Sähköauton lataus talviaikaan
Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema
Kylmien kelien vaatima tihentynyt latausväli ei haittaa kotilataajaa.
Säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä kotien energiankulutus kasvaa lämmityksestä ja valaistuksen tarpeesta johtuen. Monia saattaa lisäksi mietityttää tämänhetkinen maailmantilanne ja korkeat energiahinnat, mutta sähköautoilusta ei kannata olla huolissaan. Sähköautoa ladataan pääsääntöisesti yöllä, jolloin kiinteistön muu kulutus on pienimmillään ja lataus on mahdollista ajoittaa edullisimmille tunneille. Turvallisinta lataaminen on siihen suunnitellulla laitteella.
Sähköauto on loistava valinta talviautoksi, kunhan huomioi kylmän ilman vaikutuksen auton energiankulutukseen. Kun kotona on tarpeeksi tehokas latausasema, onnistuu lataaminen helposti ja turvallisesti niin yöaikaan kuin muulloinkin, ja matkaan pääsee halutessaan lähtemään lämmitetyllä autolla.
Kylmä ilma lisää auton kulutusta
Talvella autojen energiankulutus kasvaa käyttövoimasta riippumatta, joten kovilla pakkasilla autoja tankataan ja ladataan tiuhempaan tahtiin kuin kesäkeleillä. Sähköauton energiankulutukseen vaikuttaa erityisesti sisätilan ja ikkunoiden lämmittäminen. Sähköautossa siihen ei voida käyttää moottorin hukkalämpöä, vaan lämpö tuotetaan erikseen auton ajoakulla. Myös erilaiset kuljettajaa avustavat turvajärjestelmät, kuten luistonesto ja ajonvakautus, lisäävät niin ikään kulutusta.
Sääolosuhteilla on oma vaikutuksensa energian kulutukseen. Kulutuksen kasvu talvella johtuu muun muassa jopa 40 prosenttia suuremmasta vierintävastuksesta lumen ja tien epätasaisuuksien takia. Ilmanvastuskin on talvella kovempi, koska kylmä ilma on tiheämpää kuin lämmin.
Miten talvi vaikuttaa sähköauton lataukseen?
Kylmällä ilmalla lataaminen on tehottomampaa, koska kylmä akku ottaa latausvirtaa huonommin vastaan. Tämä vaikuttaa erityisesti julkisissa latauspisteissä niin kutsutuilla teholatureilla lataamiseen, joten jos kotona ei ole tarpeeksi tehokasta latausasemaa, joutuu julkisilla latausasemilla "notkumaan" pitempään ja useammin. Kun muidenkin lataus kestää pitempään, niin suosituimmat paikat ruuhkautuvat ja odotusajat venyvät. Kotilataajia tämä ei kosketa kuin pidemmillä matkoilla. Päivittäiset ajot hoituvat kotilatauksen avulla.
Turvallisuus huomioon myös latauksessa
Tukesin mukaan sähköautojen lataus on turvallisinta siihen suunnitellulla kotilatauspisteellä, eli kotilatausasemalla. Sähköauton lataamiseen tarkoitettu ja kiinteästi asennettu latausasema mahdollistaa nopean, tehokkaan ja turvallisen latauksen. Kotitalouspistorasiaan kytkettävät latauslaitteet on myös suunniteltu sähköauton lataukseen, mutta itse pistorasiat taas eivät.
Jos kotiin ei ole vielä asennettu omaa latauspistettä, saattaa sähköautoilija sortua kaikenlaisiin kikkakolmosiin saadakseen autonsa aamuksi ajokuntoon. Latausjohdon tökkääminen tavalliseen maadoitettuun pistorasiaan voi tuntua hyvältä ajatukselta, mutta sitä se ei aina ole. Kannattaa ainakin varmistaa pistorasian kunto sekä että ns. matkalaturi on säädetty 8A maksimivirtaan, joka on suosituksena suko-pistorasiasta ladattaessa, ja että itse laite on CE-merkitty. Pistorasiat voivat liian korkean kuormituksen seurauksena kuumentua ja liittimet kulua. Ylikuumenemisen seurauksena etenkin huonokuntoinen pistorasia voi jopa syttyä tuleen. Normaali 16 ampeerin pistorasia ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja korkeaa kuormitusta.
Lue lisää: Ethän lataa sähköautoa tavallisesta suko-pistorasiasta?
Sähköauton kotilatauksen merkitys kasvaa talvella
Sähköautomallista riippuen tavallisen pistorasian matalatehoinen (2–3 kW tai vähemmän) lataus ei välttämättä riitä kovimmilla pakkasilla sekä lämmittämään akkua että lataamaan autoa täysipainoisesti. Onkin syytä tarkistaa mallikohtaisesti etukäteen, kuinka paljon enemmän lataustehoa tarvitaan todella kylmässä. Tarpeeksi tehokkaalla latausasemalla (esim. 7 kW) yö riittää hyvin latausajaksi, vaikka myös sisätila lämmitettäisiin ennen lähtöä.
Teknologiayhtiö Innohome Oy:n tekninen asiantuntija Timo Kullat muistuttaa, että pakkasella sähköauton akku vaatii latautuakseen pidemmän ajan kuin leudommalla ilmalla. Hänen mukaansa pysäköityä autoa kannattaa pitää kiinni latauslaitteessa aina kun on mahdollista, koska tällöin akun ja sisätilan lämmittämiseen saadaan virta suoraan latauslaitteesta eikä auton akusta.
Kotilatauksessa autoa pystyy pitämään latausasemaan kytkettynä tuntikausia putkeen, mutta julkisilla latauspisteillä se ei ole mahdollista tai kannattavaa.
Jos haluaa hyödyntää pörssisähkön edullisemmat tunnit öisin, niin latausasema kannattaa säätää mahdollisimman tehokkaaksi, ottaen kuitenkin huomioon kodin muu sähkönkulutus. Kulutuspiikit osuvat yleensä alkuiltaan ja aamuun – keskellä yötä kodin muu energiankulutus on pienempää, joten siitä riittää autolle paremmin.
Auto voidaan ladata yöllä täyteen ja sisätilat sekä ikkunat (usein myös ratti ja penkitkin) lämmittää vasta juuri ennen ajoa. Kun auto on latauspiuhassa kiinni, ei akun varaustaso juurikaan tai lainkaan laske. Yleensä sähköautoissa on mahdollista määritellä seuraava lähtöaika, jolloin auto osaa alkaa lämmittää sisätilaa ja ikkunoita miellyttävän lämpimäksi oikeaan aikaan. Ihana talviauto, kun aamulla pystyy hyppäämään suoraan lämpimään autoon eikä ikkunoista tarvitse raapia jäätä.
Info
Tiesitkö? Jopa kaksi kolmesta sähköautoilijasta asuu omakotitalossa
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan jopa kaksi kolmesta sähköauton omistajasta asuu omakotitalossa. Kotilatauspisteille on syntynyt todellinen tarve. Alkuaikojen ehkä hieman villienkin lataustyylien sijaan yhä useampi miettii kotiinsa turvallisinta ja tehokkainta vaihtoehtoa. Kun asennuttaa sertifioidun kotilatauspisteen omalle sähkö- tai hybridiautolleen, torjuu samalla auton pistorasialataamisesta aiheutuvat tulipaloriskit.
Kiinteästi asennettavan kotilatauspisteen saa nykyään asennettuna noin 1 000 eurolla. Asennuksen hintaan vaikuttaa asennuspaikan nykyinen sähköistys ja vaadittavat työt. Parhaimmillaan asennus vie vain tunnin. Innohome Charlien teknisestä tuesta vastaava Timo Kullat kertoo, että Innohome Charlie on tarkoitettu peruslataukseen ja sen asentaminen on suunniteltu mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi.
Info
Vinkki!
Sähköautot toimivat hyvin myös pakkasella, koska sähköautojen akustot antavat hyvin virtaa kylmälläkin ilmalla eikä niissä ole jähmettyviä nesteitä. Valtaosassa Suomessa myytävissä sähköautoissa on akustolle erillinen lämmitysjärjestelmä. Kun autoa pidetään latauksessa, yleensä akusto pysyy lämpimänä, toki automallista riippuen. Sähköauton sisätilat on järkevää ajastaa lämpiämään valmiiksi vasta latauksen loppuvaiheessa.