Lataa sähköauto kotona turvallisesti ja tehokkaasti
Älä ota turhia riskejä
Sähköautojen lataaminen on aihe, joka herättää paljon kysymyksiä ja keskustelua. Monet meistä ovat tottuneet ajatukseen, että auto tankataan bensiiniasemalla, mutta sähköautojen myötä tämä on muuttumassa. Sähköautojen lataaminen on erilaista, ja se vaatii uudenlaista ajattelua ja tietoa. Miten se tulisi tehdä turvallisesti?
Sähköautojen lataaminen on helppoa ja kätevää, mutta se vaatii myös tiettyjä varotoimia. Vaikka sähköauton voisi teoriassa ladata tavallisesta pistorasiasta, se ei ole suositeltavaa. Tavallinen pistorasia ei ole suunniteltu kestämään sähköauton latauksen aiheuttamaa jatkuvaa kuormitusta, ja vääränlainen lataaminen voi aiheuttaa vakavia ongelmia.
Kapasiteetin riittävyys sähköauton lataamiseen
Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK on huomauttanut, että kuluttajan on oltava tarkkana latausasemien ja -johtojen kanssa. Määräysten vastaiset latausjohdot ja -asemat voivat aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun vaaran. On siis erittäin tärkeää, että sähköauton lataaminen tapahtuu asianmukaisilla laitteilla ja turvallisesti.
Lisäksi on tärkeää huomioida, että sähköauton lataaminen vaatii riittävän kapasiteetin. Omakotitaloissa on usein tapana lisätä pistorasioita ja sähkölaitteita remonttien yhteydessä tarkistamatta, riittääkö sähkökeskuksen kapasiteetti lisäkuormalle. Tämä voi johtaa siihen, että kaikki ylimääräinen kapasiteetti on jo käytetty ennen sähköauton latauspaikan asentamista. On siis tärkeää varmistaa, että auton latauspaikalle löytyy riittävästi kapasiteettia.
Nyt kun olemme käyneet läpi sähköautojen lataamisen perusteet ja mahdolliset riskit, on aika siirtyä itse asiaan: miten sähköauto ladataan turvallisesti?
Sähköautojen latauksen kuormanhallinta
Kun kapasiteetti on lähellä maksimikuormaa eli valmiiksi jo rajallinen, tarvitaan latausasemalle kuormanhallintaa. Sähköauton latausjärjestelmän kuormanhallinnalla ohjataan lataustehoa ja hallitaan lataustapahtumaa. Terra AC -latausasema tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja staattisesta kuormanhallinnasta dynaamiseen.
Staattinen kuormanhallinta rajoittaa latausaseman maksimivirtaa ja pienentää sen tehoa. Staattista kuormanhallintaa käytettäessä on otettava huomioon sähköautojen minimilatausvirta. Jos latauspistokkeesta tuleva virta on pienempi, kuin mitä auto tunnistaa lataukseksi, voi auto jäädä tilaan, jossa se odottaa latausvirtaa. Tämä valmiustila saattaa kuluttaa auton akun varauksen minimiin, jolloin auto ei reagoi mihinkään.
Dynaamisessa eli adaptiivisessa kuormanhallinnassa hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti vapaana olevaa kapasiteettia. Dynaamisessa järjestelmässä seurataan kokonaiskuormitusta ja kuormanhallinta säätää lataustehoa kulutuksen mukaan. Omakotitalossa dynaaminen kuormanhallinta toimii niin, että sähköautoa ladataan pienemmällä teholla silloin, kun sähkösaunan kiuas on päällä.
Sähköteknisen alan standardien mukaan pistokkeesta tehtävä lataus on rajattava 8 ampeerin virtaan, mikä tarkoittaa alle 2 kilowattia tunnissa. Jos tätä vertaa keskimääräisen sähköauton tehonkulutukseen, joka on noin 20 kilowattia 100 kilometrillä, ei esimerkiksi lämmitystolpasta pysty sähköautoa tehokkaasti lataamaan. Myös akustojen koot vaihtelevat alle 10 kWh hybridien akustoista täyssähköautojen jopa yli kymmenkertaiseen energiakapasiteettiin.
Sähköauton latauspistoke
Sähköautojen latauspistokkeista on kehittynyt alalla jo kuuma puheenaihe. Latauspistokkeita löytyy neljä erilaista: Tyyppi 1 (yhdysvaltalaiset ja japanilaiset autot), Tyyppi 2 (eurooppalaiset autot) sekä pika- ja teholatauslaitteet CHAdeMo (DC-virralla, mm. Nissan ja Mitsubishi) ja CCS Combo (Volkswagen, Tesla ja BMV).
Pikalataus on mahdollista lähinnä julkisilla latausasemilla. Pikalatauksella saa puolessa tunnissa CHAdeMo pistokkeella 315 km tunnissa ja CCS pistokkeella 600 km tunnissa lataustehoa. Tyyppi 2 antaa keskimäärin 20–110 km mittaiseen ajomatkaan kotilatauksella ja hieman enemmän julkisesta latauspisteestä. Tavallinen pistorasia vertailun vuoksi antaa ainoastaan 10 km tunnissa suositellulla 8 A maksimiteholla. Täyssähköauton lataaminen suko-pistokkeesta vaihtelee 8 tunnista useaan vuorokauteen.
Tyyppi 2 pistoke mahdollistaa peruslatauksen joko valovirralla tai voimavirralla. Tyyppi 2 pistoke on yleisin ja kotitalouksille suositeltu sähköauton latausmuoto. Lisäksi Tyyppi 2 latauspistoke on nykyään pakollinen julkisissa latauspisteissä.
Info
STEKin vinkit turvalliseen sähköauton lataamiseen
Turvallisin ja usein myös kätevin tapa ladata sähköauto on käyttää siihen tarkoitukseen suunniteltua, kiinteästi asennettua latausasemaa.
Kiinteän latausaseman saa asentaa vain sähköalan ammattilainen. Tarkista, että urakoitsija löytyy Tukesin toiminnanharjoittajarekisteristä ja pyydä asentajalta kopio käyttöönottotarkastuspöytäkirjasta.
Älä lataa huonokuntoisesta pistorasiasta. Etenkin puuseinään kiinnitetty huonokuntoinen pistorasia on paloturvallisuusriski. Suosi hyvämaineisten valmistajien tuotemerkkejä – uuden auton mukana tuleva latausjohto on yleensä sellainen.
Monilla vakuutusyhtiöillä on vakuutusehdoissa vaatimus kiinteistön sähköverkon soveltuvuuden tarkistamisesta ennen sähköautojen lataamista. Tutustu vakuutusyhtiösi ehtoihin ja suojeluohjeisiin.
Mistä erotan laadukkaan latausaseman?
Kun valitset latausasemaa, kiinnitä huomiota liitäntävaihtoehtoihin, toiminnallisuuksiin ja muotoiluun. Laatutietoiset toimittajat varmistavat myös laajennusmahdollisuudet tulevaisuudessa sekä esimerkiksi varaosien ja huollon toimivuuden.
Terra AC -latausasemassa on runsaasti liitäntävaihtoehtoja: WiFI, Bluetooth ja Ethernet. Se voidaan asentaa suoraan seinään tai kaksi laturia voidaan asentaa selätysten, kiitos tilaa säästävän muotoilun. Lisäksi Terra AC monipuoliset toiminnot takaavat käytettävyyden erilaisissa latauskohteissa. Terra AC tukee myös molempia AC latausstandardeja (Tyypp 1 ja Tyyppi 2).
Tarkista että latausasema on pölytiivis ja vedenkestävä. Näin se toimii säässä kuin säässä, mikä parantaa käytettävyyttä ja pidentää tuotteen käyttöikää. Latausaseman on oltava lisäksi helppokäyttöinen ja päivitettävällä ohjelmistolla toimiva. Terra AC -latausasemat ovat riippumattoman tahon testaamia.