• Etusivu
  • Talo

Autosuojat: Autotallit ja -katokset

Rakentajan toimitus
Julkaistu 27.10.2011
201110_28319.jpg

Autotallin suunnittelussa kannattaa kiinnittää huomiota mitoitukseen.

Lähes jokaisella pihalla on autosuoja, joko autotalli tai –katos. Autosuojan suunnitteluun kannattaa kiinnittää huomiota, jotta kaikki määräykset tulee täytettyä ja suoja on toiminnallisesti paikkaansa paras mahdollinen. Tässä artikkelissa käydään läpi määräyksiä sekä ohjeita, jotka auttavat suunnittelussa.

Mikäli seinistä on vähintään 30 % ulkoilmaan avoimena ja aukkojen pinta-ala on vähintään 10 % lattia-alasta, pidetään tällaista autosuojaa avoimena. Autosuoja voidaan rakentaa rakennusten maantaso- tai kellarikerrokseen, erilliseksi autokatokseksi tai autotalliksi.

Autopaikan mitat

Jotta autosuoja toimisi hyvin, mitoitukseen kannattaa kiinnittää huomiota. Normaalisti sopivan kokoinen yhden auton paikka on kooltaan 2,5 x 6,0 m. Mikäli paikka on seinän vieressä, kannattaa tilaa jättää 2,8 m. Liikuntarajoitteisille leveyden tulisi olla 3,6 m. Korkeus riippuu ajoneuvon korkeudesta, mutta yleensä 2,5 m on riittävä normaalissa pientalossa. Huomioi myös, että sama auto tarvitsee leveämmän tilan yhden auton kuin kahden auton suojassa.

Kannattaa huomioida myös muut suojaan sijoitetut toiminnot. Säilytetäänkö suojassa polku- tai moottoripyöriä, asuntoautoa tai –vaunua, onko tallissa tarkoitus esim. korjata autoa tai säilyttää tavaraa. Alla olevista taulukoista näkyy yleisimpien ajoneuvojen vaatima tilantarve.

Taulukko: Ajoneuvojen yleiset mitat
Taulukko: Ajoneuvojen yleiset mitat

Autosuojan sijoitus tontille

Autosuojan rakentaminen vaatii yleensä rakennusluvan sekä naapureille tiedottamisen. Yleensä rakennuksen tulee sijaita 4 m etäisyydellä tontin rajasta sekä asuinrakennuksesta. Kunnan rakennusjärjestyksessä ja kaavamääräyksissä voidaan rajoittaa esim. katon kaltevuutta. Huomioi myös rakennustehokkuus alueella. Ns. e-luku (näkyy kunnan asemakaavassa) kertoo kuinka paljon tontilla on rakennusoikeutta. Tiheästi asutuilla omakotialueilla e-luku on esim. 0,3. E-luku lasketaan jakamalla rakennuspinta-ala koko tontin pinta-alalla.

Autosuojan paloturvallisuus

Autosuojaan vaadittavan sammutuskaluston taso riippuu autosuojan koosta: Tavanomaiset pientalon autosuojat kuuluvat 1. suojaustasoon, mikä edellyttää tavallista alkusammutuskalustoa.

Suojaustasolla 2 vaaditaan lisäksi automaattinen palonilmoitin ja suojaustasolla 3 automaattinen sammutuslaitteisto. Tarkat pinta-alat ja paloluokitukset sekä niiden edellyttämät sammutuskalustot löytyvät taulukoituna Autosuojien paloturvallisuusohjeiden yleisestä osiosta.

Autosuojasta voi olla yhteys rakennuksen muihin tiloihin. Muun rakennuksen yhteydessä oleva autosuoja rakennetaan kuitenkin erilliseksi palo-osastoksi. Yhteys umpinaisesta autosuojasta muun tilan uloskäytävään, tulisijalliseen tilaan tai tilaan, jossa oleskelee ihmisiä, sallitaan vain siten, että myrkyllisten ja palavien kaasujen leviäminen on tehokkaasti estetty. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yhteydet umpinaisesta autosuojasta asuintiloihin ja kattilahuoneeseen järjestetään ovin rajoitetun erillisen tilan, esimerkiksi tuulikaapin kautta.

Autosuojasta ei saa olla yhteyttä palovaaralliseen eikä räjähdysvaaralliseen tilaan. Jos suoja on kooltaan yli 200 neliötä, se pitää varustaa palonalkujen sammuttamiseen tarkoitetuilla laitteilla, kuten käsisammuttimilla tai paloposteilla.

Savunpoiston järjestäminen ei yleensä edellytä erityistoimia, vaan siihen riittää mahdollisuus käyttää suojan ikkuna- ja oviaukkoja.

Ei osastointivaatimusta 8 m etäisyydellä.
Ei osastointivaatimusta 8 m etäisyydellä.
Ei osastointivaatimusta kun etäisyys on 4 m ja autosuojan koko on 60m2 tai alle.
Ei osastointivaatimusta kun etäisyys on 4 m ja autosuojan koko on 60m2 tai alle.

Suojaetäisyydet muistettava myös autosuojaa rakennettaessa

Erillinen autosuojarakennus on rakennettava riittävän kauas muista rakennuksista. Autosuojarakennukselle riittävä etäisyys toisesta rakennuksesta ilman erityistoimenpiteitä on vähintään 8 metriä, ja enintään 60 neliön suojalle vähintään neljä metriä.

Jos etäisyys jää näitä pienemmäksi, rakennuksia pidetään palotekniseltä kannalta yhtenä rakennuksena. Tällöin autosuoja erotetaan asuintiloista luokan EI 30 rakennusosin. Osastoivassa seinässä olevalta ovelta edellytetään 15 minuutin palonkestävyysaikaa. Yleensä lämpöeristetty ulko-ovi täyttää tämän vaatimuksen.

Myös naapuritontin rakennuksiin on oltava 8 metrin etäisyys. Jos etäisyys jää tätä pienemmäksi, pitää palon leviämisen rajoittamisesta huolehtia muilla keinoilla.

REI-luokituksesta lisää Määräyspankin paloturvallisuus-osiossa.

Osastointitarve etäisyyden ollessa alle 4 m.
Osastointitarve etäisyyden ollessa alle 4 m.
Autokatos tai autotalli kiinni rakennuksessa.
Autokatos tai autotalli kiinni rakennuksessa.
Lähteet:
RT-kortisto
RakMK E4

Lisää tietoa:
Kunnan rakennusvalvonta ja paloviranomainen
Kunnan kaavamääräykset
Kunnan rakennusjärjestys

Talo
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

20168_47193.jpg
Mitä tiilipiipun suunnittelussa tulee huomioida?
Perinteisen tiilipiipun rakentamisesta, käytöstä ja toimivuudesta on pitkäaikaiset ja hyvät kokemukset. Tiilipiippu on edullinen rakentaa, se on energiatehokas ja paloturvallinen. Kevyenkin tulisijan parina massiivinen tiilipiippu toimii tehokkaana lämmönvaraajana. Tämä parantaa sekä puun polton hyötysuhdetta että käyttömukavuutta, koska polttamisjaksojen aikaväli pitenee samassa suhteessa lämmönluovutusajan kanssa. Tiilipiippu voi toimia myös kauniina sisustuselementtinä.Tiilipiipun edut korostuvat erityisesti korkeissa huonetiloissa ja kaksikerroksisissa taloissa. Näissä tiloissa muurattu piippu jakaa lämmön tehokkaasti ylempiin kerroksiin samalla lisäten tulisijalämmityksen kokonaisosuutta. Parhaimmillaan tiilipiipun energiateho vastaa toista tulisijaa ja sen ominaisuudet korostuvat erityisesti matala- ja passiivienergiataloissa.
20101_19848.jpg
Monipuoliset Kastelli-talot
Kastelli-talon voit hankkia monella eri tapaa. Muuttovalmiina vaikkapa suoraan netistä ostettuna tai peruspakettina säältä suojaan pystytettynä. Voit siis valita paljonko omaa aikaasi haluat käyttää rakentamiseen. Mallistosta löytyy myös lukuisia eri vaihtoehtoja alkaen edullisista Economy-malleista aina suuriin Sinulle räätälöityihin malleihin.
201712_51225.jpg
Ovatko avaimet hukassa?
Yale Doorman -älylukko mahdollistaa kodin lukituksen sekä kulun hallinnan ja seuraamisen. Se on suunniteltu tekemään arjesta huoletonta ja sujuvaa. Oletpa kotona, töissä tai lomalla, voit luottaa siihen, että sinulle arvokkaat asiat ovat aina turvassa.Yale Doorman lukitsee oven automaattisesti sen sulkeuduttua, jolloin ei tarvitse miettiä, jäikö ovi lukitsematta. Lukon sisäänrakennettu hälytin ilmoittaa siihen kohdistuvista murtoyrityksistä. Hälytys on mahdollista saada myös oven aukaisuista. Mobiilisovelluksen avulla voi vastaanottaa älypuhelimeen tiedon siitä, kun lapsi on päässyt koulusta turvallisesti kotiin.
201810_54942.jpg
Savitiilen alla 1800-luvun rakennus voi hyvin seuraavankin vuosisadan ajan
Savitiilen alla 1800-luvun rakennus ja sen asukkaat voivat hyvin seuraavankin vuosisadan ajanKING OF ROOFS 2019 -KATTOREMONTTIKOHDETOTEUTUS /Keski-Pohjanmaan Kattopalvelu Oy1800-luvulla rakennettu puutalo sijaitsee yhdessä Suomen vanhimmista puukaupunginosista, Kokkolan vanhassakaupungissa. Katolle oli aikaisemmin vaihdettu tekohengityksenä osa lapetiilistä sekä harjatiiliä, mutta nyt katon ikä oli tullut lopullisesti tiensä päähän.
20132_34056.jpg
Askeläänieristys
Askeläänieristys ja sen vaatimustaso määritellään Suomen rakentamismääräyskokoelman osassa C1. Askeläänieristys kuvataan askeläänitasoluvulla L`n,w. Suurin sallittu askeläänitasoluku asuinhuoneistojen välillä on 53 dB. Uloskäytävästä asuinhuoneistoon vaatimus on enintään 63 dB.R’w kuvaa ilmaääneneristystä in-situ (= arvo, joka saadaan todellisissa olosuhteissa). Rw puolestaan on laboratorioarvo.Askeläänieristys ja muut peruskäsitteeet - Tutustu täällä
20223_77593.jpg
Estä vesi- sekä viemärijohtojen jäätyminen
Jotta putkijohtojen jäätyminen sekä routavaurioiden mahdollisuus minimoidaan, sijoitetaan vesijohdot sekä viemärit perinteisesti roudattomaan syvyyteen kerran 50 vuodessa toistuvan suurimman pakkastuntimäärän mukaisesti.Kaivantojen ulottuessa pohjavesipinnan alapuolelle sekä maa-aineksen pehmeys voivat aiheuttaa omia ongelmia katujen rikkoutuessa, putkijohtojen sekä rakennusten painuessa ja niin edelleen. Toinen syy välttää syviä kaivantoja on tietysti kustannukset, kun kaivaminen ja massojen ajo voidaan puolittaa saadaan tällä merkittävää säästöä rakentamiskustannuksissa. Ympäristön sen salliessa, voidaan maahan routarajan yläpuolelle sijoitettavien vesi- sekä viemärijohtojen jäätyminen ja routavauriot estetään putkia suojaavalla vettymättömillä Finnfoam-routaeristeellä.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton