Miksi kiinteästi asennettava latausasema on viranomaisten suosituksena?

Suositeltavin lataustapa kotona on kiinteästi asennettu latausasema.
Vaikka sähköauton voisi teoriassa ladata tavallisesta pistorasiasta tai voimavirtapistorasiasta, viranomaiset ja asiantuntijatahot, kuten SESKO ja Autoliitto, suosittelevat kiinteästi asennettavan latausaseman käyttöä kotilatauksessa. Syynä ovat ennen kaikkea turvallisuus, käytännöllisyys ja lataustehon hallinta.
Sähköauton lataus pistorasiasta – mahdollista, mutta tehotonta ja riskialtista
Tavallinen kotitalouspistorasia (suko/schuko) ei ole suunniteltu pitkäaikaiseen, suuritehoiseen kuormitukseen, siksi niistä lataaminen on ohjeistettu tapahtuvaksi max. 8 A virralla.
- Tuolloin pistorasiasta voi ladata 1,8 kW teholla eli tunnissa saa 1,8 kWh energiaa akkuun.
- 100 kilometrin ajo sähköautolla vaatii noin 20 kWh energiaa. Sen lataamiseen menee normaalista pistorasiasta noin 10 tuntia.
Vaikka pistorasia on yleensä mitoitettu kestämään 16 A virtaa, ei niin suurta virtaa ole ajateltu käytettävän tuntikausia putkeen tai toistuvasti. Jotkin matkalatauslaitteet voi myös säätää käyttämään suurempaa kuin 8 A virtaa, joka suinkaan ei tarkoita, että se olisi suositeltavaa tai turvallista. Sähköauton akku vaatii latautuakseen useita tunteja – jopa yön yli – mikä tarkoittaa pitkäaikaista ja väärin säädettynä, liian suurta kuormaa pistorasialle.
Matkalatauslaitteen kiinnittäminen pistorasiaan ja siitä irrottaminen aiheuttaa myös mekaanista rasitusta, samoin kuin itse latauslaitteen roikottaminen pistorasiasta huonosti tuettuna. Ajan myötä sekä ylikuormitus että mekaaninen rasitus voivat aiheuttaa pistorasian tai sitä syöttävän verkon liitosten löystymistä, ylikuumenemista ja siten jopa tulipalon. Tällaiset rasitukset eivät välttämättä ole havaittavissa ennen vahinkoa.
Sähköauton lataus voimavirtapistorasiasta – tehokkaampi, mutta ei riskitön
Voimavirtapistorasia (CEE) on tehonsa puolesta parempi vaihtoehto kuin tavallinen pistorasia, ja jotkut sähköautoilijat hyödyntävät sitä lataamiseen. Silloin käytetään latausasemaa, joka kiinnitetään voimavirtapistorasiaan ja voimavirtapistorasia itsessään on suojattava vikavirtasuojakytkimellä. Tässäkin vaihtoehdossa on kuitenkin riskejä: jos pistorasia on hyvin vanha, sen liitokset ovat saattaneet löystyä tai syöttävä kaapeli on huonokuntoinen.
Asiantuntijat suosittelevat, että ennen kuin voimavirtapistorasia otetaan latauskäyttöön, sen kunto, ja myös sitä syöttävän kaapelin kunto, tulisi tarkistuttaa sähköalan ammattilaisella. Lisäksi latauslaitteen lämpenemistä kannattaa tarkkailla ja varmistaa, että latauslaite on kunnolla tuettu, eikä rasita tai vahingoita pistokytkintä. Autoliiton mukaan voimavirtapistorasia voi olla tilapäinen ratkaisu, mutta ei pitkäaikainen ilman lisäsuojausta ja valvontaa.
Kiinteä latausasema – turvallinen, nopea ja huoleton
Kiinteästi asennettava sähköauton latausasema, joskus kutsutaan myös latauspisteeksi, on suunniteltu nimenomaan sähköautojen lataukseen. Se on viranomaisten ja standardointielinten, kuten SESKOn, ensisijainen suositus kotilataukseen. Täten lataustapaa kutsutaankin peruslataukseksi.
Sen etuja ovat:
- Turvallisuus: Laitteessa on sisäänrakennettuna turvaominaisuuksia, kuten lämpötilavalvonta ja tasavikavirran tunnistin.
- Tehokkuus: Latausteho voi olla jopa kymmenkertainen verrattuna tavalliseen pistorasiaan – lataus onnistuu jopa muutamassa tunnissa. Esimerkiksi 20 kWh lataaminen 11 kW teholla onnistuu alle kahden tunnin.
- Käytettävyys: Aina valmiina paikallaan latausta varten. Kiinteä kaapeli tai helposti käytettävä latausliitin irrotettavalle latauskaapelille nopeuttavat latauksen aloitusta ja tekevät käytöstä sujuvaa.
Useimmat nykyaikaiset sähköautot tarjoavat älytoimintoja, joiden ansiosta lataaminen on sekä tehokasta että taloudellista. Auton omalla tai eri palveluntarjoajien sovelluksilla voit esimerkiksi ajastaa latauksen, ja ladata yösähköllä edullisemmin, sekä seurata kulutusta etänä.

Katso video: Näin toimii kiinteä latausasema kotikäytössä
Videolla esitellään kiinteästi asennettava Charlie-latausasema ja sen tärkeimmät ominaisuudet. Mukana myös vinkkejä turvalliseen käyttöön ja asennukseen.
Myös taloyhtiöissä suositellaan kiinteää latausratkaisua
Taloyhtiöissä kiinteät latausratkaisut ovat usein ainoa sallittu ja järkevä vaihtoehto. Ne mahdollistavat:
- Yhteisen kuormanhallinnan
- Kulutuksen mittauksen per käyttäjä
- Hallitun asennusprosessin ammattilaisten toimesta
SESKOn ja Autoliiton suositusten mukaan myös taloyhtiöissä latausratkaisujen tulee täyttää turvallisuusstandardit, kuten SFS-EN 61851.
Viranomaisten suositus kiinteästi asennettavan latausaseman käyttöön ei ole sattumaa. Se on ainoa vaihtoehto, joka täyttää sähköturvallisuuden, käytettävyyden ja tehokkuuden vaatimukset. Kiinteä latausasema tarjoaa huolettoman ja turvallisen tavan ladata sähköauto kotona – nyt ja tulevaisuudessa.
Info
Innohome Charlie kotilatauslaite
Tekniset tiedot:
- Peruslataus (mode 3) käyttöön tarkoitettu latausasema (suositeltavin sähköajoneuvojen lataustapa).
- 3-vaiheinen, maksimilatausvirta 3 x 32 A (asennettavissa myös 1-vaiheeseen)
- 10–32 A talon sähkönkäytön mukaan säädettävä latausvirta
- 2,3–22 kW säädettävä latausteho
- Mitat:
- 305x219x160 mm (Charlie-3)
- 305x219x93 mm + 4,8 m latauskaapeli (Charlie-C)
- Sisäänrakennettu vikavirtasuojaus (6mA DC), joten sähkökaappiin riittää tavallinen A-vikavirtasuoja.
- Kuormantasaus mahdollistaa liittää neljä laitetta ketjuun ja sähkövirta tasataan niiden kesken riippuen, kuinka monta autoa on latauksessa.
- Maksimivirran rajoitus mahdollista ulkoisella ohjauksella.
- Type 2 liitin/latauskaapeli.
- Säänkestävä IP44-kotelointi.
Avainlipputuote:
- Kotimainen sähköauton latauslaite.
- Suunniteltu ja valmistettu Suomessa.
Tutustu tuotteisiin lisää Innohomen kotisivuilla:

Kiinnostuitko? Jäikö jokin askarruttamaan? Katso lähin jälleenmyyjäsi
Aiheeseen liittyvää

Sähköautoilu helpottuu talvella huomattavasti, kun kotona on oma latausasema

Innohome Oy – ennakoivaa paloturvaa ja turvallista sähköauton latausta

Ethän lataa sähköautoa tavallisesta suko-pistorasiasta?

Sähköautojen latauspisteiden asennus onnistuu helposti ja joustavasti suurempiinkin kohteisiin – Case ParkCity

Tarvitseeko taloyhtiönne latauslaitteille sähköä?
