Ajatonta arkkitehtuuria asumiseen liukuovilla
Seinän sisään integroitava Liunen oviratkaisu vapauttaa lisätilaa käyttöön lattiasta ja seinästä. Arvokkaat neliöt on hyvä huomioida jo kodin suunnitteluvaiheessa.
Espoolainen arkkitehtitoimisto Pet Michael Oy on suunnittelee vuosittain monelle perheelle kodin pientaloon tai kerrostaloon. Tulevat asukkaat ovat tänä päivänä aktiivisesti mukana kotinsa suunnittelun kaikissa vaiheissa. Arkkitehti Kim Michaelin mukaan asiakkaat haluavat selkeälinjaista, minimalistista tyyliä, joka kestää aikaa.
Pet Michaelin kohteissa on hyödynnetty Liune-liukuovia. Kysymys saranallisten ovien korvaamisesta liukuovilla tulee vastaan lähes kaikessa asuntosuunnittelussa. Kim Michaelin mukaan sekä asiakkaiden että alan ammattilaisten tietoisuus liukuovien mahdollisuuksista on selvästi kasvanut.
Ajatonta ja kuitenkin uudenlaista
– Oviasiat tulevat pohdintaan suunnittelun alkuvaiheessa, kun mietitään pohjaratkaisuja. Liukuovi tuo lisää mahdollisuuksia ovien sijoitteluun ja tarvittavan vapaan tilan huomiointiin. Asiakkaat haluavat seinän sisään liukuvia ovia, koska monet näkevät niiden olevan nykyaikaisia ja vapauttavan enemmän mahdollisuuksia sisustamiseen, Kim Michael sanoo.
Liukuovi on sinänsä ajaton idea, mutta oven kätkeytyminen seinän sisään on yleistynyt. Yleensä asiakkaiden ideat lähtevät esimerkiksi asuntomessuilta tai tuttavien kokemuksien perusteella. Ammattilaiset sen sijaan pysyvät tuotetiedon aallonharjalla jatkuvan valmistajayhteistyön ansiosta.
– Valmistajien kanssa meillä on käynnissä olevien kohteiden tiimoilta jatkuvaa yhteydenpitoa ja etsimme myös aktiivisesti mittoihin ja materiaaleihin liittyvää tietoa yritysten verkkosivuilta. Henkilökohtainen palvelu ja yhteydenpito ovat kuitenkin tarpeellisia. Esimerkiksi tieto saunaan sopivasta Liune-ovesta tuli meille sitä kautta, että valmistaja Aulis Lundell Oy:n henkilöt kävivät esittelemässä sitä meille, Kim Michael kertoo.
Kustannustietoisuus lisääntyy
Kim Michaelin ja hänen kollegoidensa suunnittelupöydillä on ollut mukavasti töitä ja asiakkaita on liikkeellä, suhdanteesta huolimatta. Kustannustietoisuus nostaa kuitenkin päätään kaikissa asiakassegmenteissä.
– Kustannusten kasvua halutaan välttää, mutta jos esimerkiksi samaan hintaan saa vihreämpiä tai vähemmän vihreitä arvoja, vihreys voittaa.
Kim Michaelin mukaan elinkaariajattelua kustannusten arvioinnissa voisi olla enemmänkin, mutta esimerkiksi rakennustuotteiden helpon asennettavuuden merkitys ymmärretään.
– Helposti toteutettava ratkaisu säästää työtunteja ja kokonaiskustannuksia. Tuotevalmistajilta odotetaan yhä valmiimpia ratkaisuja, jotka on nopea asentaa paikoilleen työmaalla ja jotka osaltaan edesauttavat aikataulujen pitämistä.