kytketty autoon. Lisäksi latausta voi ajoittaa esimerkiksi auton oman sovelluksen tai ulkopuolisten sovellusten, kuten Synergin tai Gridion, avulla hyödyntämään halvempia pörssisähkötunteja.

Innohome Charlie on myös mökkeilijän huoleton latausratkaisu
Mökkireissut helpottuvat, kun myös mökillä on latausmahdollisuus. Mökillekin suositeltavin lataustapa on kiinteästi asennetusta latausasemasta. Mikäli auto seisoo mökin pihassa pitkään, voi lataustehon asettaa hyvinkin matalaksi. Samalla varmistetaan, että kokonaiskulutus ei ylitä sulakkeiden kestorajaa.
Normaalista pistorasiasta matkalatauslaitteen kanssa lataamista ei suositella jatkuvasti tehtäväksi, eikä varsinkaan, jos pistorasian ja sitä syöttävää kaapeloinnin kuntoa ei ole ammattilainen tarkistanut ennen latauskäyttöä. Suositeltavaa olisi myös tässä tapauksessa, että pistorasia on vikavirtasuojattu.
Joustava latausratkaisu pitkällä aikavälillä
Toisin kuin monet muut latausasemat, Innohome Charlie ei ole yhteydessä internetiin tai pilvipalveluihin. Tämä tekee siitä erityisen toimintavarman, sillä verkkohäiriöt eivät vaikuta sen toimintaan. Ainoastaan sähkökatkot voivat keskeyttää latauksen, mutta muuten latausasema toimii luotettavasti ilman ulkoisia häiriöitä.
Paras tapa löytää itselle sopiva latausratkaisu on aloittaa yksinkertaisella ja edullisella latausasemalla ja tarkkailla, miten se vastaa omiin tarpeisiin. Mikäli lisäominaisuuksia tarvitaan myöhemmin, on latausaseman vaihtaminen helppoa, sillä tarvittava sähköasennus on jo olemassa. Ensimmäisen latausaseman asentaminen on suurin työvaihe, mutta myöhempi vaihto toiseen malliin on huomattavasti helpompaa ja edullisempaa.


Info
Innohome Charlie kotilatauslaite
Tekniset tiedot:
- Peruslataus (mode 3) käyttöön tarkoitettu latausasema (suositeltavin sähköajoneuvojen lataustapa).
- 3-vaiheinen, maksimilatausvirta 3 x 32 A (asennettavissa myös 1-vaiheeseen)
- 10–32 A talon sähkönkäytön mukaan säädettävä latausvirta
- 2,3–22 kW säädettävä latausteho
- Mitat:
- 305x219x160 mm (Charlie-3)
- 305x219x93 mm + 4,8 m latauskaapeli (Charlie-C)
- Sisäänrakennettu vikavirtasuojaus (6mA DC), joten sähkökaappiin riittää tavallinen A-vikavirtasuoja.
- Kuormantasaus mahdollistaa liittää neljä laitetta ketjuun ja sähkövirta tasataan niiden kesken riippuen, kuinka monta autoa on latauksessa.
- Maksimivirran rajoitus mahdollista ulkoisella ohjauksella.
- Type 2 liitin/latauskaapeli.
- Säänkestävä IP44-kotelointi.
Avainlipputuote:
- Kotimainen sähköauton latauslaite.
- Suunniteltu ja valmistettu Suomessa.
Tutustu tuotteisiin lisää Innohomen kotisivuilla:
Turvallisuus ennen kaikkea – luotettava latausasema kotiin tai mökille
Sähkölaitteita hankittaessa kannattaa suosia tunnettuja ja luotettavia toimijoita sekä antaa ammattilaisten hoitaa asennus. Vaikka CE-merkintä saattaa antaa vaikutelman viranomaisen hyväksynnästä, Suomessa myytävät CE-merkityt tuotteet eivät ole etukäteen testattuja viranomaisen toimesta. Valmistaja tai maahantuoja vastaa itse laitteen turvallisuudesta omalla vakuutuksellaan. TUKESin sivuilla on jo useita esimerkkejä Suomessa myydyistä latausasemista, jotka on todettu vaarallisiksi.
Ulkomaisista verkkokaupoista tilatuilla laitteilla ei useinkaan ole samaa takuuta kuin Suomessa myytävillä tuotteilla, ja mahdollisten ongelmien hoitaminen voi olla hankalaa. Kun kyseessä on oma koti tai mökki – ja arvokas sähköauto ja oma terveys – ei latausaseman turvallisuudesta kannata tinkiä.
Suomessa valmistetut Innohome Charlie -latausasemat ovat turvallinen valinta. Niillä on valmistajan taholta hankittuna myös STUL-takuu, joka kattaa jopa laitteen vaihtamiskustannuksia urakoitsijalle. Usein latausasema kannattaa hankkia suoraan sen asentavalta taholta, jolloin sekä laitteen että asennuksen takuu hoituvat kätevästi saman toimijan kautta.
