• Etusivu
  • Energia

Sähköauton lataus talviaikaan

Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema

Tiina PainokallioKaupallinen yhteistyö Innohome Oy
Päivitetty 03.10.2024
Sähköauton lataus talviaikaan.jpg

Kylmien kelien vaatima tihentynyt latausväli ei haittaa kotilataajaa.

Säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä kotien energiankulutus kasvaa lämmityksestä ja valaistuksen tarpeesta johtuen. Monia saattaa lisäksi mietityttää tämänhetkinen maailmantilanne ja korkeat energiahinnat, mutta sähköautoilusta ei kannata olla huolissaan. Sähköautoa ladataan pääsääntöisesti yöllä, jolloin kiinteistön muu kulutus on pienimmillään ja lataus on mahdollista ajoittaa edullisimmille tunneille. Turvallisinta lataaminen on siihen suunnitellulla laitteella.

Sähköauto on loistava valinta talviautoksi, kunhan huomioi kylmän ilman vaikutuksen auton energiankulutukseen. Kun kotona on tarpeeksi tehokas latausasema, onnistuu lataaminen helposti ja turvallisesti niin yöaikaan kuin muulloinkin, ja matkaan pääsee halutessaan lähtemään lämmitetyllä autolla.

Kylmä ilma lisää auton kulutusta

Talvella autojen energiankulutus kasvaa käyttövoimasta riippumatta, joten kovilla pakkasilla autoja tankataan ja ladataan tiuhempaan tahtiin kuin kesäkeleillä. Sähköauton energiankulutukseen vaikuttaa erityisesti sisätilan ja ikkunoiden lämmittäminen. Sähköautossa siihen ei voida käyttää moottorin hukkalämpöä, vaan lämpö tuotetaan erikseen auton ajoakulla. Myös erilaiset kuljettajaa avustavat turvajärjestelmät, kuten luistonesto ja ajonvakautus, lisäävät niin ikään kulutusta.

Sääolosuhteilla on oma vaikutuksensa energian kulutukseen. Kulutuksen kasvu talvella johtuu muun muassa jopa 40 prosenttia suuremmasta vierintävastuksesta lumen ja tien epätasaisuuksien takia. Ilmanvastuskin on talvella kovempi, koska kylmä ilma on tiheämpää kuin lämmin.

Miten talvi vaikuttaa sähköauton lataukseen?

Kylmällä ilmalla lataaminen on tehottomampaa, koska kylmä akku ottaa latausvirtaa huonommin vastaan. Tämä vaikuttaa erityisesti julkisissa latauspisteissä niin kutsutuilla teholatureilla lataamiseen, joten jos kotona ei ole tarpeeksi tehokasta latausasemaa, joutuu julkisilla latausasemilla "notkumaan" pitempään ja useammin. Kun muidenkin lataus kestää pitempään, niin suosituimmat paikat ruuhkautuvat ja odotusajat venyvät. Kotilataajia tämä ei kosketa kuin pidemmillä matkoilla. Päivittäiset ajot hoituvat kotilatauksen avulla.

<p data-block-key="v9cry">Energiankulutuksen lisääntyessä voi tulla tarve ladata autoa muulloinkin kuin yöllä.</p>
Energiankulutuksen lisääntyessä voi tulla tarve ladata autoa muulloinkin kuin yöllä.

Turvallisuus huomioon myös latauksessa

Tukesin mukaan sähköautojen lataus on turvallisinta siihen suunnitellulla kotilatauspisteellä, eli kotilatausasemalla. Sähköauton lataamiseen tarkoitettu ja kiinteästi asennettu latausasema mahdollistaa nopean, tehokkaan ja turvallisen latauksen. Kotitalouspistorasiaan kytkettävät latauslaitteet on myös suunniteltu sähköauton lataukseen, mutta itse pistorasiat taas eivät.

Jos kotiin ei ole vielä asennettu omaa latauspistettä, saattaa sähköautoilija sortua kaikenlaisiin kikkakolmosiin saadakseen autonsa aamuksi ajokuntoon. Latausjohdon tökkääminen tavalliseen maadoitettuun pistorasiaan voi tuntua hyvältä ajatukselta, mutta sitä se ei aina ole. Kannattaa ainakin varmistaa pistorasian kunto sekä että ns. matkalaturi on säädetty 8A maksimivirtaan, joka on suosituksena suko-pistorasiasta ladattaessa, ja että itse laite on CE-merkitty. Pistorasiat voivat liian korkean kuormituksen seurauksena kuumentua ja liittimet kulua. Ylikuumenemisen seurauksena etenkin huonokuntoinen pistorasia voi jopa syttyä tuleen. Normaali 16 ampeerin pistorasia ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja korkeaa kuormitusta.


Lue lisää: Ethän lataa sähköautoa tavallisesta suko-pistorasiasta?

Sähköauton kotilatauksen merkitys kasvaa talvella

Sähköautomallista riippuen tavallisen pistorasian matalatehoinen (2–3 kW tai vähemmän) lataus ei välttämättä riitä kovimmilla pakkasilla sekä lämmittämään akkua että lataamaan autoa täysipainoisesti. Onkin syytä tarkistaa mallikohtaisesti etukäteen, kuinka paljon enemmän lataustehoa tarvitaan todella kylmässä. Tarpeeksi tehokkaalla latausasemalla (esim. 7 kW) yö riittää hyvin latausajaksi, vaikka myös sisätila lämmitettäisiin ennen lähtöä.

Teknologiayhtiö Innohome Oy:n tekninen asiantuntija Timo Kullat muistuttaa, että pakkasella sähköauton akku vaatii latautuakseen pidemmän ajan kuin leudommalla ilmalla. Hänen mukaansa pysäköityä autoa kannattaa pitää kiinni latauslaitteessa aina kun on mahdollista, koska tällöin akun ja sisätilan lämmittämiseen saadaan virta suoraan latauslaitteesta eikä auton akusta.

Kotilatauksessa autoa pystyy pitämään latausasemaan kytkettynä tuntikausia putkeen, mutta julkisilla latauspisteillä se ei ole mahdollista tai kannattavaa.

<p data-block-key="dbp0h">Jos mahdollista, pidä auto liitettynä latauslaitteeseen siihen asti, että lähdet liikkeelle. Näin myös sisätilan ja ikkunoiden lämmittämiseen tarvittava virta tulee latauslaitteelta eikä auton akusta.</p>
Jos mahdollista, pidä auto liitettynä latauslaitteeseen siihen asti, että lähdet liikkeelle. Näin myös sisätilan ja ikkunoiden lämmittämiseen tarvittava virta tulee latauslaitteelta eikä auton akusta.

Jos haluaa hyödyntää pörssisähkön edullisemmat tunnit öisin, niin latausasema kannattaa säätää mahdollisimman tehokkaaksi, ottaen kuitenkin huomioon kodin muu sähkönkulutus. Kulutuspiikit osuvat yleensä alkuiltaan ja aamuun – keskellä yötä kodin muu energiankulutus on pienempää, joten siitä riittää autolle paremmin.

Auto voidaan ladata yöllä täyteen ja sisätilat sekä ikkunat (usein myös ratti ja penkitkin) lämmittää vasta juuri ennen ajoa. Kun auto on latauspiuhassa kiinni, ei akun varaustaso juurikaan tai lainkaan laske. Yleensä sähköautoissa on mahdollista määritellä seuraava lähtöaika, jolloin auto osaa alkaa lämmittää sisätilaa ja ikkunoita miellyttävän lämpimäksi oikeaan aikaan. Ihana talviauto, kun aamulla pystyy hyppäämään suoraan lämpimään autoon eikä ikkunoista tarvitse raapia jäätä.

Info

Info

Tiesitkö? Jopa kaksi kolmesta sähköautoilijasta asuu omakotitalossa

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan jopa kaksi kolmesta sähköauton omistajasta asuu omakotitalossa. Kotilatauspisteille on syntynyt todellinen tarve. Alkuaikojen ehkä hieman villienkin lataustyylien sijaan yhä useampi miettii kotiinsa turvallisinta ja tehokkainta vaihtoehtoa. Kun asennuttaa sertifioidun kotilatauspisteen omalle sähkö- tai hybridiautolleen, torjuu samalla auton pistorasialataamisesta aiheutuvat tulipaloriskit.

Kiinteästi asennettavan kotilatauspisteen saa nykyään asennettuna noin 1 000 eurolla. Asennuksen hintaan vaikuttaa asennuspaikan nykyinen sähköistys ja vaadittavat työt. Parhaimmillaan asennus vie vain tunnin. Innohome Charlien teknisestä tuesta vastaava Timo Kullat kertoo, että Innohome Charlie on tarkoitettu peruslataukseen ja sen asentaminen on suunniteltu mahdollisimman helpoksi ja nopeaksi.

<p data-block-key="4rrgq">Sähköautoilu onnistuu kovalla pakkasellakin.</p>
Sähköautoilu onnistuu kovalla pakkasellakin.
Info

Info

Vinkki!

Sähköautot toimivat hyvin myös pakkasella, koska sähköautojen akustot antavat hyvin virtaa kylmälläkin ilmalla eikä niissä ole jähmettyviä nesteitä. Valtaosassa Suomessa myytävissä sähköautoissa on akustolle erillinen lämmitysjärjestelmä. Kun autoa pidetään latauksessa, yleensä akusto pysyy lämpimänä, toki automallista riippuen. Sähköauton sisätilat on järkevää ajastaa lämpiämään valmiiksi vasta latauksen loppuvaiheessa.

Kiinnostuitko? Jäikö jokin askarruttamaan? Katso lähin jälleenmyyjäsi

Innohome Oy
Energia
lataus
sähköauto
sähkö
Kiinnostuitko? Tilaa Rakentaja.fi-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

Sähköauton lataus Innohome.jpg
Luotettavaa sähköauton lataamista kotona
Kun haluat ladata sähköautoasi kotona, et halua käyttää aikaa ja vaivaa tunnistautumiseen, kirjautumiseen tai pilvipalveluiden käyttöön. Haluat vain kytkeä autosi latausasemaan ja antaa sen hoitaa loput. Siksi yksinkertainen latausasema on paras vaihtoehto kotona lataamiseen. Se ei vaadi mitään ylimääräisiä toimintoja tai laitteita, vaan toimii aina kun auton latauskaapeli on siihen kiinnitettynä.
Innohome sähköauton lataus.jpg
Innohome Oy – ennakoivaa paloturvaa ja turvallista sähköauton latausta
Innohome Oy tarjoaa Suomessa suunniteltuja ja valmistettuja sähköautonlataukseen tarvittavia kotilatauslaitteita sekä kodin ennakoivia paloturvatuotteita. Innohome Oy on tuonut markkinoille älykkäitä, innovatiivisia ja turvallisia paloturvatuotteita jo vuosien ajan ja sen jälleenmyyntiketju kattaa koko Suomen. Innohomen liesivahdit ja SSA ovat nykyaikaisinta paloturvatekniikkaa, joilla voidaan ennaltaehkäistä suuri osa kotien tulipaloista, kuten liesipalot ja sähkölaitepalot.
Sähköauton lataus Innohome.jpg
Ethän lataa sähköautoa tavallisesta suko-pistorasiasta?
Viime kuukaudet ovat osoittaneet kaikille, että kustannukset joka saralla nousevat koko ajan, eikä loppua hintojen nousulle ole näköpiirissä. Monet ovat joutuneet nipistämään omista kulutustottumuksistaan ja korvaamaan tuttuja ja turvallisia asioita edullisimpiin tai ympäristön kannalta järkevimpiin ratkaisuihin. Muun muassa polttoaineiden hintojen nousu on lisännyt kiinnostusta erityisesti sähköautoihin. Sähköautojen kanta kasvaa koko ajan, samoin latausverkon, mutta tässä vaiheessa kaikille sähköautoille ei riitä julkisia latauspaikkoja nimeksikään. Ladattavia sähköautoja on Suomessa jo noin 100 000 kappaletta, joten kotilatauslaitteiden tarve on merkittävä.
20236_82001.jpg
Sähköauton latausasema jälkiasennuksena - huomioi nämä asiat
Sähköauton latausaseman jälkiasennus tarkoittaa sähköautojen lataamiseen tarkoitetun latausaseman asentamista olemassa olevaan rakennukseen tai paikkaan, jossa sellaista ei vielä ole valmiina. Nykyään rakennuksissa on otettu huomioon mahdollisuus asentaa sähköauton latausasema, mutta vanhemmissa rakennuksissa on syytä tarkistaa sähköasiat ensin kuntoon.
20234_81376.jpg
Vältä vaarat sähköauton latausaseman kanssa
Naapuri näyttää ostaneen sähköauton. Toivottavasti hoitavat sen lataamisen turvallisesi, vaaroista välillä varoitellaan. Onneksi nykyään on tarjolla runsaasti sekä tietoa että laitteita sähköautojen turvalliseen lataamiseen kotioloissa.
20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpäässä sijaitsevassa rivitaloyhtiössä todettiin, että lattakaapelointijärjestelmä oli oikea valinta sähköautojen latauspaikoille.

Luetuimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton

Uusimmat

skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton
skeleton