Riittävätkö kodin sähköt sähköauton lataukseen? Kuormanhallinta pitää siitä huolen
Ennen kalliita lisäinvestointeja kuormanhallintaan, kannattaa selvittää minkälainen tarve omassa kiinteistössä siihen on.
Sähköauton lataaminen kuormittaa kodin sähkönkulutusta, mutta fiksun kuormanhallinnan toteuttaminen, pitää sähkönkulutuksen aisoissa ja takaa kodin sähköjen riittävyyden. Ladattavien autojen käyttäjätutkimuksen (2020, Autoalan tiedotuskeskus) mukaan, yli 80 prosenttia sähkö- ja hybridiautojen omistajista lataa autoaan kotona vähintään kerran viikossa. Kuormanhallinta varmistaa, ettei sähköauton lataus pimennä vahingossa koko taloa.
Suomalaisten kiinnostus sähköautoiluun on kasvanut valtavasti, osittain omasta tahdosta, mutta osittain myös valtion rohkaisemana. Useat valtiot ovat asettaneet myös kovia tavoitteita ilmastopoliittisista syistä korvata bensiini- ja dieselkäyttöiset ajoneuvot sähköajoneuvoilla. Latauspisteitä rakennetaankin ympäri Suomen muun muassa kauppojen yhteyteen, jotta sähköautojen lataus olisi mahdollisimman vaivatonta kaikille.
Useat taloyhtiötkin ovat jo ottaneet mukaan viisivuotissuunnitelmiinsa latauspisteiden hankinnan. Pientaloasujille koti tulee jatkossakin olemaan tärkein latauspaikka, koska autot yleensä siellä seisovat pisimpään paikoillaan. Latauslaitteen virallinen nimitys on latausasema.
Mitä on kuormanhallinta ja miten se toimii?
Kuormanhallinta tarkoittaa sähköautoilun suhteen sitä, että kotiin valitaan sellainen sähköauton latausratkaisu, jonka avulla voidaan sähkö- tai hybridiautoa ladata kodin sähköliittymän kapasiteetin puitteissa muut kodin sähkölaitteet ja mahdollinen sähkölämmitys huomioiden. Kuormanhallintaratkaisu huolehtii, ettei kodin kapasiteettia ylitetä ja täten polteta pääsulaketta.
Ammattitaitoinen sähköasentaja huolehtii asennusvaiheessa sähköauton latausaseman tehon kodin muuhun sähköistykseen sopivaksi. Kodin sähköjen huippukulutus kannattaa kuitenkin itse selvittää etukäteen, sillä kodin sähkönkulutus vaikuttaa oleellisesti esimerkiksi dynaamisen kuormanhallinnan tarpeellisuuteen. Oma sähkönkulutus (tehot ja ajoitus) selviää yleensä parhaiten sähkön tarjoajan sovelluksesta (esim. Fortum, Helen, Caruna).
Yleinen harhaluulo on, että sähköautoa tulisi ladata joka ajon jälkeen, mutta usein autoa ei tarvitse ladata edes joka yö, vaan parikin kertaa viikossa riittää useimman ajoihin. Yleensä latausaika on pitkä, joten lataukseen ei tarvita täysiä tehoja, vaan pienempikin riittää. Yö on parasta latausaikaa, sillä silloin auto on pitkään paikallaan ja talon muu sähkön käyttö on vähäistä. Tarpeeksi tehokkaalla latausasemalla ei tarvitse ladata edes koko yötä, vaan 2‒6 tuntia latausaikaa riittää.
Kuormanhallinnan keinot
Kun puhutaan kuormanhallinnasta ja sen keinoista, puhutaan yleensä staattisesta tai dynaamisesta kuormanhallinnasta. Myös manuaalista kuormanhallintaa käytetään joskus. Moni omakotitaloasuja pärjää staattisella kuormanhallinnalla, jos autoa ladataan pääsääntöisesti silloin kun kodin muu sähkönkulutus on vähäistä.
Staattinen kuormanhallinta
Staattisessa kuormanhallinnassa latausaseman latausteho säädetään jo asennusvaiheessa optimaaliseksi kiinteistön muu sähkönkulutus huomioiden.
Usein jo pelkästään se, että sähkökiuas on päällä eri aikaan kuin autoa ladataan, mahdollistaa latausaseman tehon säätämisen 11 kilowattiiin, joka on kotilatauksessa erittäin hyvä teho. Staattinen kuormanhallinta riittää useimpien omakotitaloasujien tarpeisiin ja on vakiona kaikissa asennusta vaativissa latausasemissa.
Dynaaminen kuormanhallinta
Dynaamisessa kuormanhallinnassa latausasema säätää lataustehoa automaattisesti sen mukaan, kuinka paljon sähköä kiinteistössä on sillä hetkellä saatavilla. Tämä vaatii latausaseman lisäksi erilliset lisälaitteet sähkövirran mittaamiseen ja säätämiseen.
Manuaalinen kuormanhallinta
Manuaalisessa kuormanhallinnassa lataustehoja säädetään itse esimerkiksi auton sovelluksen kautta. Tämä kuormanhallintatyyppi on selvästi työläin, ja vaatii hyvää ja reaaliaikaista ymmärrystä oman kodin sähkönkulutuksesta.
Tiesitkö? Tavallista suko-pistorasiaa ei suositella käytettäväksi sähköauton lataukseen, sillä niitä ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja korkeaa kuormitusta. Latausaseman kanssa autoa voi sen sijaan ladata huoletta, kun latausteho on säädetty kodin muun sähkönkäytön huomioivaksi.
Mitä pitää ottaa huomioon latausasemaa hankkiessa?
Pääsulakkeet
Pientalon pääsulakekoko on usein 3 x 25 A, mutta varmista oman kotisi tilanne esimerkiksi sähköasentajan kanssa. Tämä on lähtökohta sille kuinka paljon virtaa talossa tai mökissä on yleensä ottaen käytettävissä.
Tutustu lisää: Sähköauton lataaminen pientalossa
Muu sähkönkäyttö ja huippukulutuksen selvittäminen
Omasta sähköntoimittajan palvelusta (nettisivut/sovellus) näkee oman sähkönkulutuksen päivätasolla ja tuntikohtaisista kulutustiedoista näkee talouden sähkön huippukulutuksen kWh-tasolla. Pääsulakkeiden koko sekä sähkön huippukulutus kertovat minkälaisella ampeerimäärällä autoa voidaan taloudessasi ladata, niin että sulakkeet sen kestävät. Usein kiuas on kotona eniten tehoa vaativa sähkölaite.
Alla olevassa vasemmanpuoleisessa esimerkkikuvassa näkee Espoossa sijaitsevan kaukolämpöön liitetyn omakotitalon sähkönkulutuksesta selkeästi, että kiuas on ollut päällä ja se kuluttaa todella paljon talon muuhun sähkön käyttöön nähden. Eli jos ei lataa samaan aikaan sähköautoa, kun kiuas on päällä, niin tehoa jää käytettäväksi rutkasti lataamiseen (jopa 11kW). Oikeanpuoleisessa kuvassa havainnollistetaan kulutuskäyrä, joka koostuu siitä, kun ensin ollut kiuas päällä klo 17‒18 välillä ja sähköauto on laitettu lataukseen yhdeksän jälkeen illalla.
Auton latausteho ja -tarve
Ottaako sähköauto vastaan latausvirtaa 1-vaiheesta, 2-vaiheesta vai 3-vaiheesta? Täyssähköautot ottavat usein 3-vaiheesta ja maksimissaan 11 kW, joka saadaan 16 Ampeerin virralla. Ladattavat hybridit taas usein ottavat vastaan latausvirtaa 1-vaiheesta ja maksimissaan 3,6 kW teholla. Auton akun koko ja latausteho vaikuttavat myös latausaikaan. Vaikka eri autojen akut täyttyvät eri tahtia, voi samaa latausasemaa, samoilla asetuksilla käyttää turvallisesti kaikille ladattaville ajoneuvomalleille. Auto ottaa ainoastaan sen verran tehoa vastaan kuin sen sisäinen laturi sallii.
Lataustarve riippuu ajokilometreistä ja auton akun koosta. Paljon ajavan pieniakkuisen auton omistajan kannattaa ladata akkua joka yö ja välillä voi olla tarve ladata myös alkuillasta ennen harrastuksiin lähtöä. Keskivertosuomalaisen ajomäärillä ja keskikokoisella akulla lataus voi olla tarpeen vain kerranpari viikossa. On tutkittu, että kotilatauslaitteen käyttö vähentää muun muassa hybridiauton bensan käyttöä useita kymmeniä prosentteja. Kun kotona on tehokas kotilatauslaite ehtii hybridiin ladata tarpeeksi virtaa lyhyessäkin ajassa. Silloin pienet, toistuvat ajot onnistuvat sähkön voimalla eikä käyttövoimana tarvitse juuri bensaa käyttää.
Onko taloudessa useampi latausta vaativa hybridi- tai sähköauto?
Jos taloudessa on useampi latausta vaativa hybridi- tai sähköauto, kannattaa latausaseman sijoittaminen miettiä sellaiseksi, että se on helposti molempien autojen käytettävissä. Useimmille riittää yksi latauslaite, jota käyttää, vaikka vuoroöin tai jolla ladata alkuillan aikana ensimmäistä autoa ja vaihtaa latauskaapeli toiseen ennen nukkumaan menoa.
Kahden auton tapauksessa voi kuitenkin olla helpompi käyttää kahta eri pituista latauskaapelia; lyhyempää lähempänä latauslaitetta olevaa ja pitempää kauimmaiselle autolle. Autoissa olevan latausportin sijainti vaikuttaa myös siihen kuinka pitkä latauskaapeli tarvitaan. Tässä tapauksessa kannattaa valita latauslaite, jossa ei ole kiinteää latauskaapelia.