• Etusivu
  • Talo

Paras kuljettaa varmasti – koeajossa uudistunut Volkswagen Transporter

Rakentajan toimitus
Julkaistu 12.04.2021
20214_69956.jpg

Volkswagen Transporterin ulkonäkömuutoksien lisäksi päivitystä on myös pellin alla.

Joskus on aika uudistua, ja nyt vuoro oli Volkswagen Transporterin. Vaikka tämän tunnistaa selvästi Volkswageniksi, on kuitenkin keulan ilme ja kojelauta ajateltu enemmän tai vähemmän uusiksi. Uudistukset eivät siis todellakaan jää pimentoon, joten uudistuksia ei tarvitse hakemalla hakea.

Uusista ominaisuuksista Volkswagenin klassikkopaku on nyt vihdoin saanut myös digimittariston, mikäli sellaista kokee tarvitsevansa! Toki digimittaristojen tarpeellisuudesta hyötyajoneuvoissa voidaan olla montaakin mieltä, mutta digiorientoituneille ihmisille se toki lisämahdollisuuksia tuo. Välttämättä kuitenkaan se kaupunkialueella pyörivä pikalähetti ei digimittaristosta kaikkea iloa kerkeä työpäivänsä aikana saamaan irti, mitä mahdollista olisi saada. Digimittariston selkeä etuhan on mittariston näkymän mukauttaminen mieleisekseen nopeasti ja helposti.

Minkälainen on Volkswagen Transporter 6.1?

Kaikkineen voisi todeta, että jos on uudemmilla Volkswagenin henkilöautoilla tullut ajaneeksi, ei tässä pakumallissa tällöin tule mitään kulttuurishokkia. Senverran tuttua osastoa on tällöin tarjolla. Mieleen saattaisi äkkiseltään tulla pari pykälää paisunut Passat, sen verran henkilöautomaisen oloinen on ohjaamo. Pakettiautoksi tämän kuitenkin tunnistaa jo ajoasennosta, sillä ajoasento on edelleen pakettiautomaisen pysty, mikä on pakussa toki täysin ominaista.

Ulkonäkömuutoksien lisäksi päivitystä on myös pellin alla – esimerkiksi moottoritarjonta, mikä perustuu täysin kaksilitraiseen dieselpataan, josta on sorvattu markkinoille liuta erilaisia tehoversioita. Koeajoauto on manuaalivaihteinen ja etuvetoinen, mutta tottakai myös automaattivaihteisto ja neliveto on niitä haluavalle tarjolla. Se mikä on mukava tieto, on se että nelivedon saa mielihalujensa mukaan joko manuaalina tai automaattina. Tosin hinnasto tietää vihjata siitä, että manuaalivaihteinen nelivetopaku on vain 150 hevosvoimaisella koneella, kun ne tehokkaammat nelivetomallit ovat sitten automaattivaihteilla.

Lue lisää ominaisuuksista >>

Transporter tarjoaa jo perusvarustelullaan kaiken, mitä sujuvaan ammattikuljetukseen tarvitaan. PRO-varustelu sisältää lisäksi kuljettajan istuimen kyynärtuet ja vetokoukkuvalmiuden. Lisävarusteena PRO-mallistoon on saatavilla metalli- tai helmiäisväri, korinväriset puskurit, vasemmanpuoleinen liukuovi, takapariovet ja vanerointi.
Transporter tarjoaa jo perusvarustelullaan kaiken, mitä sujuvaan ammattikuljetukseen tarvitaan. PRO-varustelu sisältää lisäksi kuljettajan istuimen kyynärtuet ja vetokoukkuvalmiuden. Lisävarusteena PRO-mallistoon on saatavilla metalli- tai helmiäisväri, korinväriset puskurit, vasemmanpuoleinen liukuovi, takapariovet ja vanerointi.

Koeajo – miltä tuntuu uusi Transporter?

Nyt koeajettu Transporter on malliston toiseksi miedoin, eli 110 hevosvoimainen. Vaikka Transporter on nyt uudistuksia kokenut, lähtee se vielä vanhan koulukunnan tyyliin avaimesta käyntiin, samoin ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta.

Kytkintuntuma tässä uudessa Transporterissa on jämpti, mutta senverran herkkä, että vahingossa onnistuin koeajon aikana sammuttamaan pariin kertaan tämän auton. Kun kytkintuntumaan oppii, ei sen jälkeen mitään ongelmia enää kuitenkaan ole. Vaihteet menee pesään Volkkarimaisen jämptisti, eikä niiden kanssa arpoa tarvitse lainkaan.

Näin itseksiin ajaessa tämänkin auton kone jaksaa vääntää varsin mukavasti, mutta kiva olisi joskus päästä testaamaan myös lastin kanssa. Myös nelivetomallistoa olisi kiva päästä todentamaan nyt mallin uudistuessa, kuten jokunen vuosi takaperin Volkswagenin talviajokoulussa Hämeenlinnassa oli. Tuolloin ajeltiin jäärataa Transportereilla ja Multivanilla, en muista oliko Caravellea joukossa. Asialla ei niin suurta väliä loppujen lopuksi ole, sillä Multivan ja Caravelle ovat vain paremmin varusteltuja bussimalleja, mitä vaikkapa Transporterin vastaava bussimalli on. Ajolleen autot ovat siis identtisiä.

Vaikka pakettiauto saattaa tottumattomalle tuntua äkkiseltään isolta, niin ei se sitä kuitenkaan lopulta ole. Transporterista näkee ulos hyvin, ja esimerkiksi peruuteltaessa ruutuun on hyvänä apuna peruutustutka. Kummasti nämä laitteet rupeaa omassa mielessä pienenemään sen jälkeen, kun ajokokemusta saa lisää.

Tutustu Pro-mallistoon >>

Volkswagen PRO on ammattilaisille varusteltu mallisto, josta löydät luotettavan, tehokkaan ja kustannuksiltaan maltillisen työvälineen monipuoliseen ammattikäyttöön.
Volkswagen PRO on ammattilaisille varusteltu mallisto, josta löydät luotettavan, tehokkaan ja kustannuksiltaan maltillisen työvälineen monipuoliseen ammattikäyttöön.
Info

Info

Koeajon yhteenveto

Transporter on ollut tuotannossa jo useampia vuosikymmeniä, ja muutoksia on ollut vuosikymmenien aikana useampia. Siinä missä Kleinbus oli alkuaikojen tuote, on jälleen ilo huomata, kuinka uusi Transporter on ajassaan kiinni niin hyvin, kuin se hyötyajoneuvolta suinkaan on mahdollista. Eiköhän tästä vielä taksimiehille ja pikaläheteille näppärä työkalu saada.

Volkswagen Hyötyautot tarjoaa huippuluokan muotoilua, ergonomiaa, viimeisintä tekniikkaa käden ulottuville, mahtavasti tilaa ja näköalan, jonka voit itse valita.

Olitpa sitten hankkimassa uutta Volkswagenia tai varaamassa huoltoa, onnistuu asiointi kätevästi myös verkossa. Saat halutessasi hoidettua lähes kaiken uuden auton hankintaan liittyvän asioinnin vaikka kotisohvalta.

Talo
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi -uutiskirje
Remppa suunnitteilla? Tontti varattu? DIY houkuttelee? Sisustustrendit hakusessa? Rakentaja.fi -uutiskirjeestä saat viikoittain ideoita, ohjeita, infoa ja inspiraatiota suoraan sähköpostiisi. Tutustu muiden remontoijien ja rakentajien projekteihin, vertaile sisustustrendejä ja nappaa talteen arvokkaat asiantuntijavinkit, ohjeet ja tuotevinkit.

Aiheeseen liittyvää

20128_31942.jpg
Sään vuoksi ei enää hermoilla
Iso talo rinnetontilla kolmessa tasossa antaa mahtavat puitteet myös terassielämälle. Espoolainen perhe teki perusteellisen remontin vuonna 2009. Sen yhteydessä vanha terassi purettiin, teetettiin uudet piirustukset, terassia laajennettiin ja osa lasitettiin.Lue lisää lasiterasseistaJätä yhteydenottopyyntö
20093_15517.jpg
Ikkunoiden energiatehokkuuteen
Ilmastonmuutoksen ja energian hinnan nousun myötä rakennusten energiankulutukseen on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota – ja syystäkin: kaikesta EU:ssa kuluvasta energiasta rakennusten osuus on peräti 40 prosenttia. Rakennusten energiankäyttö tuottaa kolmanneksen Suomen kasvihuonekaasuista. Energiatehokkaalla rakentamisella ja asumisella voidaan siis todella vaikuttaa ilmaston tulevaisuuteen ja säästää selvää rahaa alentunein lämmityskustannuksin.Lisätietoa Fenestran ikkunoista...
20115_25716.jpg
3. Paineellinen vesi ja kuivakäymälä
Kun käyttövesi otetaan sähköpumpulla kaivosta, järvestä tai suoraan vesijohtoverkosta, vettä kulutetaan selvästi enemmän, ja jätevedet on myös käsiteltävä tehokkaammin. Kiinteistöllä käytetään vedetöntä käymäläratkaisua ja käsiteltäviksi jäävät ainoastaan pesuvedet.
Sisätilojen sopiva lämpötila ja toimiva ilmanvaihto ovat oleellinen osa asumisviihtyisyyttä ja terveellistä kotia. Arki helpottuu, kun kodin tärkeitä toimintoja voi valvoa ja tarvittaessa säätää samasta paikasta – myös etänä.
Älyä lämmitykseen - IoT lämmityksen apuna
Oikein mitoitetulla invertterimaalämpöpumpulla on korvaamattomia etuja pohjoisessa ilmastossa, ja se sopii niin uusiin kuin vanhoihin taloihin. Uusimman teknologian invertteriohjattu pumppu nostaa kompressorin kierroksia, kun tarvitaan enemmän lämpöä. Kierrokset laskevat, kun lämmön tarve on pienempi. Lämpöpumppu toimii näin koko ajan optimaalisella hyötysuhteella, joka säästää sähköä ja kompressoria käynnistysten määrän vähentyessä.Nykyaikainen automatiikka myös estää kaivon jäätymisen. Tämä tarkoittaa äärimmäistä joustavuutta ja energiatehokkuutta myös kovissa sääolosuhteissa.
20149_40926.jpg
Rintamamiestalo on säilyttänyt suosionsa
Rintamamiestaloja löytyy maastamme satojatuhansia ja tätä rakennustyyppiä voidaankin pitää suomalaisten kestosuosikkina sukupolvesta toiseen. Suurta suosiota rintamamiestalo nauttii nuorten ensiasunnon ostajien keskuudessa. Perusratkaisuiltaan talot ovat toimivia, ja oikein korjattuna ne tarjoavat hyvän kodin pitkäksi aikaa.Rintamamiestalojen suurina etuuksina voidaan pitää niiden sijaintia taajamissa sekä tonttien suurta kokoa taajamien ulkopuolella. Yleensä näillä suurilla tonteilla on vielä rakennusoikeuttakin jäljellä runsaasti esimerkiksi laajennusta ajatellen. Vanhan kiinteistön ostajan kannattaa kuitenkin varautua monenlaisiin peruskorjauksiin ja -parannuksiin. Remontoinnin perusteellisuus sekä järjestys kannattaa miettiä huolella, jotta turhilta töiltä vältyttäisiin.
201311_36988.jpg
Oletko hoitanut lämpöpumppuasi oikein?
Lämpöpumpun hoitoOmistajana kannat päävastuun laitteestasi. Laitteen toimintaa on syytä seurata säännöllisesti, jotta se pysyisi toiminnassa pitkään ja mahdollisiin toimintahäiriöihin pääsee heti kiinni.Varmistaaksesi laitteesi optimaalisen toiminnan sinun on hyvä tarkistaa seuraavat asiat säännöllisesti:Tarkista, että lämmitysjärjestelmä on ilmattu huolellisestiTarkista, että pattereiden ja lattialämmityksen termostaatit ovat täysin auki Tarkista, että kiertovesipumppu on käynnissäTarkista, että lämpöpumpun ulkolämpötila* täsmää todellisen lämpötilan kanssa*Muutaman asteen ero on laitteen ja ulkomittarin näyttämän lämpötilan lukeman hyväksyttävää, mutta jos erot ovat suurempia, tulee ottaa yhteys huoltoon. Varmista ensin, ettei ero lämpötiloissa johdu ulkoisista vaikutuksista kuten auringosta tai ilmastoinnista. Ulkolämpötilan anturi on sijoitettava talon pohjois- tai luoteispuolelle, jottei esimerkiksi aamuaurinko vaikuta siihen.Lue lisää NIBE ilmavesilämpöpumpuistaLue lisää NIBE maalämpöpumpuistaLue lisää NIBE poistoilmalämpöpumpuista

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton