Miksi kiinteästi asennettava latausasema on viranomaisten suosituksena?

Tiina Painokallio
Kaupallinen yhteistyö
Päivitetty 15.05.2025
Sähköauton lataus Innohome.jpg

Suositeltavin lataustapa kotona on kiinteästi asennettu latausasema.

Vaikka sähköauton voisi teoriassa ladata tavallisesta pistorasiasta tai voimavirtapistorasiasta, viranomaiset ja asiantuntijatahot, kuten SESKO ja Autoliitto, suosittelevat kiinteästi asennettavan latausaseman käyttöä kotilatauksessa. Syynä ovat ennen kaikkea turvallisuus, käytännöllisyys ja lataustehon hallinta.

Sähköauton lataus pistorasiasta – mahdollista, mutta tehotonta ja riskialtista

Tavallinen kotitalouspistorasia (suko/schuko) ei ole suunniteltu pitkäaikaiseen, suuritehoiseen kuormitukseen, siksi niistä lataaminen on ohjeistettu tapahtuvaksi max. 8 A virralla.

  • Tuolloin pistorasiasta voi ladata 1,8 kW teholla eli tunnissa saa 1,8 kWh energiaa akkuun.
  • 100 kilometrin ajo sähköautolla vaatii noin 20 kWh energiaa. Sen lataamiseen menee normaalista pistorasiasta noin 10 tuntia.

Vaikka pistorasia on yleensä mitoitettu kestämään 16 A virtaa, ei niin suurta virtaa ole ajateltu käytettävän tuntikausia putkeen tai toistuvasti. Jotkin matkalatauslaitteet voi myös säätää käyttämään suurempaa kuin 8 A virtaa, joka suinkaan ei tarkoita, että se olisi suositeltavaa tai turvallista. Sähköauton akku vaatii latautuakseen useita tunteja – jopa yön yli – mikä tarkoittaa pitkäaikaista ja väärin säädettynä, liian suurta kuormaa pistorasialle.

Matkalatauslaitteen kiinnittäminen pistorasiaan ja siitä irrottaminen aiheuttaa myös mekaanista rasitusta, samoin kuin itse latauslaitteen roikottaminen pistorasiasta huonosti tuettuna. Ajan myötä sekä ylikuormitus että mekaaninen rasitus voivat aiheuttaa pistorasian tai sitä syöttävän verkon liitosten löystymistä, ylikuumenemista ja siten jopa tulipalon. Tällaiset rasitukset eivät välttämättä ole havaittavissa ennen vahinkoa.

Sähköauton lataus voimavirtapistorasiasta – tehokkaampi, mutta ei riskitön

Voimavirtapistorasia (CEE) on tehonsa puolesta parempi vaihtoehto kuin tavallinen pistorasia, ja jotkut sähköautoilijat hyödyntävät sitä lataamiseen. Silloin käytetään latausasemaa, joka kiinnitetään voimavirtapistorasiaan ja voimavirtapistorasia itsessään on suojattava vikavirtasuojakytkimellä. Tässäkin vaihtoehdossa on kuitenkin riskejä: jos pistorasia on hyvin vanha, sen liitokset ovat saattaneet löystyä tai syöttävä kaapeli on huonokuntoinen.

Asiantuntijat suosittelevat, että ennen kuin voimavirtapistorasia otetaan latauskäyttöön, sen kunto, ja myös sitä syöttävän kaapelin kunto, tulisi tarkistuttaa sähköalan ammattilaisella. Lisäksi latauslaitteen lämpenemistä kannattaa tarkkailla ja varmistaa, että latauslaite on kunnolla tuettu, eikä rasita tai vahingoita pistokytkintä. Autoliiton mukaan voimavirtapistorasia voi olla tilapäinen ratkaisu, mutta ei pitkäaikainen ilman lisäsuojausta ja valvontaa.

Kiinteä latausasema – turvallinen, nopea ja huoleton

Kiinteästi asennettava sähköauton latausasema, joskus kutsutaan myös latauspisteeksi, on suunniteltu nimenomaan sähköautojen lataukseen. Se on viranomaisten ja standardointielinten, kuten SESKOn, ensisijainen suositus kotilataukseen. Täten lataustapaa kutsutaankin peruslataukseksi.

Sen etuja ovat:

  • Turvallisuus: Laitteessa on sisäänrakennettuna turvaominaisuuksia, kuten lämpötilavalvonta ja tasavikavirran tunnistin.
  • Tehokkuus: Latausteho voi olla jopa kymmenkertainen verrattuna tavalliseen pistorasiaan – lataus onnistuu jopa muutamassa tunnissa. Esimerkiksi 20 kWh lataaminen 11 kW teholla onnistuu alle kahden tunnin.
  • Käytettävyys: Aina valmiina paikallaan latausta varten. Kiinteä kaapeli tai helposti käytettävä latausliitin irrotettavalle latauskaapelille nopeuttavat latauksen aloitusta ja tekevät käytöstä sujuvaa.

Useimmat nykyaikaiset sähköautot tarjoavat älytoimintoja, joiden ansiosta lataaminen on sekä tehokasta että taloudellista. Auton omalla tai eri palveluntarjoajien sovelluksilla voit esimerkiksi ajastaa latauksen, ja ladata yösähköllä edullisemmin, sekä seurata kulutusta etänä.

<p data-block-key="9xci5">Charlie-latausasema yhdistää turvallisuuden, nopeuden ja kotimaisuuden.</p>
Charlie-latausasema yhdistää turvallisuuden, nopeuden ja kotimaisuuden.

Katso video: Näin toimii kiinteä latausasema kotikäytössä

Videolla esitellään kiinteästi asennettava Charlie-latausasema ja sen tärkeimmät ominaisuudet. Mukana myös vinkkejä turvalliseen käyttöön ja asennukseen.

Myös taloyhtiöissä suositellaan kiinteää latausratkaisua

Taloyhtiöissä kiinteät latausratkaisut ovat usein ainoa sallittu ja järkevä vaihtoehto. Ne mahdollistavat:

  • Yhteisen kuormanhallinnan
  • Kulutuksen mittauksen per käyttäjä
  • Hallitun asennusprosessin ammattilaisten toimesta

SESKOn ja Autoliiton suositusten mukaan myös taloyhtiöissä latausratkaisujen tulee täyttää turvallisuusstandardit, kuten SFS-EN 61851.

Viranomaisten suositus kiinteästi asennettavan latausaseman käyttöön ei ole sattumaa. Se on ainoa vaihtoehto, joka täyttää sähköturvallisuuden, käytettävyyden ja tehokkuuden vaatimukset. Kiinteä latausasema tarjoaa huolettoman ja turvallisen tavan ladata sähköauto kotona – nyt ja tulevaisuudessa.

Info

Info

Innohome Charlie kotilatauslaite

Tekniset tiedot:

  • Peruslataus (mode 3) käyttöön tarkoitettu latausasema (suositeltavin sähköajoneuvojen lataustapa).
  • 3-vaiheinen, maksimilatausvirta 3 x 32 A (asennettavissa myös 1-vaiheeseen)
  • 10–32 A talon sähkönkäytön mukaan säädettävä latausvirta
  • 2,3–22 kW säädettävä latausteho
  • Mitat:
    • 305x219x160 mm (Charlie-3)
    • 305x219x93 mm + 4,8 m latauskaapeli (Charlie-C)
  • Sisäänrakennettu vikavirtasuojaus (6mA DC), joten sähkökaappiin riittää tavallinen A-vikavirtasuoja.
  • Kuormantasaus mahdollistaa liittää neljä laitetta ketjuun ja sähkövirta tasataan niiden kesken riippuen, kuinka monta autoa on latauksessa.
  • Maksimivirran rajoitus mahdollista ulkoisella ohjauksella.
  • Type 2 liitin/latauskaapeli.
  • Säänkestävä IP44-kotelointi.

Avainlipputuote:

  • Kotimainen sähköauton latauslaite.
  • Suunniteltu ja valmistettu Suomessa.

Tutustu tuotteisiin lisää Innohomen kotisivuilla:

Innohome Charlie, Charlie-3 ja Charlie-1

Innohome sähköauton lataus Avainlipputuote

Kiinnostuitko? Jäikö jokin askarruttamaan? Katso lähin jälleenmyyjäsi

Kiinnostuitko? Tilaa ilmainen Rakentaja.fi-uutiskirje:

Aiheeseen liittyvää

Sähköauton lataus talviaikaan.jpg
Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema
Säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä kotien energiankulutus kasvaa lämmityksestä ja valaistuksen tarpeesta johtuen. Monia saattaa lisäksi mietityttää tämänhetkinen maailmantilanne ja korkeat energiahinnat, mutta sähköautoilusta ei kannata olla huolissaan. Sähköautoa ladataan pääsääntöisesti yöllä, jolloin kiinteistön muu kulutus on pienimmillään ja lataus on mahdollista ajoittaa edullisimmille tunneille. Turvallisinta lataaminen on siihen suunnitellulla laitteella.
Innohome sähköauton lataus.jpg
Innohome Oy – ennakoivaa paloturvaa ja turvallista sähköauton latausta
Innohome Oy tarjoaa Suomessa suunniteltuja ja valmistettuja sähköautonlataukseen tarvittavia kotilatauslaitteita sekä kodin ennakoivia paloturvatuotteita. Innohome Oy on tuonut markkinoille älykkäitä, innovatiivisia ja turvallisia paloturvatuotteita jo vuosien ajan ja sen jälleenmyyntiketju kattaa koko Suomen. Innohomen liesivahdit ja SSA ovat nykyaikaisinta paloturvatekniikkaa, joilla voidaan ennaltaehkäistä suuri osa kotien tulipaloista, kuten liesipalot ja sähkölaitepalot.
Sähköauton lataus Innohome.jpg
Ethän lataa sähköautoa tavallisesta suko-pistorasiasta?
Viime kuukaudet ovat osoittaneet kaikille, että kustannukset joka saralla nousevat koko ajan, eikä loppua hintojen nousulle ole näköpiirissä. Monet ovat joutuneet nipistämään omista kulutustottumuksistaan ja korvaamaan tuttuja ja turvallisia asioita edullisimpiin tai ympäristön kannalta järkevimpiin ratkaisuihin. Muun muassa polttoaineiden hintojen nousu on lisännyt kiinnostusta erityisesti sähköautoihin. Sähköautojen kanta kasvaa koko ajan, samoin latausverkon, mutta tässä vaiheessa kaikille sähköautoille ei riitä julkisia latauspaikkoja nimeksikään. Ladattavia sähköautoja on Suomessa jo noin 100 000 kappaletta, joten kotilatauslaitteiden tarve on merkittävä.
ParkCity sähköauton lataus
Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity
Sähköautojen latausvalmiuden järjestämisen tarve on jatkuva puheenaihe. Yhä kasvavalle määrää sähköautoja tulee saada virtaa niin pienissä kuin suuremmissakin rakennuksissa. Tässä artikkelissa tutustutaan ja kuullaan projektin eri osapuolien kokemuksia miten Turun suurimpaan pysäköintilaitokseen, Turku ParkCityyn, asennettiin sähköautojen latauspaikat.Muuntojoustavuus, helppo lisättävyys ja asennus sekä kokonaisvaltainen kustannustehokkuus olivat avainsanat projektissa, mutta miten nämä ominaisuudet näkyivät käytännössä? Sähköautojen latausvalmiuden toteutuksesta Turku ParkCityssä vastanneiden Raision Sähkö-INSTO Oy, Granlund Turku Oy sekä AimoPark Finlandin edustajat kertovat näkemyksensä.
Katos_kuvat_WAGO-4 x
Tarvitseeko taloyhtiönne latauslaitteille sähköä?
Taloyhtiön asukkailla on tarve saada ladattua sähköautonsa kotona pysäköintihallissa tai -katoksessa. Taloyhtiö joutuu pohtimaan ja ratkaisemaan miten sähkönsyöttö hoidetaan yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti. Tämä onnistuu WAGO lattakaapelijärjestelmällä.Tässä artikkelissa kerromme kaapelointijärjestelmästä ja sähköurakoitsijalle tarkoitetusta materiaalilaskurista, joka helpottaa sähköurakoitsijaa tarjouksen tekemisessä taloyhtiölle. Sähkönsyötön osalta tuotteiden määrät ja hinnat saadaan nopeasti. Urakoitsija laskee siihen lisäksi sähköasennuksen työt ja latauslaitteet. Näin taloyhtiö voi pyytää kokonaistarjousta urakoitsijalta.
20233_81277.jpg
Asennusaika lyheni: näin toteutettiin sähkö­autojen lataus­paikat
Järvenpään rivitaloyhtiö valitsi lattakaapelointijärjestelmän sähköautojen latauspaikkojen toteuttamiseen, ja tämä valinta on osoittautunut käytännölliseksi ja kustannustehokkaaksi ratkaisuksi. Yhteensä 33 latauspaikan asennus pihaan on nyt valmis, ja tulevaisuudessa latausasemien määrää halutaan kasvattaa jokaiseen autopaikkaan. Lattakaapelointijärjestelmän valinta perustui sen joustavuuteen, ulkonäön siisteyteen ja helppouteen lisätä uusia latauslaitteita tarvittaessa. Tämä artikkeli vie syvemmälle lattakaapelointijärjestelmän hyötyihin ja sen käytännön toteutukseen Järvenpäässä.