Mitä sähköauton latausaseman jälkiasennuksessa pitää ottaa huomioon
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.
Selvitä latauspaikka
Ensimmäinen vaihe on selvittää, mihin latausasema halutaan sijoittaa ja millainen latausjärjestelmä on sopivin. Sopivan latausjärjestelmän valinta usein vaatii sähköalan asiantuntijan apua.
ABB:n tuotepäällikkö Henri Kapp muistuttaa, että latausaseman asennuksessa pitää huomioida muun muassa pääsulakkeiden/liittymän riittävyys sähköauton latausta silmällä pitäen. Sähköauton latausaseman voi asentaa minne tahansa, sillä latausaseman kotelointiluokka kestää vaikka suoraa vesisadetta, neuvoo Kapp.
Rakentaja! Voit varautua tulevaan sähköauton lataustarpeeseen ajoissa >>
Info
Tarvitaanko rakennusvalvonnan lupa?
Taloyhtiöissä sähköautojen latauspisteen tai latauspisteiden asentaminen luvallisille autopaikoille esimerkiksi Helsingissä ei vaadi rakennusvalvonnan lupaa. Ennen rakentamista on syytä varmistaa, että tontin autopaikat ovat rakennusluvan mukaisia.
Selvitä sähköasennukset
Jotta latauspisteelle voidaan asentaa latausasema, sille pitää rakentaa sähkösyöttö ja usein myös väylä- ja tiedonsiirtokaapelointi dynaamista kuormanhallintaa ja mahdollista kommunikaatiota varten. Tämä voi tarkoittaa myös nykyisen sähköverkon muutosta tai laajentamista. Sähköalan ammattilainen hoitaa tarvittavat sähköasennukset, mukaan lukien latauslaitteen kytkemisen sähköverkkoon.
– Laadukkaissa sähköautolatausasemissa on mahdollisuus dynaamiseen kuormanhallintaan, mikä tarkoittaa autonlataukseen käytettävän tehon säätelyä muun kulutuksen mukaan. Eli silloin, kun kiinteistön muu kulutus on pientä, ladataan autoa joko täydellä teholla tai lähellä täyttä tehoa. Dynaaminen kuormanhallintakaan ei ratkaise riittämättömän kapasiteetin ongelmaa, mikäli pääsulakkeet ovat riittämättömät ja auton lataamiseen ei vaan riitä tehoa. Tällöin sulakekoon nostaminen on ainoa vaihtoehto. Pahimmassa tapauksessa koko liittymä kaapelia myöden voi mennä vaihtoon, Kapp huomauttaa.
Latauslaitteen valinta
Päätä, millainen latauslaitetyyppi sopii parhaiten tarpeisiisi. On olemassa erilaisia latauslaitteita, kuten seinäasennettavat latauspisteet tai pylväsmalliset latausasemat, jotka tarjoavat erilaisia ominaisuuksia ja lataustehoja. Huomioi autosi latausmahdollisuudet ja tarvittava latausteho. Lisäksi varmista, että latauslaite on yhteensopiva autosi kanssa.
Jos et tiedä, minkälainen latausasema sinun kohteeseesi sopii, kannattaa ehdottomasti kääntyä ammattilaisten puoleen. Sähköauton latausasema-ammattilaisia ovat esimerkiksi laitevalmistajat tai asennusliikkeet. Latauslaitteen myyneen ja asentaneen asennusliikkeen on tunnettava laitteet ja osattava suunnitella kokonaisuus. Heillä on vastuu kokonaisuuden toteuttamisesta, muistuttaa Kapp.
Terra AC -latausasema on hinta-laatusuhteeltaan optimaalinen AC-laturi. Latausasema voidaan myös integroida saumattomasti ABB:n täydentäviin huoneistoautomaatioratkaisuihin, kuten free@home kotiautomaatioon.
Latauslaitteen asennus
Seuraavaksi on vuorossa latauslaitteen asentaminen. Latauslaite on varustettu joko pistokkeella tai kiinteällä latauskaapelilla, joka kytketään sähköauton latausliitäntään.
ABB:n Kapp muistuttaa, että sähköautonlatausaseman asentaminen on sähkötyötä, joka vaatii aina sähköalan ammattilaisen se suorittamaan.
Testaus ja käyttöönotto
Kun latausasema on asennettu, se tulee testata ennen käyttöönottoa. Tässä vaiheessa varmistetaan, että latauslaite ja sähköliitäntä toimivat oikein ja että latausprosessi sujuu moitteettomasti. Lopuksi latausasema voidaan ottaa käyttöön ja se on valmis sähköauton lataamiseen.
On tärkeää muistaa, että asennusprosessi pitää aina suorittaa pätevän sähköalan ammattilaisen toimesta, jotta varmistetaan turvallinen ja luotettava latausratkaisu.